Nytt DIY-projekt på Faktiskt! OA-SonorCirklofonen!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-10 15:36

Dellstig skrev:Stefan

Står du ut med ljudet från en akvariepump, de låter mycket!

mvh

Martin

Har hittat en pump som är mycket tyst, men iaf; jag skall inte ha den i samma rum och eventuellt så skall en slags tryckvakt byggas så det endast behövs byggas upp tryck ett par ggr om dagen, alternativt mellan skivorna.

Fö så heter jag Daniel. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-10 15:38

Vee-Eight skrev:Jag har en liten fundering att montera en luftnippel till lagerhuset och försöka luftlagra det. Eftersom det alltid finns lite spel så kan man utnyttja detta till luftlagring. Jag hade ändå tänkt använda en delvis luftlagrad tangentialarm som använder sig av minsta modellen akvariepump (men är ändå mer än tillräcklig).

Det gäller väl i så fall att få in luften i lagrets tryckzon, annars går den väl bara lättaste vägen ut?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-10 15:40

Ja... kanske. Detta får testas helt klart; det är ju bara att borra och gänga dit en nippel på lagerhuset.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-10 15:44

kan man inte såga av en vevaxel från någon motor och använda sig av ramlagret som lagring svänghjulet blir en fin tallrik
tung hifi
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-10 15:54

Naqref™ skrev:När det gäller inspänning åt ett håll så hade vi idéer på att man kunde köra med tre motorer som man såg till att de jobbade lite fasvridna i förhållande till varandra så att man minimerade coggingen.
En sorts trefasdrift alltså? Kan man koppla dom tre motorerna till en mellanaxel med ett litet svänghjul på och sedan låta den driva tallriken?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-10 16:05

paa skrev:
Naqref™ skrev:När det gäller inspänning åt ett håll så hade vi idéer på att man kunde köra med tre motorer som man såg till att de jobbade lite fasvridna i förhållande till varandra så att man minimerade coggingen.
En sorts trefasdrift alltså? Kan man koppla dom tre motorerna till en mellanaxel med ett litet svänghjul på och sedan låta den driva tallriken?

Jepps som trefas ungefär. I o m att man använder fler motorer så kan man ha dem svagare dessutom och då minskar man problemet med cogging än mer.

Det borde gå utmärkt att koppla dem till en mellanaxel. Behövs bara två remhjul extra, en axel och två kullager.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-10 22:00

Vee-Eight skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att Vee-Eight som administrator inte lyckas hålla bildbredden till reglernas 800 pixlar.... Eller så har jag missat någon ny regel....

Ja, jättelustigt. Du hade inte mer givande kommentarer om just projektet, eller är du rentav i fel tråd och cyklar?

Vi andra brukar snabbt få skäll för "övertramp" med bilder. Jovisst, kunde man ana att de var en lagring passande för en skivspelare. Har ju själv gjort en lager till min egna skivspelare, dock inte lika Verdier-betonat. Däremot såg det lite märkligt ut med kugghjulet på motor, en asynkronmotor antar jag med tanke på kondensatorn. Jag kör med en likspänningsmotor à la Verider. Den går på en 9V-batteri, eller snarare gick för den harvarit utan pickup och passande RIAA-steg en längre tid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-10 22:12

Hmm. Stegmotor? Kan det vara bra? Blir inte stegen väldigt markerade i en sån? Motorn till en skivspelare ska väl egentligen vara så svag som möjligt så att den går jämnt?

Eller var det inte en stegmotor?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-10 22:15

Vad är egentligen skillnaden mellan en stegmotor och en synkronmotor?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-10 22:58

paa skrev:Vad är egentligen skillnaden mellan en stegmotor och en synkronmotor?

Ingen förutom att stegmotorer brukar ha en mittapp på varje lindning. Stegmotorer brukar annars vara mycket billigare. Stegen är lika markerade men naturligtvis blir de mer märkbara om man styr med fyrkantsvåg som man normalt gör med stegmotorer.

RogerG: Jag tror minsann V8 var sen med kaffet i morse och kanske överreagerade lite. ;)

Kugghjulet ska naturligtvis tas bort och ersättas med ett remhjul. Denna motor hittade vi på Kjell&Co för 69kr. Rätt rimligt pris för något som fungerar. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-11 10:59

Jag uppfattade RogerG´s kommentar som besservissande. Men eftersom jag tydligen hade fel, så ber jag om ursäkt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-12 12:15

Det finns i princip oändligt många material att välja mellan, så kan ni förklara hur ni kom fram till att MDF vore ett bra val i en skivtallrik?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-12 12:26

MDF är billigt för gemene man. Vi har inte lyckats få tag på så värst mkt billig akryl, så vi har bara gjort tre tallrikar till oss själva av skrotmaterial.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 13:07

Jag kan tillägga att vi har försökt vara lite smarta (mjopp det händer vi försöker men det är inte alltid vi lyckas med vårabedrifter ;) ) och göra så att man antingen väljer en billig MDF-tallrik (vilket inte är det sämsta - tänk bara på Nottingham eller Pro-Ject) eller kostar på sig en befintlig tallrik i akryl som man kan köpa för ca 150€ från Scheu.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-12 13:15

Naqref™ skrev:Jag kan tillägga att vi har försökt vara lite smarta (mjopp det händer vi försöker men det är inte alltid vi lyckas med vårabedrifter ;) ) och göra så att man antingen väljer en billig MDF-tallrik (vilket inte är det sämsta - tänk bara på Nottingham eller Pro-Ject) eller kostar på sig en befintlig tallrik i akryl som man kan köpa för ca 150€ från Scheu.

Eller så låter man tillverka en i valfritt material. Kostar väl mer än 150€, men inte så jätte mycket mer, beroende på material. Vill man ha en i titian så kostar det nog en del.

För övrigt så går jag emot Svante: Motorn ska vara så stark som möjligt, för att få upp tallriken i 45 varv med i en hast. Exempel:

Bild

Technics SP-10mk2
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 13:24

Max_Headroom skrev:
Eller så låter man tillverka en i valfritt material. Kostar väl mer än 150€, men inte så jätte mycket mer, beroende på material. Vill man ha en i titian så kostar det nog en del.

Visst! Ritningarna läggs ju ut och man får välja fritt! Men vi ska försöka åtminstone ordna så att man ska kunna (delvis genom Waxxarns försorg) kunna få ihop ett kit med lagring, tallrik och motorsystem för en rimlig summa.

För övrigt så går jag emot Svante: Motorn ska vara så stark som möjligt, för att få upp tallriken i 45 varv med i en hast. Exempel:

Bara att slänga dit fler motorer! ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-12 13:31

Naqref™ skrev:
paa skrev:Vad är egentligen skillnaden mellan en stegmotor och en synkronmotor?

Ingen förutom att stegmotorer brukar ha en mittapp på varje lindning. Stegmotorer brukar annars vara mycket billigare. Stegen är lika markerade men naturligtvis blir de mer märkbara om man styr med fyrkantsvåg som man normalt gör med stegmotorer.

Hm, är det så? Om man tar en stegmotor utan drivning och vrider på den så hackar det liksom. En synkronmotor håller väl inte emot alls?

Är det inte en permanentmagnet i en stegmotor?

Jag tänker högt här, kanske är det min intuition som spelar mig ett spratt, men jag har definitivt en känsla av att det kommer att bli ryckigt med en stegmotor. Kanske är det fyrkantsdrivningen, ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-12 13:33

Max_Headroom skrev:För övrigt så går jag emot Svante: Motorn ska vara så stark som möjligt, för att få upp tallriken i 45 varv med i en hast. Exempel:

Det beror ju på vad man optimerar mot. Om jämn gång är viktigast så vill jag påstå att en tung tallrik och lågt vridmoment är bäst. Om snabb start är viktigast (vilket i sig är en ojämn hastighet) så är det tvärtom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-12 14:43

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:För övrigt så går jag emot Svante: Motorn ska vara så stark som möjligt, för att få upp tallriken i 45 varv med i en hast. Exempel:

Det beror ju på vad man optimerar mot. Om jämn gång är viktigast så vill jag påstå att en tung tallrik och lågt vridmoment är bäst. Om snabb start är viktigast (vilket i sig är en ojämn hastighet) så är det tvärtom.

Tallriken bör vara "lagom" tung (för tung tallrik gör att det blir svårare att bygga ett bra lager) och ha högt masströghetsmoment, dvs massan på tallriken ska vara så långt ut som möjligt. Dual har löst det fiffigt genom att ha en blyring långt ute i perferin.

Kan man inte styra motorn så att den får ett högt vridmoment just i starten så den får fart på tallriken (man vill ju inte ha en "high end"-spelare där man får vänta en halv minut eller ännu mer innan skivtallriken fått upp farten) och sedan snålköra motorn med lågt vridmoment? Både äta kakan och ha kvar den... Kräver kanske en annan motor och motortyp än som används här, men jag tänkte mer principiellt bara...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-12 15:16

På många hiend-spelare så stängs motorn aldrig av.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-12 17:11

Kan meddela att robertzimmerman vinner en skiva för att vara den som kom närmast verkligheten (dvs min verklighet :wink: ) med sin gissning.

robertzimmerman skrev:Hejsan! Jag tänkte försöka gissa lite på dina kluriga ledtrådar. :)

*Jag tror att Keppler är en ledtråd för remmens bana runt tallriken och motorn. Det känns lite för enkelt, förenklat kanske, men det får duga. :)

*Järnvägsrälsen trodde jag först var en ledtråd för en tangentialtonarm, som ju kan gå som på en kort räls, typ.
Men som nån gissade i tråden är det nog "spår", som på en vinylskiva, som ju nålen ska spåra.

*Tyskakunskaperna är inte direkt på topp men om "öl" betyder olja på tyska så måste det ju vara olja till tallrikslagret tror jag.

*Det där mini-kaffe-settet var knepigt. Det enda jag kan komma på är att man skulle behöva ett litet bord till det, table på engelska, som i turntable.

*Nästa bild tror jag är lätt, det är ett lager helt enkelt, såna behövs det ju på en skivspelare. :)

*Men nästa har jag egentligen ingen aning om. Någon sorts matematisk formel verkar det ju vara, någon trode riiakorigering, vilket det säkert kan vara. Fast jag gissar nåt helt annat, nämligen att den har något att göra med nålens spårningsvinkel.

Ok, det var väl allt tror jag.
Tack för ett spännande projekt!

:D

Vinnaren, som inte bara får mottaga allmänhetens applåder, hurrarop och avund, får även denna skiva:

Bild
David Olney - Illegal Cargo (längst ned till höger)

Jag skickar skivan imorgon om jag får möjlighet.

Grattis!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 17:17

Max_Headroom skrev:Tallriken bör vara "lagom" tung (för tung tallrik gör att det blir svårare att bygga ett bra lager) och ha högt masströghetsmoment, dvs massan på tallriken ska vara så långt ut som möjligt. Dual har löst det fiffigt genom att ha en blyring långt ute i perferin.

Mjo men detta löser ju inte problemet med den långsamma starten. ;)

Kan man inte styra motorn så att den får ett högt vridmoment just i starten så den får fart på tallriken (man vill ju inte ha en "high end"-spelare där man får vänta en halv minut eller ännu mer innan skivtallriken fått upp farten) och sedan snålköra motorn med lågt vridmoment? Både äta kakan och ha kvar den... Kräver kanske en annan motor och motortyp än som används här, men jag tänkte mer principiellt bara...

Går alldeles utmärkt även här. På större motorer så är det vanligare att man stänger av hjälplindningen (som bara används vis starten så att motorn vet vilket håll den ska gå på) efter uppstart. Men egentligen hjälper det inte grundproblemet så väldigt mycket. Den taggighet som uppstår i gången beror på att magneterna i rotorn 'suger' tag i polstyckena i statorn och denna verkan blir alltid större på en starkare motor. Effekten finns där även om man har motorn avstängd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 17:29

Svante skrev:
Hm, är det så? Om man tar en stegmotor utan drivning och vrider på den så hackar det liksom. En synkronmotor håller väl inte emot alls?

Är det inte en permanentmagnet i en stegmotor?

Jag tänker högt här, kanske är det min intuition som spelar mig ett spratt, men jag har definitivt en känsla av att det kommer att bli ryckigt med en stegmotor. Kanske är det fyrkantsdrivningen, ja.

En synkronmotor innehåller oxå magneter. Ta valfri skivspelareinnehållande en synkronmotor och vrid på den så märker du taggiggheten. Den finns f ö även hos dc-motorer så de är eg inte bättre. På asynkronmotorer däremot så är det statorspolarna som magnetiserar rotorn och det magnetfältet är det som de växlande magnetfälten 'håller tag i'. Men detta inducerade fält är inte perfekt så därför får man en viss slirning.

Eg så skulle det nog vara bäst att använda en asynkronmotor men då får man ha en rätt avancerad återkopplad motorkontroller som styr både frekvens ut och strömmingen. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-12 17:45

Bild

Strömming. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-12 18:01

Är (horisontal)lagret hemmasvarvat? det såg fint ut!

Snabb start tycker jag inte känns så viktigt. Medan tallriken får upp farten kan man alltid ägna sig åt sånt som att hämta en skiva, ta ut skivan ur fodralet, gå tillbaks till skivspelaren, lägga på skivan, eventuellt borsta av lite damm, rengöra nålen och sikta in armen.
Eller bara låta den stå på hela tiden. :)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-11-12 18:10

Vee-Eight skrev:Grattis!

Tack! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 18:30

Man kan lägga till att Nottingham Analogue som tillverkar vinylsvarvar har en rätt bra strategi (anser jag subjektivt och det har bekräftats i mätningar) för att minimera motorryckigheten. De använder en så svag synkronmotor så att den inte ens orkar dra igång tallriken. Där får man lägga på skivan och sedan med ett knyck med handen dra igång den manuellt. När den väl har fått upp rätt varvtal så håller den det utan problem. För att stanna den så bromsar man den bara med handen. Dessa spelare står normalt på hela tiden men där motorn 'taggar över' när de inte används.

Vill am leta upp gränsen var detta är så kan man testa med en motor med lägre moment genom att använda en mindre stegmotor exempelvis. Remhjulet kommer vi att ha med två axelhål. Ett på 3mm för lite större motorer och ett på 2mm för mindre motorer. Vilket man väljer genom att vända på remhjulet upp&ner.

Ritning som illustrerar detta:
http://user.faktiskt.io/naqref/diy-proj/remhjul2.png

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-11-12 22:51

Vee-Eight skrev:Jag har en liten fundering att montera en luftnippel till lagerhuset och försöka luftlagra det. Eftersom det alltid finns lite spel så kan man utnyttja detta till luftlagring. Jag hade ändå tänkt använda en delvis luftlagrad tangentialarm som använder sig av minsta modellen akvariepump (men är ändå mer än tillräcklig).

Hade inte Forsell air luftlagring på skivspelare?

Vill minnas att han använde någon mycket tystlåten pump från en sjukvårdsmaskin eller dylikt.

Någon som minns?

Conny

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-12 23:59

man kan väl montera pumpen i en liten ljuddämpad låda
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-13 11:39