Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:54

CJNE skrev:Lovade ju att återkomma om Infrant burken (ReadyNAS NV), har varit på lite semester därav dröjsmålet.

Jag avbeställde den eftersom jag kom fram till att den inte riktigt passar för mina behov, den verkar vara lite för slö som Slimserver. För normalt bruk kanske det fungerar men den klarar inte av att konvertera FLAC till Mp3 "on-the-fly" för att streama till kontoret t ex. och det känns lite synd.

Jag behöll diskarna (de verkar vara bra) och just nu sitter jag och konfigurerar mjukvaruraid (nivå 5) på min linuxburk.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-31 03:09

TCM skrev:
Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn

Vad har du fått det ifrån??? Visst har jag lyssnat på musik via dator. Dock inte hemma hos mig själv. Där lyssnar jag dock en hel del på musik via hårddisk. Att en hårddisk utgör en bra transport är jag övertygad om. Men sedan måste signalen tas om hand.......

Alltså kör jag in den signalen i en bra DAC.

Det som jag har hört komma ur en dator har INTE imponerat.

Mvh

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-31 10:58

woland skrev:TCM skrev:
Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn

Vad har du fått det ifrån??? Visst har jag lyssnat på musik via dator. Dock inte hemma hos mig själv. Där lyssnar jag dock en hel del på musik via hårddisk. Att en hårddisk utgör en bra transport är jag övertygad om. Men sedan måste signalen tas om hand.......

Alltså kör jag in den signalen i en bra DAC.

Det som jag har hört komma ur en dator har INTE imponerat.

Mvh

Läser man det här

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#283816
Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96. På ren popmusik torde det dock vara svårt.

är det ganska lätt att tolka det som jag gjorde, eller?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-31 13:04

Bill50x skrev:
Koffe skrev:Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Men vad är det för prestandakrav på denna PC? Kan man tänka sig en liten strömsnål, tyst burk för själva programhanteringen och sedan en bamsig hårddisk kopplad till nätverket?

/ B

Det finns flera diskussioner om det hos Slim Devices:

SlimServer on Micro-ITX
Homebuild Slimserver box .. which OS? which spec?

3rd Party Hardware
DIY
When routine bites hard

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-31 13:14

TCM skrev:

är det ganska lätt att tolka det som jag gjorde, eller?

Jepp, kan bara hålla med dig där. Jag skrev visserligen "datorn", bestämd form. Alltså min egen, men visst har du rätt i att det bäddar för din tolkning. Så går det när man uttrycker sig slarvigt.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-31 13:19

Finns ett repotage om SB3 i senaste numret av Molt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 13:37

Morello skrev:Finns ett repotage om SB3 i senaste numret av Molt. :)
Jag gissar att den inte finns på nätet. Vill du ge oss några utvalda "godbitar"?

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-31 15:44

Tror inte du behöver vara tokhacker för att lägga in sllimserver, finns ju steg för steg instruktioner, visst, du fattar kanske inte vad du gör, men det går om du bara följer instruktionerna. Så, jag ska nog testa det, måste bara hitta NASen jag ska använda.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-31 15:53

Koffes tips om att prova med slimserver på en dator innan du skaffar en NAS-lösning är väldigt bra!
Annars är risken stor att du upptäcker att det du vill göra inte fungerar när det är för sent.

Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Bamsefar testade slimserver på en NAS för ett tag sen och det verkade fungera skapligt, här kan man läsa om det.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-31 17:37

CJNE skrev:Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-31 17:40

Audix skrev:
CJNE skrev:Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-31 17:44

Strauss skrev:Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Ingen aning. Varför vill man det?
Har alla ljudfiler i flac eller mp3.

En nackdel är att man själv inte kan installera om Slimserver (dvs t.ex. uppgradera) utan man måste vänta på att Infrant paketerar den till nasen (man har alltså inte root-rättigheter).
Köpte den främst pga disken så möjligheten att köra Slimserver är en ren bonus.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-31 17:54

Audix skrev:
Strauss skrev:Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Ingen aning. Varför vill man det?
Har alla ljudfiler i flac eller mp3.

En nackdel är att man själv inte kan installera om Slimserver (dvs t.ex. uppgradera) utan man måste vänta på att Infrant paketerar den till nasen (man har alltså inte root-rättigheter).
Köpte den främst pga disken så möjligheten att köra Slimserver är en ren bonus.

Jag är "tvungen" att sitta med adsl, då är att strema i mp3 till jobbet enda alternativet :) FLAC laggar för mycket.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 19:01

Audix skrev:Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Coolt! Funkar radio? Det är en "deal-breaker" för mej.... :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-01 10:47

Nån mer än jag som inte kommer in på last.fm? :(

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-06 16:59

Så nu har jag beställt mig en SB3 och lite pryttlar för att få ihop ett nätverk. Misstänker att jag kommer få ett litet helvete hemma innan jag får allt att funka, men det brukar ju lösa sig till slut.
I väntans tider fortsätter rippningen hemma på kvällarna... Jag har hittills fått över ett 30-tal skivor på datorn, tur att jag inte äger mer än typ 300 st för det är ett drygt arbete.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-06 17:17

Nej då det kommer gå så bra!
Har man fått en dator att fungera i nätverket så är squeezeboxen hur lätt som helst.
Kör med fast ip till servern helst så den inte råkar byta adress titt som tätt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-08 14:09

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-08 14:13

Grymt!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-08 22:50

Sweet!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-09 12:59

Har man läst min länk ovan och även sett alla lovord SB:n har fått senaste året blir jag lite konfunderad när jag bläddrar i senaste Hifi & Musik - Mer musik - I flera rum. Grupptest multirumssystem. Dom testar två Philipslösningar och en Sonoslösning. Dessutom nämner dom Apple, Logitech, ytterligare en Philipslösning och en Sonoslösning. Inte ett ord om SB!

Jag är mycket nöjd med min SB, men jag är inte fanatisk, jag skulle mycket väl kunna tänka mig Sonos (men priset drar iväg lite då). Men det det är helt otroligt att de inte tar med SB i ett sånt här test i en "Hifi-tidning".

Dessutom verkar de inte riktigt ha koll på vad de pratar om. Inte ett ord om lossless komprimering. De verkar leva i tron om att all komprimering förstör ljudet - det finns väl bara mp3-komprimering...:wink: ?. De nämner hela tiden att det är bra att vissa spelare klarar okomprimerade wav-filer, inte ett ljud om fördelen att tagga filer som saknas i wav.

FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!

Nu har lugnat ner mig igen. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-09 13:18

Då är High Fidelity rätt mycket bättre (som vanligt skulle jag vilja säga) som i sista numret hade en hel artikel om ripping och i numret före en stor test av SB3.

Kan tillägga att jag fick min igår, och det är en helt fantastisk liten pryl. Har inte kommit längre än till D i rippningen av min skivsamling men den känns ändå redan "större". Man kan ju bläddra bläddra bläddra utan att behöva slänga i en ny skiva varje gång man vill höra en speciell låt. Skitbra! Sen ska jag lägga ner lite mer tid så jag får ordning på ett trådlöst nätverk mm, men just nu vill jag bara spela musik!

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-09 14:07

Grattis och välkommen i klubben Stranne :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-09 16:37

Är det inte Hifi & Musik som Rydberg brukar kalla för "Svenska Mad" ... haha, passande isf :lol:

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2006-11-13 08:42

Har använt min SB3 ett bra tag nu och slutsatsen för mig är - aldrig mer cdspelare. Oavsett om det låter bättre eller inte.

Ps. Ni som funderar på att köpa en SB3, tänk på att ha backup. Hårddiskar rasar. Det e bara en tidsfråga.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-13 12:30

Mattias skrev:Har använt min SB3 ett bra tag nu och slutsatsen för mig är - aldrig mer cdspelare. Oavsett om det låter bättre eller inte.

Squeezeboxen är mer beroendeframkallande än heroin, när man blivit hooked är det helt kört 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-11-28 16:18

Någon som vet om SB funkar bra med FON trådlöst?

*okunnig på trådlöst än så länge*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-28 16:20

FONs router funkar väl inte annorlunda än något annat märke inne på lanet så det borde ju inte vara några problem.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-28 19:32

Här har du en länk till Slimdevices wiki som diskuterar olika routers. Tyvärr finns inte FON med - än.

Ruckus wireless hävdar att deras produkter funkar mycket bra för multimedia i det trådlösa nätverket. Jag tror att dom ställde ut tillsammans med SlimDevices på någon mässa i USA.

First complete solution for video-grade, high-performance wireless networking. The ideal solution for service providers and their subscribers who want a single infrastructure for in-home multimedia distribution – without wires.

Sen ser ju deras router lite annorlunda ut :D

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-11-29 10:37

Strauss skrev:FONs router funkar väl inte annorlunda än något annat märke inne på lanet så det borde ju inte vara några problem.

Tack, då reggar jag mig för en gratis sådan!

Skall hålla whiskyprovning imorgon, så då flödar det ni cash som nästan räcker till en klämlådda. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi