ren CD spelare (6000:-) vs DVD spelare (1500:-) testade igår

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

ren CD spelare (6000:-) vs DVD spelare (1500:-) testade igår

Inläggav Affald » 2006-11-24 11:32

Hej,
lånade hem en Onkyo 7555 igår. Ny i kartong således inte inbrännd om det nu spelar in?

Set up:

7555 kopplad analogt in i min Pioneer 1015

Pioneer DVD 696 dig. coax till 1015

Kablar: Supra RCA & Supra dig.coax

Fråga inte varför men jag råkade ha 2 st ex. av Ben Harper, Welcome To The Cruel World. Samma sak med: ERIC BIBB/TINY ISLAND SACD som jag också har som CD för att försöka höra skillnad på SACD vs CD i min gamla 668...

Dessa snurrade samtidigt i båda spelarna, ibland förskjutet med 20 sek. ömson 7555/696 med endast en knapptryckning på fjärren :)

Nu har jag INTE kalibrerat utnivån & jag tyckte att CD´n var marginellt högre volym så det får jag leva med i testet.

Iallafall försökte jag hitta skillnader i ljud från CD´n, som diskant, mellan reg. samt bas. Detaljer från plektrum, fingrar på strängar mm. Försökte hitta om den/dom var musikaliska lr omusikaliska ect...

Alltså allt det där man läser om hur "testare/hobbyanalytiker (som jag själv) m fl. ut trycker sig om ditt å datt!

& vad kom jag fram till tror ni?

Kommentrar mitt förehavande så skall vi summera mitt result senare :)(spännande fortsättning inom kort...)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-24 11:44

Berätta gärna om handhavandet på Onkyon. Snabbhet, läsning (brända skivor), egenljud (mekanik, motor, mm).

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 12:03

Ingen som vågar gissa vad jag upplevde :?:

Den är smidig, snabb & tyst som en mus. Om den spelar bränt lr ej vet jag inte men kan testa i helgen. Tar MP3 iallafall enligt broschyren.

Min 696 låter: svich, svich, svich... & då står den i ett skåp med glaslucka framför! men det hörs bara mellan låtarna när det är knäpptyst i huset, dvs. när njutningen är som störst & då är det jävligt irriterand. Bara det är en anledning att slänga ut den. Nu behöver jag inte göra det för den går vidare till nästa ägare redan idag :)

/JB
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-24 12:29

Eftersom du byter är jag övertygad om att resultatet är entydligt ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 12:34

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-11-24 12:35

Du jämför alltså DACen i onkyon mot DACen i din receiver, har jag hajat rätt?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 12:46

Jeppe,
dacen i onkyon ja, men hur funkar det med pioneeren när jag tar ut signalen digitalt? ända utgången för ljud bör tilläggas när det gäller snik DVD´n?

Fler som har några vilda gissningar utan att läsa andras betyg ;)

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-24 13:03

Jag vet bara att köra digitalt in i min receiver (rotel) är bra mycket bättre än att använda cdspelarens dac. Cd:n är en Marantz 5001. Största anledningen att ha en sep. cdspelare var för mig att den är snabbare och tystare.

Eftersom du byter är jag övertygad om att resultatet är entydligt

Jag antar att du upplevde cd:n som lika bra eller bättre

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 13:32

Affald skrev:Jeppe,
ända utgången för ljud bör tilläggas när det gäller snik DVD´n?
//JB

Går det inte att få ut analog signal ur din 696 ?
Min 585 klarar det med den äran i alla fall.

Pratar vi 2-kanal stereo eller multikanal nu ?

Kan ju ifs vara kul att få reda på hur du upplever 1015s digitala domäner. Har funderingar åt 1016. :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-24 13:59

Jag tror inte du upplevde nån skillnad..

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 14:55

BengtO skrev:Jag tror inte du upplevde nån skillnad..

Du har helt rätt BengtO...

Hur gärna jag ville så uteblev skillnaden :oops:

Trodde jag hittat rätt koncept i min set up hemma:

PS3 för DVD film & gran turismo, & blue ray givetvis.
Ren CD spelare för 2-kanal.
Men nu ställs allt upp å ner igen.

Funderar på att köpa en Denon 1930 för bild & ljud men Nad 515 lockar pga möjligheten att se filmen med engång :)

Tycker visserligen Denon är snyggare & svart medans Nad är grå & trist!

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 14:59

Ragnwald skrev:
Affald skrev:Jeppe,
ända utgången för ljud bör tilläggas när det gäller snik DVD´n?
//JB

Går det inte att få ut analog signal ur din 696 ?
Min 585 klarar det med den äran i alla fall.

Pratar vi 2-kanal stereo eller multikanal nu ?

Kan ju ifs vara kul att få reda på hur du upplever 1015s digitala domäner. Har funderingar åt 1016. :)

Jo, men den saknar ju analogdelen har jag läst här någonstans så jag körde dig.coax endast.
Man kan tycka att 696 har allt emot sig ändå vart det dött lopp?

Enbart 2 kanal i testet.

Spelar det roll om den är inbrännd VS flång ny rent ljudmässigt?

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-24 15:21

Gör om testet men med cdn över digital och med dvdns ljud analogt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: ren CD spelare (6000:-) vs DVD spelare (1500:-) testade

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-24 15:41

Eftersom CD-spelaren hade högre utnivå tror jag att du tyckte den lät bäst. Det brukar bli så då man har olika utnivåer, även om ljudkällorna har exakt samma ljudkaraktär.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-24 16:31

Klart du inte hörde nån skillnad, man får förstås ha bättre högtalare än piP för att det skall vara möjligt... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 16:35

tvett skrev:Gör om testet men med cdn över digital och med dvdns ljud analogt?

Var så säker :)

Återkommer med ny info på sön/måndag.
Spelar det roll om den inte är inbrännd eller hur är det med den biten?

Blev visst av med min Pionner 696 nyss så testet får göras om med en annan spelare :oops:

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-24 21:52

Lite bla bla...

"The Onkyo DX-7555 features a super-precision clock circuit which has a tolerance of just +/- 1.5 ppm (typical tolerance values are about 50 ppm,) for remarkably low jitter and high-fidelity performance. Additionally, users can manually adjust the clock frequency for a degree of sonic imaging control that is unheard of at this price. The critical step of digital-to-analog conversion is handled by the highly regarded Wolfson Microelectronics WMA8740 DAC (Digital to Analog Converter). This DAC circuit features user-selectable profiles for either "sharp" (flat up to 20 kHz) or "slow" (gradual) high frequency rolloff, to suit differing source material and user preferences. Lastly, Onkyo's Vector Linear Shaping Circuitry (VLSC) provides a smoother, more detailed output waveform than conventional DAC circuitry."

Hur är Wolfson dacar? Sitter i en del andra spelare (cambridge?).

Hur spelar Onkyon kopieringskyddade skivor?
Egenljud motor/nätdel etc?
Tid från play->start låt?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-24 22:17

Thomas_A skrev:
Hur spelar Onkyon kopieringskyddade skivor?
Egenljud motor/nätdel etc?
Tid från play->start låt?

1 vet ej då jag bojkottar dessa men per gessle bojkottar jag inte bara vägra köpa skräpet ;)
2 inget oljud alls, knäpp tyst
3 1-2 sek. knappt

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-11-24 23:57

Jag är inte förvånad Affald. Jag gissar på att "normalt" folk har extremt svårt att höra skillnad på olika cd-spelare. Jag har försökt ett antal gånger och misslyckats(ibland har jag också felaktigt tro mig höra skillnader som sedan "försvunnit") . Kanske är mina cd-spelare för lika, min anläggning eller rum för dåligt eller så är jag för dålig lyssnare, eller så är mina skivor inte tillräckligt avslöjande. I vilket fall har jag kommit fram till att jag inte orkar bry mig om eventuella skillnade mellan olika cd-spelare.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-25 01:11

Jag själv bryr mig inte om ev små skillnader men drar öronen åt mig när det finns speciella implementationer.

En bra CD-spelare är IMO ljudlös, snabb, lättanvänd, bra display, har bra kvalitet tekniskt sett, samt är snygg och kan passa in estetiskt.

Onkyon är lite intressant, mao, men är lite skeptisk till de "inställningar" som kan göras.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-25 15:19

Jydligen kan man justera klocka på den.
Det går att byta mellan sharp/soft också. Den stod i sharp läget så jag kör på det & klockan får ligga +-0 som fabriksläget.

Har bara lyssnat idag på den & nu har den iallafall fått snurra på repeat ca. 2x12 timmar. Kan man kalla den inbrännd nu tro?

Gillar handhavandet skarp & sedan är den snygg (svart) i mina ögon :)

Får se vilken väg jag går, kanske det är en vettig lösning för min del iallafall? men frågan är om jag orkar vänta på PS3 & köra med ungarnas DVD spelare tills vidare... :roll:

Är ju duktigt5 sugen på Denon 1930 & hoppas den är med på projje mässan idag. Skall dit NU!

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-25 18:45

Angående skillnad på CD spelare. Min erfarenhet är att de flesta även otränade lyssnare hör skillnad mellan olika spelare.

Det kan ju såklart vara så att jag valt särdeles färgande spelare vid de tester som jag gjort men det tror jag inte. Har även gjort blindtester där jag + fler plockat ut olika spelare.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det men jag kände för att delge mina erfarenheter. Utav ett tiotal spelare har jag nog aldrig hört en som inte skiljer sig från den eller de som den testas mot. Generellt så är det diskant hanteringen som skiljer sig mest och sedan lågnivåupplösning. Rumsförmedling och rumsreflexer sedan (som såklart är beroende utav lågnivåupplösning... precis som det skulle finnas högnivåupplösning:))

For what it´s worth! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-25 20:40

Piotr skrev:Angående skillnad på CD spelare. Min erfarenhet är att de flesta även otränade lyssnare hör skillnad mellan olika spelare.

Det är viktig information du kommer med, Peter!

Ge oss litet mer information, så vi kan reproducera dina experiment!

Jag är själv en skeptiker, så du måste noggrannt berätta hur du gör, när även otränade lyssnare hör denna skillnad. Jag själv anser mig tränad, men hör inget. Kanske lyssnar jag fel.

Ge gärna exempel med apparater och skivor.
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-25 21:00

perstromgren skrev:Ge oss litet mer information, så vi kan reproducera dina experiment!

*suck*

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-25 21:26

Hetsporren skrev:
perstromgren skrev:Ge oss litet mer information, så vi kan reproducera dina experiment!

*suck*

Jag inser att du inte gillar vad jag skriver, men har du inget annat att säga? Eller bör denna diskussion inte alls föras, anser du?

PS. För att försvara min ståndpunkt vill jag berätta att jag vill att alla ska få så mycket välljud som möjligt, så billigt som möjligt. Och då är det viktigt att bestämma om det räcker med 1000:- för att spela CD:ar, eller om det behövs 5000:- Det är en j-a skillnad, imho! DS
Senast redigerad av PerStromgren 2006-11-25 21:29, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-25 21:27

Han menar nog att den förts tidigare... många gånger.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-25 21:41

perstromgren skrev: Och då är det viktigt att bestämma om det räcker med 1000:- för att spela CD:ar, eller om det behövs 5000:- Det är en j-a skillnad, imho! DS

För en del räcker det med en DVD för 1000kr. För andra räcker inte en CD-spelare för 10000. Vad som är tillräckligt beror på ambition. Vad en tillräcklig apparat kostar att köpa påverkas av apparatens utseende, handhavande mm.
För mig räcker det nog ljudmässigt med en DVD för 1500. Men när utseende och handhavande tog i beaktning vid senaste köp så kostade billigaste bästa apparat 4500 + fjärris.

Och skillnad på olika apparater, visst. Kan man säkert sitta och lyssna efter. Själv tycker jag dom är så små att jag liksom inte bryr mig. Vädligt dålig utväxling på pengarna, ljudmässigt, att köpa en dyrare CD-spelare än nödvändigt. Dom pengarna gör mycket mer nytta på annat håll.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-26 18:50

Piotr skrev:Det kan ju såklart vara så att jag valt särdeles färgande spelare vid de tester som jag gjort men det tror jag inte.

Que? Någon av dem måste ju ha varit färgande annars hade du ju inte hört någon skillnad.

Piotr skrev:Utav ett tiotal spelare har jag nog aldrig hört en som inte skiljer sig från den eller de som den testas mot.

Har du testat volymmatchat? Jag brukar också med lätthet höra skillnader mellan spelare (även blint) men jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att volymmatcha.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-26 20:09

Jag har testat ca 100 olika dator-cd-spelare utan att höra nån skillnad..

Det var på den tiden jag jobbade på ett företag som sålde datorer och vi hade extremt lite att göra när vi köpt upp 2 konkursbon.. Alla datorer vi testade med hade samma ljudkort och hårdvara, allt var ny-ghostat från samma image oxå.. vi hade förvisso ingen möjlighet att volym-matcha..

Eller är det kanske inte samma sak med en dator-dvd? Är det månne ljudkortet ensamt som avgör ljudkvaliteten eller har själva uppspelnings-delen ingen egentlig betydelse?

Däremot kan man väl lugt säga att olika cd-rom-spelare hade lite olika egenheter.. :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-26 22:39

Magnuz skrev:
Piotr skrev:Det kan ju såklart vara så att jag valt särdeles färgande spelare vid de tester som jag gjort men det tror jag inte.

Que? Någon av dem måste ju ha varit färgande annars hade du ju inte hört någon skillnad.

Piotr skrev:Utav ett tiotal spelare har jag nog aldrig hört en som inte skiljer sig från den eller de som den testas mot.

Har du testat volymmatchat? Jag brukar också med lätthet höra skillnader mellan spelare (även blint) men jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att volymmatcha.

Que.. du vet nog vad jag menade.

För säkerhets skull..

Jag menar såhär, av de tiotal spelare jag testat så tror jag att de inte skilt sig mer från varandra än "vilka andra tio spelare som helst i prisklassen tillverkade under samma period".

Självklart (kind of goes without saying) så har ju åtminstone några av dem varit förgande eftersom ljudlig skillnad förekommit... duh! :)

Och.. (nu blir jag sågad) jag har inte testat volymmatchat då min anläggning utformats för maximal lågnivåupplösning. Stegad attenuator med o.o5dB nivåer blir... knepigt att få till.

MEN de flesta tester jag gjort genom åren har gått till enligt följande. Lyssna öppet på A och sedan B på olika volymer med olika material. Sedan över till blind A/B och namnge de två kombatanterna. Dvs INTE bara säga att man hör skillnad utan med den karakteristiska klangen hos varje apparat kunna känna igen den och namnge den blint. Detta har jag även gjort med andra apparater i den tvådimensionella världen som tex. mikrofonförstärkare vid inspelning av akustiska instrument och sång med Earthworks QTC1 samt div stormembranare.

Räknar nu upp de digitala källor jag minns att vi testat:

ArcamCD5+
Holfi Xandra
Sony DAT walkman med/utan SBM
Pioneer växlare
Yamaha
Sony CDP920
Sony "SACD940"
Marantz CD63KI-SE
Zapdac mk3
M-audio 24bit firewire
Echoaudio Mia

Ett par av dessa har också moddats med nya klockor och analogdelar mm. till en nivå klart högre än "stock mode".

Det som troligtvis gjort att panelen kunnat höra skillnad i samtliga fall beror nog på rummets och högtalarnas höga upplösning. I de flesta fall har lyssning skett i mitt behandlade lyssningsrum med basabsorbenter bredbandsabsorbenter och "diffractaldiffusorer". Lyssning har också skett i en semiproffesionell inspelnings studio. Reducering av tidiga reflexer är a och o men även högtalarelement med låg distortion. Tänk det bättre från Scan Speak, Dynaudio, Seas och T&P.

Det fanns en tid då jag inte heller hörde skillnad på smådetaljer som tex. kablar. Det var då jag lyssnade i ett vanligt vardagsrum (som de flesta) på högtalarelement av medioker kvalitet typ Vifa a lá 90 tal. Hade Sonus Faber minuetto ett tag som använde sig utav P17 och D27 byggde sen med 8545 och Esotaren och då blev det annan klang i skällan.

Trevlig lyssning! :)

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi