Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att det diskuteras kring en artikel som inte finns allmänt tillänglig på nätet.
Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att det diskuteras kring en artikel som inte finns allmänt tillänglig på nätet.
Det gör att bara de mest intresserade har läst den. Vad jag vet kostar den lite pengar att beställa från AES (Audio Engineering Society).
Bättre då är att diskutera kring artiklar som finns allmänt tillgängliga på nätet då, eftersom forumsdeltagare kanske inte har möjlighet eller vilja att söka information så grundligt som krävs.
Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
(Påhopp på alla i tråden.)PatrikF skrev:-Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
(Påhopp på alla i tråden, men särskilt på undertecknad.)PatrikF skrev:-Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
(Påhopp på Johan Lindroos, som arbetat flera år som akustiker!)PatrikF skrev:-Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller.
(Påhopp på alla i tråden.)PatrikF skrev:-Dessutom kan du tänka dig hur innehållsfattigt det egentligen är att haspla ur sig påståenden helt utan, eller med diffusa hänvisningar, som madrasskolans tillskyndare.
(Påhopp på undertecknad och Johan Lindroos.)PatrikF skrev:-Jag har varken sett exempel på att tex IÖ eller Johan Lindroos har korrigerat andra som verkar ha missuppfattat artikeln (som de är ivriga att vilja göra med mig ) eller antytt att de håller med om hans slutsatser . Det kan bero på… …att de ogärna vill visa att de håller med mig…
(Retoriskt påhopp, men framförallt demonstratin en ovilja att inse, att bristerna i kunskapsnivån (felaktigheterna han skrivit) i de inlägg han gjort ÄR sakfrågeviktiga!)PatrikF skrev:-Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
(Påhopp på Naqref.)PatrikF skrev:-Jag får intrycket av att du tolkar in motsägelser genom att värdera information selektivt och vinklat, och kritiserar artikeln så svepande att det blir svårt att veta vad avses.
(Allmän irrelevant dumhet, destruktiv mot alla försök föra en vettig diskussion om musikåtergivning i hifi-anläggningar.)PatrikF skrev:-(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet".
(Oförskämdhet + retorik. Svaren innehöll massor av sakinformation.)PatrikF skrev:-Nu är du mer ute efter att visa att jag har fel än att ägna dig åt innehållet i citatet du använder som slagträ.
(Ännu mera retorik, tum retorik dessutom, ty inte ett ord om de kommenterade missförstånden eller förhållandena nämns!)PatrikF skrev:-Ditt svar till mig var bara retorik, läggande av dina ord i min mun och svara lustigt på det..
IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå när trådstarterne lancerar missförstånd efter missförtånd som om de vore fakta, centrerar debatten runt en icke tillgänglig artikel - och dessutom förolämpar alla som skulle kunna hjälpa honom till i varje fall lite rudimentär kunskap i ämnet!![]()
Vh, iö
demo9 skrev:Hej jag måste säga att jag knappast håller med om allt som sägs om akustikbehandling här på faktiskt och jag tillhör inte madrasskolans tillskyndare.
IÖ och JL har troligen mycket goda kunskaper, påstår inte annat, jag själv frågasätter säkert vissa lösningar. Men så är det alltid att det finns olika approach till respektive rum. Det ena behöver inte vara sämre än det andra, möjligen löst på annat sätt.
Har personligen nöjet att arbeta tillsammans med flera av nordens bästa akustiker varje dag så jag har en gedigen kunskapsbank att gräva ur; se "listan" i forum AID (nr 3).
Vad vill jag säga med det här då? jo att forumet är nog mer differentierat än det kan verka, slå inte ihop alla i en bunt.
IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
IngOehman skrev:Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
Vill personen att omgivningen skall tycka att han är trevlig, och vilja delge honom kunskaper, så gör han klokt i att sluta lägga oförskämda inlägg som angriper dem som försöker hjälpa honom så mycket de kan...![]()
Vh, iö
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
Tja, jag förstår faktiskt inte varför du gång efter gång bemödar dig att redovisa din syn och dina erfarenheter för somliga skribenter, när din frustration över att inte bli mött i detta så tydligt lyser igenom. (Dina efterslängar är väl inte direkt diplomatiska alltid - om jag uttrycker mig försiktigt.) Men jag är ändå tacksam för att du gör det för jag lär mig en hel del under resans gång...
Hälsn. Michael
demo9 skrev:Ja det är små detaljer som skiljer i det flesta fall, målet är detsamma.
I vissa fall är enkla och komplicerade lösningar ekvivalenta i resultat, då är det ok att göra det på det enkla sättet.
Känner man att man måste ha både "hängsle" och "livrem" i lösningarna så är det ok det med om kan övertyga kunden att betala. OBS ej riktat till någon särskild.
dimitri skrev:MichaelG skrev:IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
Tja, jag förstår faktiskt inte varför du gång efter gång bemödar dig att redovisa din syn och dina erfarenheter för somliga skribenter, när din frustration över att inte bli mött i detta så tydligt lyser igenom. (Dina efterslängar är väl inte direkt diplomatiska alltid - om jag uttrycker mig försiktigt.) Men jag är ändå tacksam för att du gör det för jag lär mig en hel del under resans gång...
Hälsn. Michael
Enkelt min käre MichaelG:
När man kommer med fakta men möts med prestige då blir man taggig.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
Vill personen att omgivningen skall tycka att han är trevlig, och vilja delge honom kunskaper, så gör han klokt i att sluta lägga oförskämda inlägg som angriper dem som försöker hjälpa honom så mycket de kan...![]()
Vh, iö
Nu var det ju inte så att denna kommentar var riktad till dig utan läser man meningen innan som du inte tagit med så var det iallafall min mening att det skulle framgå att det är den svarande som skulle uppfatta att han befinner sig i trevlig omgivning
och om han inte gör det så är det väl i regel den sändande som på något sätt sett till att situationen inte uppfattas som trevlig.
IngOehman skrev:Huvudorsaken är förstås att det ju kan finnas andra som undrar, [...]
adagio skrev:Objekt placerade mellan dig och högtalarna, typ ett soffbord, fotpallar eller en stor fet hund? Vad händer?
tvett skrev:adagio skrev:Objekt placerade mellan dig och högtalarna, typ ett soffbord, fotpallar eller en stor fet hund? Vad händer?
Jag vill minnas att IÖ har skrivit om detta. Minns jag fel?
Ett soffbord som reflekterar diskanten är ej att föredra. Detta går att kontrollera genom att lägga en spegel på bordet. Ser man högtalarnas diskanter så är bordet av fel höjd eller felplacerat. Om man inte har ett soffbord med mjuk ovanyta förståss...
IngOehman skrev:Toole heter han, om man skall vara noga.![]()
Och tja, vad "madrassmaffian" är för något kan man väl diskutera, men att det inte finns några akustiker som förespråkar rum med okontrollerad efterklang torde nog alla som vet något om saken kunna intyga. Alla rum som ritas av seriösa akustiker och avses för musikåtergivning har MYCKET dämpning.