Trasig förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mond

Trasig förstärkare

Inläggav Mond » 2004-02-20 16:03

Hejsan. För en tid sedan pajade en av mina högtalare (trodde jag), en audio pro ego515. Det låter illa, och väldigt lite, men det låter likväl. En god vän trodde att det kunde vara kondensatorn i delningsfiltret, men efter lite felsökning visade det sig att det var någonting i förstärkaren, för det är bara på en av utgångarna det händer skumma grejer. Lite klurigare med andra ord, iallafall för mig som inte har så mycket koll på felsökning av förstärkare... Så vad jag undrar är var det skulle kunna vara i förstärkaren som är kass. Förstärkaren är en sony ta-fe610r om det är av intresse.

//Olov

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 16:27

Med lite tur kan det röra sig om att en säkring har gått sönder. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mond

njae...

Inläggav Mond » 2004-02-20 16:45

njae... det har jag faktiskt kollat, och då borde det väl inte låta svagt, utan snarare inte alls...?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 17:06

Om förstäkaren har separata säkringar till utgångssteget kan det låta svagt och illa eftersom utsignalen blir en halvvågslikriktad version av insignalen 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2004-02-22 09:46

har haft exakt smama problem på brorsans förstärkare... kostade mig 1000 pistoler jämt att fixa det.... var lite kondningar o annat småtto gott som hade rykt. (jag fick lämna in den eftersom mina kunskaper inte räcker längre än näsan min.)
dann .]-

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-02-23 16:30

Det kan inte vara ett glapp eller en dålig lödning på ingångsteget?

Fick problem med mitt DP steg efter jag varit där och *harkel* lött dit en XLR-kontakt... Lyckades tydligen även löda av en jumper på ingångsteget... :oops:

Kolla samtidigt eventuellt kablage, där en ledare som kanske skakat för mycket kan ge upphov till dålig kontakt.

Sen så får man ju alltid kolla över diverse motstånd, kondningar etc så att allt ser fräscht ut :D
Inga anknytningar

Återgå till Teknikforum