Marantz 4270, Problem?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bror

Marantz 4270, Problem?

Inläggav bror » 2006-10-25 10:23

Jag har en Marantz 4270 som jag verkligen gillar. Den har inte blivit sämre när jag nu också har fått tag i ett valöntskabinett till receivern :D .

Den fungerar perfekt, men det smäller kraftigt i högtalarna varje gång jag stänger av förstärkaren. Har inte funderat speciellt över detta tidigare men igår när jag stängde av stärkaren när det var mörkt i rummet såg jag att det gnistrade inne i bakkant av stärkaren samtidigt som det small i högtalarna.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för problem? Jag antar att något inte är som det ska.

/Gustav

Användarvisningsbild
bror

Inläggav bror » 2006-11-19 20:45

Ingen som har någon aning?

Jag har i alla fall kommit fram till att man undviker de kraftiga smällarna genom att koppla från "Main speakers" innan man stänger av förstärkaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-19 23:01

Över de flesta strömbrytare sitter en liten konding som råder bot på just detta fenomen. Ex. Evox Rifa, typ PMR 209, bör funka fint, har jag för mig.
En uselt utsliten strömbrytare kan ju ha gjort slut på den nuvarande kondingen. Receivern har väl några brytningar bakom sig.
Prova att byta kondingen till att börja med, om du hittar var den sitter.

Själv får jag byta både brytare och konding med några års mellanrum, på mitt största slutsteg, som har en klart dödlig lytbank inbyggd. Blir liksom lite fart på strömmen över brytaren. :wink:

Återgå till Vintage-hifi