Jag har färdiga lösningar på det problemet sedan en inspelningsstudio för ett antal år sedan ville använda i56 som monitorer - som dock
skulle vara inbyggda i väggen (enligt den estetiskt sinnade studioägaren), och mina försök att dra mig ur projektet möttes med motstånd, för i56
skulle det också vara!
Jag lät mig övertalas att i varje fall kontrollera vad som gick att göra. För att undersöka hur problemet bäst skulle lösas byggde jag en i56 i skala 1:3, och därtill hela studion i samma skala!
En kul grej är att den där i56'an i skala 1:3 befinner sig (ligger) på min hatthylla i Lahäll, och nästan alla som ser den frågar om det är en halvsunkig centerhögtalare.
Vh, iö
- - - - -
*Exakt hur lösningen bäst skall se ut beror på så många saker att det är opraktiskt att hantera det via faktiskt, men kom förbi med en ritning på rummet, så gör jag en ritning på exakt hur du skall bygga. (Tag med mycket pengar.

)
PS. Ett sätt att slippa försänka dem i väggen, och på köpet få en ännu större duk

, är annars att flytta duken lite närmare dig själv, alltså så att den går framför högtalarna. Då blir bilden ju ännu större. Ljusstyrka vinner du faktiskt också, jämfört med att ha en större duk längre bort. Det brukar ju vara värdefullt när man kör med CRT...

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).