Egenskaper hos diskantelementet T11oa

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Egenskaper hos diskantelementet T11oa

Inläggav PAL14 » 2006-11-10 14:28

Har elementet någon specifik egenskap som gör att det passar bra till "ortoakustiska högtalare" eller kan man med gott resultat använda detta fina element till "traditionella" högtalare?

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-11-10 20:54

En sak som gör det lämpligt till "ortoakustiska högtalare" är att det har god spridning, något som delvis åstadkommits m h a en tunn frontplatta och därigenom utökat "friläggande" av domen...

Jag kan i nte se någon egenskap med elementet som gör det olämpligt o traditionella högtalare.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-11 02:14

avr7000 skrev:Jag kan i nte se någon egenskap med elementet som gör det olämpligt o traditionella högtalare.

Mvh

Stefan

däremot så bör man väL ha ett meLLanregister/bas eLement som ocKså sprider bra

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-11 11:04

Mjo, men god spridning är inte allenarådande i alla register, efter vad jag förstår. Uppåt i diskanten så får den inte sprida för bra, eftersom takreflexen är viktig för hela principen. Skulle takreflexens energi även komma "ostudsad" som direktljud så upplevs högtalaren rätt så ljus. Mao, direktljudet skall kunna funka tillsammans med det reflekterade.

Jag tror det är detta som skiljer den från "vanliga" diskanter.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-11-11 14:01

Alla element sprider mindre och mindre då man går uppåt i frekvens...

En traditionell högtalare där man då riktar diskantelementet mot lyssnaren och s a s lyssnar on axis, - där kommer då ljudet off axis (om man inte sitter i den så kallade "sweet spot" ha ett fallande märkbart lägre energi-innehåll i diskanten.

Något som Stig då gjorde med sin Ortho princip på 50-serien (där en ensam domediskant är aktuellt) är att montera den med en vinkel uppåt/inåt så att man lyssnar lite på den off axis.

Uppåtvinkeln tillsammans med en smula ökad diskantnivå (ökande med frekvens i .3 varianterna) gör att diskantnivån som "stålar" direkt mot lyssnaren är ungf. likadan som på en "vanlig" högtalare. Dessutom kommer den diskantenergi (onaxis) som träffar i taket ovanför-framför lyssnaren spridas i rummet på ett gynnsamt sätt.
Detta fyller ut området utanför den absoluta "sweet spot" så att eneginivån i diskantområdet där kommer att vara högre än för en "vanlig högtalare" och detta resulterar i en naturligare (mer balanserad) energinivå i hela frekvensomfånget, -en naturtrognare återgivning...

Att de även lutar inåt ger andra fördelar om man inte sitter i mitten. Du sitter mer on axis (lite ökad nivå) till den högtalare du sitter längst ifrån, -något som annars skulle gjort att du hört den mindre och fått en obalans i stereobilden.

T11 diskantelementet är "helt vanligt" men välkonstruerat diskantelement med god kontroll/goda egenskaper m a p spridning och resonansfenomen.

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati