Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ser ut som PTFE med bly och sintrad brons på en blankförzinkad stålstomme.
Om det går lite fortare fram kanske man inte tappar intresset. Känns faktiskt som det skulle varit åtskilligt mer intressant att diskutera projektet, än att följa en never-ending gissningslek.Vee-Eight skrev:Nej såna funderingar leader ingenstans...
Haakan_W skrev:alltså jag kan va helt fel ute... men visst är det en sån där distofån?
Vee-Eight skrev:n3mmr skrev:[
t1=318,2: t2=3182, t3=75
???
Nej det kan jag säga redan nu att "t1=318,2: t2=3182, t3=75" inte är det vi skall bygga.
paa skrev:Vee-Eight skrev:n3mmr skrev:[
t1=318,2: t2=3182, t3=75
???
Nej det kan jag säga redan nu att "t1=318,2: t2=3182, t3=75" inte är det vi skall bygga.
Och vad betydde detta uttalande då?
paa skrev:Är tanken att glidlagren ska gå helt smörjfria?
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att Vee-Eight som administrator inte lyckas hålla bildbredden till reglernas 800 pixlar.... Eller så har jag missat någon ny regel....
Sanny_X skrev:Spår... skivspelare?
Sanny_X skrev:Sanny_X skrev:Spår... skivspelare?
Vann jag?
paa skrev:Lite grann känns det ostabilt att ha ett lager som inte är oljefyllt om man inte gör något för att minska wobblingsmöjligheterna mellan axeln och lagren. Det är ju i princip ett labilt jämviktsläge när drivremmen spänner upp den lite mindre cylindriska axeln i de lite större men likafullt cylindriska lagersätena. Det kan uppstå wobling när axeln så att säga rullar en liten bit i lagersätet och sedan hoppar tillbaka. En tjock olja i lagret dämpar effektivt alla sådana tendenser. Ett annat sätt är att se till att man får ett stabilt belastningsfall i lagret.
T.ex genom att låta övre och undre lagrets huvudbeståndsdelar vara V-formade så att remmen spänner in axeln emellan två olika V-formade lagringar, kanske uppbyggda av två plana plastplattor var, eller så. Sedan behövs en stödlageryta i tredje riktingen på båda lagren men den kan ju vara hur glapp som helst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster