Riskfri anslutning PC --> stereo.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-13 18:32

Vee-Eight skrev:Jag har min dator kopplad direkt till min gamla integrerade Harman Kardon pm640, så det är väl enkelt som en fläskpannkaka att koppla direkt till försteget som vilken annan signalkälla som hellst? Eller vad har jag missat?

Har du ojordade uttag är sannolikt chassiet spänningssatt till cirka 115 volt, vilket vi ovarsam in- eller urkoppling kan få till konsekvens att förstärkaren upphör att fungera tillfredställande eller inte alls. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-11-13 18:55

Om datorn är jordad är det inte mycket värre att koppla den till stereon än något annat. Eventuellt skulle det kunna innebära en liten extra risk t ex vid blixtnedslag i och med att datorn ofta har flera jordpunkter.
Datorutrustning bör dessutom alltid vara jordad för att uppfylla strålningskrav mm.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:19

Konklusion. Är PC och stereo jordade blir det riskfritt? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:21

Konklusion. Är PC och stereo jordade blir det riskfritt? :?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-16 21:26

Hmm, så vintagesaker kanske är säkrare?:)

Sen, om både stereo och dator är ojordade, anslutna till samma vägguttag, vad innebär det?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:27

phloam skrev:Hmm, så vintagesaker kanske är säkrare?:)

Sen, om både stereo och dator är ojordade, anslutna till samma vägguttag, vad innebär det?

???Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:28

phloam skrev:Hmm, så vintagesaker kanske är säkrare?:)

Framförallt billigare! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:29

Kom igen Morello, Naqref, IÖ, Svante och övriga kunniga!!

Please help!! :)

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-16 21:52

kan du inte använda en optisk kabel :?: Det fungerar bra för mig.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 21:54

Visst kan jag det.. Men jag har tyvärr ingen DAC!! :wink:

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-16 22:15

Ok viste inte att man behövde en sådan :oops: det finns antagligen redan i min Denon 2106
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-16 22:34

En fundering... Föreligger samma problem om man kopplar datorn till förstärkaren via en mediaspelare med CAT-kabel istället för trådlöst? 8O
semper simplicissima solutio

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 22:36

manger skrev:En fundering... Föreligger samma problem om man kopplar datorn till förstärkaren via en mediaspelare med CAT-kabel istället för trådlöst? 8O

Man tycker ju att det borde göra det eftersom det är en elektrisk anslutning. :?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-16 23:42

Jag är inte helt säker, men jag skulle faktiskt inte tro att du får samma problem. Förklaringen är dock inte så enkel, men jag gör ett försök...

Originalproblemet bottnar i att datorer som är ojordade flyter normalt chassipotentialen upp till halva nätspänningen.
Nästa apparat som datorn är kopplad till får då möjligen ta stryk pga stor potentialspänning, dvs mediaspelaren skulle möjligen kunna ta skada.

Om mediaspelaren har motsvarande problem med potentialen så skulle man kunna få samma problem vidare, med då spelar det ingen roll om den är kopplad till dator eller inte.
Normalt sätt är mediaspelare dubbelskärmade och har bara 2-polig euro-kontakt. Dvs de har då inte samma lösning som datorer på nätdelen och har inte problemet att den glider iväg till halva nätspänningen, och då har man i så fall skyddat nästa apparat (stereon) från problemen.

För att vara säker på om en apparat har problem så slår man lämpligen på apparaten utan kopplingar till andra apparater. Väntar 1 minut (så att potentialen ganarterat har nått stabilitet) och mäter sedan DC-spänningen mellan chassit och ett element (eller annan jordad punkt) med en multimeter.

Kvar är då frågan om mediaspelaren kan ta skada av att kopplas till en ojordad dator. Rimligen så är det meningen att mediaspelaren skall kopplas ihop med en dator via nätverkssladd, så en rimlig konstruktion är att den inte är känslig för potentialskillnader. Sannorlikheten för problem borde därför vara minimal.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-16 23:59

Det sitter jämt trafo på nätverksanslutningen i alla apparater.

Används en skärmad nätverkskabel så får man däremot en förbindelse mellan chassina.

PS. Jag började med att använda skärmade nätverkskablar, men har nu till vissa apparater bytt till oskärmat. Bland annat till ADSL modemet, borde minska risken för eventuell åska som kommer och hälsar på. Det kanske inte är lämpligt att t.ex. skapa jordslingor mellan apparater på långt avstånd i huset. Jag försöker se till så att nätverksanslutna apparater får en jord förbindelse (skyddsjord har högre prio än jorden via nätverkssladden).

//Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-17 19:06

Vad f-n. man måste ju riskera för att vinna! Nu har jag kopplat ihop, via försteget, som står på maxvolym, och reglerar volymen antigen via mitt trådlösa tangentbord, eller fjärren till ljudkortet. Nu har jag ju allt i en o samma maskin! CD-spelare, DVD-spelare och radio via nätet. :)

Ska inte glömma att stänga av monoblocken först.

Hittills tycker jag det låter mycket bra!

manw

Inläggav manw » 2006-11-18 00:36

Jag skulle tro att problemet ligger i nätfiltren som kan sitta i datorer och en del andra apparater. Om man inte jordar apparaten så ligger chassit kapacitivt kopplat på halva nätspänningen. Inses lätt om man t.ex. tittar på följande nätfilter.

Bild

Visste inte att man "kommit så långt" att man börjat med elektroniska ingångsväljare i audioprylar. Kommer man då med signalkabeln till sin nätanslutna dator (som till och med kan vara avstängd) så om man har otur när man ansluter kabeln, och stiftet i en RCA plugg son terminerar innan jorden, så kan man nog knäcka en sån krets.

Lösningen skulle i så fall vara att dra ur SAMTLIGA nätkontakter till ljudanläggning och datorprylar om man skall koppla i eller ur någon anslutning.

Skulle känna att det är lite risky att ansluta den direkt till slutsteget dessutom, har anslutit datorn via försteget, funkar aldeles utmärkt :-)

Varför det i så fall skulle vara riskfritt med PC högtalare är ju att dessa i regel är galvaniskt isolerade genom den väggbuletrafo som de i regel har.

Har dessutom dragit in ett jordat uttag i lilla rummet där jag har datorn. Allt som behövs är en gulgrön jordledare extra, och allt material finns på Classe i sjön. Men skall man göra det så skall det naturligtvis göras fackmannamäsigt och "se ut som det alltid har varit så". Dessutom bör man absolut ta ur huvudsäkringen och mäta att elanläggningen är spänningslös innan man börjar pilla.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-18 13:30

Mich skrev:Det sitter jämt trafo på nätverksanslutningen i alla apparater.
Används en skärmad nätverkskabel så får man däremot en förbindelse mellan chassina.
/Michael

Mao en helskärmad CAT-6 nätverkssladd ger samma problem med potentialskillnader mellan dator och hifianl.?
Då kan man väl göra som på signalkablar - bara ansluta skärmen på nätverkskabeln på ena sidan?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-18 13:52

Kopplar min USB-DAC direkt till stereon.
Risken är nog inte att PCn ska knäcka förstärkaren utan att 380V anodspänning ska leta sig in i PCn. :o
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-18 16:34

lustigt jag har aldrig haft några problem med det här. och då brukar jag koppla i och ur medan grejjorna är på..
enda problem jag upplevt är att ljudkortet kunde lägga av när jag kopplade över till stereon. en omboot löste sådant (var några år sen).
men jag verkar ju haft dumtur isf :)
Mvh
Magnus

manw

Inläggav manw » 2006-11-18 17:47

Nej, jag har aldrig haft några problem jag heller. De försiktighetsåtgärder jag har vidtagit har inskränkt sig till att i alla fall dra ner volymratten som allra minst. Men om man har otur så... kanske man skall vidtaga åtgärder som mitt förra inlägg.

Användarvisningsbild
Luga

Inläggav Luga » 2006-11-18 18:05

Hej!

Ett mycket enkelt sätt att bli av med en jordnivå ut från datorn som inte ligger på 0 volt är att koppla in en komponent som fungerar som en dc-spärr (likspänningsspärr, signalföljare).

En kondensator. Den släpper bara igenom växelspänning inte likspänning. Med en kondensatorn blir bara signalen kvar, den farliga likspänningsnivån kan då inte påverka din förstärkare. Själv använder jag ett ljudkort från M-Audio "Audiophile USB" där siter en kondensator i serie med signalen på 22 micro farad. Den blockerar effektivt eventuell dc. En kondensator säkrar också upp att det inte kan gå någon dc ström från din förstärkare in till ljudkortet. Fram med lödpennan och löd in en kondensator.
En kondensator i serie med signalen kan påverka signalen något negativ, så köp en av bra kvalitet.

//Luga

manw

Inläggav manw » 2006-11-18 18:11

Luga skrev:Hej!

Ett mycket enkelt sätt att bli av med en jordnivå ut från datorn som inte ligger på 0 volt är att koppla in en komponent som fungerar som en dc-spärr (likspänningsspärr, signalföljare).

En kondensator. Den släpper bara igenom växelspänning inte likspänning. Med en kondensatorn blir bara signalen kvar, den farliga likspänningsnivån kan då inte påverka din förstärkare. Själv använder jag ett ljudkort från M-Audio "Audiophile USB" där siter en kondensator i serie med signalen på 22 micro farad. Den blockerar effektivt eventuell dc. En kondensator säkrar också upp att det inte kan gå någon dc ström från din förstärkare in till ljudkortet. Fram med lödpennan och löd in en kondensator.
En kondensator i serie med signalen kan påverka signalen något negativ, så köp en av bra kvalitet.

//Luga

Om det nu är några problem så är det inte likspänning det gäller, se mitt förr-förra inlägg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-19 09:39

Ursäkta en yngling...

Men de problem och risker det talas om; gäller de om man ansluter via ljudkortets utgång (som är meningen att använda om man vill koppla vidare till andra apparater) och in i en förförstärare?

Så har jag haft det i flera år - ojordat! Och jag har aldrig haft några problem. Det har funkat lika bra som med tunern, CD-spelaren eller LP-spelaren. Eller har jag bara haft svinrõta (göteborgska för jättetur)?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-19 19:54

Jag undrar lite hur det är med tv-antennkabel in i datorn, har kört ojordad dator med sådan till tv-kort och det har funkat, men vad kan hända? Vad bör man tänka på?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-20 15:35

Så har jag haft det i flera år - ojordat! Och jag har aldrig haft några problem. Det har funkat lika bra som med tunern, CD-spelaren eller LP-spelaren. Eller har jag bara haft svinrõta (göteborgska för jättetur)?

Nja. Kanske har du haft tur eller så har du vidtagit några försiktigthetsåtgärder utan att vet om det.
Om du inte kopplar in några signalkablar med några saker igång (dvs strömkablarna utdragna ut väggen sedan en stund) så är risken mycket liten att något skall hända.
Sedan kan du förståss ha antingen en dator som har ljudkort med konding på utgången (dvs DC blockering där) eller så kan du ha försteg med konding på ingången, dvs DC blockering i den änden.
Vidare så kan du ha stereo-grejor som har en robust konstruktion som har tänkt på detta problem och byggt för att klara detta.

manw

Inläggav manw » 2006-11-20 23:32

silvervarg skrev:Sedan kan du förståss ha antingen en dator som har ljudkort med konding på utgången (dvs DC blockering där) eller så kan du ha försteg med konding på ingången, dvs DC blockering i den änden.
Vidare så kan du ha stereo-grejor som har en robust konstruktion som har tänkt på detta problem och byggt för att klara detta.

Inte heller två inlägg senare så är det frågan om likspänning. Även om så var fallet så skulle en kondensator inte skydda mot potentialskillnader vid inkoppling, ty inkopplingen är ett transient förlopp.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-24 05:46

Kan en sån här vara ett alternativ till att ringa elektrikern och få ett jordat uttag installerat??

XITEL Ground Loop Isolator TV/Video

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-24 06:06

phloam skrev:Kan en sån här vara ett alternativ till att ringa elektrikern och få ett jordat uttag installerat??

XITEL Ground Loop Isolator TV/Video

Review av den
Amazon Reviews
Produktsidan
PDF-spec
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-24 07:43

Tackar för info!

Men, efter att ha läst där, är det så att man kan slippa problem (brum och/eller skador på förstärkare?) genom att helt enkelt använda samma vägguttag för stereo och dator?? Jag trodde det var nödvändigt att ha ett jordat uttag för att slippa problemen...?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum