Ipod Shuffle 2nd gen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Ipod Shuffle 2nd gen?

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-11-16 18:05

Upptäckte den nya Shufflen idag. Väldigt liten och nätt. Någon som testat den med avseende på ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-11-16 21:31

Nej, men jag tycker det finns andra nackdelar med shuffle som talar emot oavsett ljudkvalitét (beroende på krav). Min flickvän har en, hon är nöjd. Personligen hatar jag den av en anledning: man kan inte lägga in album.

Dvs du har alla filer i en katalog, oavsett om du har lagt in 20 skivor, sedan kan du inte selektivt välja vilken skiva du ska spela. Allt hullerombuller. Enda sättet att lösa detta på är att namnge dom vldigt specifikt så låtarna ändå hamnar i ordning, men då finns det ändå inget sätt att enkelt hoppa mellan album utan då måst man bläddra igenom alla låter. Mao sämst!
:D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-16 22:50

Fast den heter ju shuffle av en anledning :)

Meningen är att det ska vara så basic som möjligt bara. Helt suveränt att ha typ när man är ute och springer eller är på gymet.

Om dom stödde drag n drop skulle jag nog köpa en!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-16 22:50

Det största problemet med shuffle (första versionen) är att det tar över en hel sekund att byta låt. Hade det tagit 0.05 sekunder hade det inte varit något större problem att trycka sig fram ganska många låtar på kort tid.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 22:53

zvenzzon skrev:Det största problemet med shuffle (första versionen) är att det tar över en hel sekund att byta låt. d.

Förklara för mig varför allt ska gå så j-a fort numer!? :?

Varför är allt så bråttom?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-16 22:56

Nefilim skrev:
zvenzzon skrev:Det största problemet med shuffle (första versionen) är att det tar över en hel sekund att byta låt. d.

Förklara för mig varför allt ska gå så j-a fort numer!? :?

Varför är allt så bråttom?

Vet du hur en shuffle fungerar? Den har alltså ingen display, och ska man stega sig fram till en specifik låt är det otroligt irriterande om man måste vänta mellan varje låt.

Sen är det ju inte tänkt direkt att den ska användas så, men men :)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-16 23:06

Precis, hade det bara gått snabbt och smidigt att stega hade den inte lidit lika mycket av att inte ha display. Inget jätteproblem egentligen om man, som mig, lägger in de låtar man vill höra och sen lyssnar på dem i rätt ordning.

Förresten går det utmärkt att köra shuffle (första ver iaf) utan iTunes och bara ladda upp filerna som till vilket USB-minne som helst mha http://shuffle-db.sourceforge.net/

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-16 23:07

shuffle suger lika så ipod skiten.jag bröt av min shuffle på mitten (sant)efter ungefär 4 gången den raderade sig själv när jag pluggade in den i datorn..Min kompis köpte nano igår,han ska lämmna tillbaka den imorgon.han hade lagt 5 timmar på att fixa med filerna och få in det precis som han ville,när han var nöjd så tog han bort filerna från itunes.När han sen kom på att han hade glömt en låt så pluggade han in den igen och vipps så var alla låtarna borta på nanon..!!Sen pricken över i.et så hängde sig nanon med,så nu har han en nano utan musik i och utan att det går att stänga av den..

/Danne

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 23:15

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-16 23:22

Nefilim skrev:Bild

Tackar tackar tackar :D :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-16 23:31

Tack för länken zvenzzon!

Ska forska lite i om det funkar med nya, perfekt träningspartner :)

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-11-17 23:54

Strauss: Jovisst är det så! För vissa personer fungerar produkten förmodligen utmärkt, speciellt om man använder iTunes och lyssnar på datorn mycket. Personligen avskyr jag att lyssna på annat än hela album och då fungerar det ju tyvärr inte alls. Jag tycker om minimalistiska prylar som gör vad de ska och inte mycket mer, men shuffle gör bara för lite. :D

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-18 18:46

Ett annat alternativ (windows):

http://agoraphobeus.free.fr/iShuffle/index.html

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-19 01:00

LEXrasta skrev:shuffle suger lika så ipod skiten.jag bröt av min shuffle på mitten (sant)efter ungefär 4 gången den raderade sig själv när jag pluggade in den i datorn..Min kompis köpte nano igår,han ska lämmna tillbaka den imorgon.han hade lagt 5 timmar på att fixa med filerna och få in det precis som han ville,när han var nöjd så tog han bort filerna från itunes.När han sen kom på att han hade glömt en låt så pluggade han in den igen och vipps så var alla låtarna borta på nanon..!!Sen pricken över i.et så hängde sig nanon med,så nu har han en nano utan musik i och utan att det går att stänga av den..

/Danne

Detta är ju för att den varit inställd för automatisk uppdatering (om man vill att det skall vara samma bibliotek på ipoden som på datorn). Man kan ha den inställd för manuell filhantering också, då läger man över de filer man vill.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-19 01:19

LEXrasta skrev:shuffle suger lika så ipod skiten.

Jepp! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är ren ondska. Ren och skär ondska i form av en förgiftad mjukvara.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-19 05:25

iTunes är bara det en bra anledning att hålla sig borta från iPod.. men sen har väl typ ingen av deras spelare radio heller?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-19 12:32

JB skrev:men sen har väl typ ingen av deras spelare radio heller?

hehe:
Bild

Fast det kräver iof sladden med fjärrkontroll.

Håller inte riktigt med i klagokören. Gillar min ipod 30gb, speciellt manövreringen med snurrhjul med knappar => riktigt smidigt. Tycker även itunes funkar bra (kör det på mac). Det som jag kan klaga på är att ipod kanske är onödigt låst till itunes o.s.v. när man skall lägga över låtar (iof gör det inte mig nåt då jag bara använder itunes...)

Men iaf: jag skulle nog ha svårt för shuffle, skulle inte klara mig utan skärm och möjlighet att smidigt välja låtar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-19 15:52

norman skrev:
JB skrev:men sen har väl typ ingen av deras spelare radio heller?

hehe:
Bild

Fast det kräver iof sladden med fjärrkontroll.

Håller inte riktigt med i klagokören. Gillar min ipod 30gb, speciellt manövreringen med snurrhjul med knappar => riktigt smidigt. Tycker även itunes funkar bra (kör det på mac). Det som jag kan klaga på är att ipod kanske är onödigt låst till itunes o.s.v. när man skall lägga över låtar (iof gör det inte mig nåt då jag bara använder itunes...)

Men iaf: jag skulle nog ha svårt för shuffle, skulle inte klara mig utan skärm och möjlighet att smidigt välja låtar.

Jag valde mellan iPod 30 gb och Creative Zen Vision M 30 gb och valde creative spelaren pga: Radio, Bättre display, Xvid och Divx stöd, slippa iTunes, Har aldrig gillat Apple, Bättre batteritid osv...

Enda nackdelen jag ser med Creative spelaren är att man behöver en ful adapter som man lätt kan tappa bort för att ladda/använda video-ut och föra över saker till den..

Här är en jämmförelse mellan displayerna på Creative vs iPod (Creative till vänster)
Bild

Återgå till Köpråd