Samlad erfarenhet TandBand/HiVi

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Samlad erfarenhet TandBand/HiVi

Inläggav soundbrigade » 2006-11-21 16:53

Jag har själv snott ihop ett par lagom lådor med ett par TB W5-704S och är mycket nöjd med resultatet.
Har också sett/hört andra byggen med 3" och 4" från TB och förstår att Tangband är ett naturligt val när man ska bygga något billigt och enkelt.

Däremot har jag inte hört/sett så mycket av HiVi, alltså har någon någon erfarenhet att dela med sig.
Speciellt skulle det vara intressant att höra om diskanter (inte band) och gulliga element som B3N, B4N jämte M4N.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-21 17:36

Kul!

Jag har ju använt HiVi B3N i en två-vägs konstruktion där den spelade från ca. 300 Hz och uppåt.

Och med det kan jag säga att det inte är ett bra element att använda utan delning uppåt i frekvens. Uppbrytningen kring 7 kHz är i min mening elakare än vad som syns i mätningarna och när nu elementet är så billigt känns det dumt att betala betydligt mer för en notchkrets som hanterar det. Samma sak gissar jag gäller resterande element i den serien från HiVi. Och som mellanregister kan man nog hitta bättre också.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-11-21 18:44

Jag pysslar för närvarande på en 2-vägare med W3-871S och HiVi F6. Ska rapportera hur det blev när de väl är klara...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-21 18:45

Rookie skrev:Jag pysslar för närvarande på en 2-vägare med W3-871S och HiVi F6. Ska rapportera hur det blev när de väl är klara...

Vad är F6 för element (kan kolla själv ....)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

manw

Inläggav manw » 2006-11-21 19:55

Har själv byggt en kombination med Tangband W4-657 och 28-847. För de pengarna är det kanonljud. Vad man måste passa på även där, är att för W4-657 dela tillräckligt långt före konuppbrått uppstår. Egentligen så har alla aluminiumkonade element det problemet mer eller mindre. Så enligt min mening bör man undvika alukoner, personligen så är jag ganska förtjust i pappkonade element.

Mätte lite parametrar på det lösa elementet W4-657, och de stämde väl "sådär" kan jag säga, men slutresultatet blev inte så illa trots detta.

Har också ett par 5" kevlarkonade Tangbandelement W5-610S på hyllan som jag skall ta och kombinera antingen med ett par Foster (ej Fostex) banddiskanter eller ett par SEAS domediskanter från samma hylla. Tror att det kan vara ett riktigt lovande element faktiskt. Skall bli vekligt spännade, men det lär ta tid, har för mycket annat :-O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-21 20:09

Jag har beskrivit lite flyktigt om mina högtalare i en annan tråd, men ville dels få lite "substans" bland de viktiga forumen, dels få lite synpunkter på elementen från HiVi och allmänt om diskanterna.

Tycker annars det är suveränt att det finns billiga element som man kan använda till att testa ut en annorlunda design.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-21 20:16

HiVi B3s och TangBand W3-871s jämfördes ingående på någon hemsida. Mycket mätningar och så. Minnet är inte riktigt med men jag tror HiVi B3s var något bättre...

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-21 20:23

På zaphaudio finns det jämförelser mellan tangband och hivi (och en massa annat..), värt att kika på. :)

http://www.zaphaudio.com/

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-11-21 20:25

Jepp, samt en beskrivning på HiVi F6 som "the loudspeaker equivalent of a hot blonde in a bikini" ungefär. Minnet kan svikta något. :D

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-21 20:39

TB W8Q-1071
Fördelar - En unik och väldigt rolig bas med mycket användbara parametrar och prestanda. I rätt låda kan dom spela riktigt starkt (120 dB för ett par) och samtidigt ganska djupt. Talas ibland om som ersättningselement till Kefs B139 element, så även om det är större, kan det tydligen användas i samma lådor.

Nackdelar - Väldigt billigt chassi med en del resonansproblem utan åtgärder. Upphängningen har väldigt liten fästyta och det måste monteras på insidan i baffeln med upphängningen i press för att inte falla samman vid stora konutslag. För övrigt är chassit riktigt fult.

TB W6-1139SG
Fördelar - Ett absolut brutalt element som kan gräva fram den djupaste bas i pyttesmå lådor. Kan lugnt spela en bra bit upp i registret och därmed delas passivt. Enorm slaglängd för en 6-tummare och trots dess låga känslighet så kan man spela högt tack vare en hög effekttålighet. Det bara äter ström och verkar aldrig få nog. För användande under 500 hz tror jag till och med det är överlägset Adire Extremis.

Nackdelar - Tråkigt med pressat stålchassi, hade gärna betalat en slant mer för ett gjutet sådant. Men tack vare en lätt neodymiummotor så är det inget större problem.

henko

Inläggav henko » 2006-11-22 17:03

Tangbandare har inga negativa aspekter till det pris man betalar!

Anser lilla jag iaf.

En framtida 3-vägare med en 4" TB bredbandare som MR och en banddiskant i topp med en seas 8" alt 10" i botten, i mina ögon och öron vackert och välljudande (hoppas jag iaf.) :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-18 19:01

Tittar i en AudioXpress där en kille utförligt beskriver ett tvåvägsbygge med en HiVi 8" (M8a) och en Vifa-diskant (X25 eller 25X eller nåt sånt - ringradiator tror jag). Klart intressant eftersom basen är så stor - så är lådan, runt 40 liter.
Intressant? Kan fixa mer detaljer.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-24 21:02

Sådär nu har jag knäckt mina planer .... beställde ett par HiVi M8a från Madisound.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2007-10-25 23:29

Jag kanske letar på fel ställen, men jag har inte hittat många byggen alls med HiVI, och i synnerhet inte med HiVibas och HiVidiskant samtidigt. Det gör mig lite fundersam, det verkar ju vara bra element. Är högtalarbyggare bara konservativa?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-26 02:49

Nwalmaer skrev:Nackdelar - Tråkigt med pressat stålchassi, hade gärna betalat en slant mer för ett gjutet sådant. Men tack vare en lätt neodymiummotor så är det inget större problem.

Har du lust att förklara vad du menar med det?

Normalt råder ju det motsatta förhållandet - alltså att magnetsystemets vikt hjälper schassiet att ta hand om reaktionskrefterna från membranaccelerationen, det vill säga att ett element med tungt magnetsystem har mindre problem med schassiet. Element med neodymiummagnetsystem däremot har dåligt med massa att ta spjärn med, och reaktionskrafterna skickas rätt i i schassiet, och dessutom ut i högtalarlådan...

Men det beror förstås på vad man talar om - ljudkvalitet eller hållbarhet vid transport. Ett tungt magnetsystem påfrestar definitivt schassiet mera vid transport.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-26 08:58

haffe skrev:Jag kanske letar på fel ställen, men jag har inte hittat många byggen alls med HiVI, och i synnerhet inte med HiVibas och HiVidiskant samtidigt. Det gör mig lite fundersam, det verkar ju vara bra element. Är högtalarbyggare bara konservativa?

AudioXpress byggde något med en 8-tummare och (VIFA) diskant 2003.
HiVi:s små tretummare dyker upp lite här och där däremot.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-26 10:02

IngOehman skrev:Har du lust att förklara vad du menar med det?

I den axeln som krafterna vid spelning uppstår är pressade chassin oftast starka nog, kan jag tro. Men i transport eller rent allmänt har jag erfarenhet av att stora ferrit magneter, även om dom är skruvade, helt enkelt bänder sig loss ifrån chassiet (och deformerar det permanent i processen) då det lokalt är relativt mjukt. Det känns inte särskilt bra.

Edit: Glömde tilllägga att även vid skruvhålen för att fästa elementet brukar det blir friskt deformerat, om man inte sätter dit något för att stödja bakom eller framför beroende på hur chassiet är pressat.

Hugaligen.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-26 11:03

Tang Band W3-1364
Fördelar - Världens bästa tretums bredbandselement? Väldigt påkostat men ändå inte dyrt. $21 styck när jag köpte dom. Underhängd neodymiummotor med koppar i gapet. Exponentiell kon i bambufiber, väl ventilerat och öppet magnesiumchassi. Över ett par 100 Hz har det väldigt låg distorsion, och sträcker sig upp till 30 KHz utan elaka uppbrytningar. Låter inget mindre än underbart.

Nackdelar - Det tror jag inte!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-26 11:10

Nwalmaer skrev:Nackdelar - Det tror jag inte!

Det kunde vara större ... :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-26 12:51

Nwalmaer skrev:
IngOehman skrev:Har du lust att förklara vad du menar med det?

I den axeln som krafterna vid spelning uppstår är pressade chassin oftast starka nog, kan jag tro.

Det är inte min erfarenhet. Snarare tvärtom - de flesta pressade chassien är alldeles för mjuka i det mer eller mindre platta området under spidern. Dock är problemet med för stor elesticitet och odämpat beteende därtill, vanligt även med gjutna chassien. Ett tungt motorsystem mildrar dock symptomen eftersom det tar hand om en del av reaktionskrafterna. Det finns dock med alla dimensioneringar ett område som inte kan förlita sig på varken chassiets styvhet eller motorsystemets massatröghet, och där gäller bara dämpning.

Men i transport eller rent allmänt har jag erfarenhet av att stora ferrit magneter, även om dom är skruvade, helt enkelt bänder sig loss ifrån chassiet (och deformerar det permanent i processen) då det lokalt är relativt mjukt. Det känns inte särskilt bra.

Stämmer, det kan vara ett problem. Det brukar dock behövas rätt rejäla krafter för att ställa till det så illa, typ så stora krafter att kabinettet av slagen som ger så stora accelerationer, ändå skadas av det. Även ett plåtchassie kan ju deformeras en del utan att plasticera.

Kan tillägga att jag sett flera exempel på tillverkares högtalare med gjutna chassien som spruckit, men det har jag aldrig sett på pressade chassien.

Det finns för- och nackdelar med bägge med andra ord. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-26 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-26 14:57

Ja, det kanske det finns. Men när du specialbeställer dina element från ex. Seas och Vifa (Tymphany), specifierar du då någon gång att chassiet skall vara pressat? Jag tvivlar.

Men i fallet W6-1139 tror jag inte dom har ett pressat chassi för att dom tycker det är bäst, utan för att det var billigast så. Med tanke på elementets prestanda tycker jag det förtjänar ett framför allt snyggare chassi. För att ge ett lyxigare intryck, helt enkelt. Sånt är viktigt för min del!

Nu känns det som vi stökar ner tråden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-26 15:35

Nwalmaer skrev:Ja, det kanske det finns. Men när du specialbeställer dina element från ex. Seas och Vifa (Tymphany), specifierar du då någon gång att chassiet skall vara pressat? Jag tvivlar.

I piP är det av plast...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-10-26 15:49

jag kör tangbands 8tums bas den med hög slaglängd i ett par basreflex lådor. 1 per låda å sen en låda per kanal som subbar. Spelar snor bra. I mitt rum spelar dom med bra tryck ner till ca 24hz
:P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-26 15:53

I piP är det av plast...

Ja men det har inget med saken att göra. Själv föredrar jag nylonblandningar, tillräckligt vridstyvt men ev. resonanser ligger mycket lägre än för metall.

Det som det handlar om är att det ser gediget ut, tjocka kanter, gärna rundat, fasat, försänkta hål för skruvar och fästen för upphängningen. Och att man inte kan deformera det med ren fingerstyrka.

Dagens onödiga fakta: Tang Band betyder tydligen sjögräs?!?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-26 20:32

Nwalmaer skrev:Ja, det kanske det finns. Men när du specialbeställer dina element från ex. Seas och Vifa (Tymphany), specifierar du då någon gång att chassiet skall vara pressat? Jag tvivlar.

Tvivlen icke!

Det har hänt vid flera tillfällen. Av dagens Ino-element
använder två stycken chassie av pressad plåt. I båda
fallen så var det det bästa alternativet för applikationen,
men det kan nämnas att sätet på vilket spidern limmas
i båda fallen är mycket smalt, vilket är en förutsättning
för tillfyllest funktion. Dessutom är plåten förhållandevis
tjock (~1,4 mm).

Vidare är chassie-botten limmad mot toppplattan. Då
fungerar det superbt bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-27 14:07

Ja där ser man. Det är ju bra att det finns användning för allt, men jag önskar mig ändå gjutna chassin på alla mina element i julklapp. Jag gissar att de elementen du nämner är relativt små? Eller är det dom där basarna som är baserade på Peerless SLS-element du menar? De är ju faktiskt ganska gedigna och väldimensionerade måste jag säga, trots "plåten".

Nåja. Jag slänger in lite mer åsikter när jag ändå skriver.

Tang Band W8-750 (A eller C, samma element med och utan RoHS-komplians)
Fördelar - Billiga åttatummare, enkla att arbeta med, kan delas hur lågt eller högt man vill. Inga konstigheter under 10 KHz. Fungerar bra som midbas delad under 2 KHz till en tålig diskant. 1:a ordningens filter går bra. Spelar mycket behagligt i små slutna lådor. Solitt nylonchassi (!), poly-kon, multi-roll upphängning. Och om man är Hifi & Musik kan man glädjas över hela åtta försänkta skruvhål.

Nackdelar - Närmast omöjliga att få tag i, inte sett dom någon annanstans än hos Hifidistribution.

W6-658 (A eller E, see above)
Samma serie som ovan fast 6,5 tum. Kan därmed delas högre. Har konisk form på dammkåpan istället för konkav. Trivs lite bättre i portade lådor. Väldigt lättarbetad och prisvärd. Tyvärr endast fyra skruvhål, därav ej toppbetyg i Hifi & Musik.

Nackdelar - Också svåra att få tag i. Dammkåpan trillade av på ett av fyra element. Kan ev. skyllas på en katt men jag är inte säker.

Återgå till DIY-forum