Mätningar:

phon skrev:Snygga kurvor!![]()
... men ... det där var väl nästan lite väl rakt för att vara sant?![]()
Så nära 0 db brukar Tombstone varna för överstyrning med en liten trevlig skylt.![]()
Njae...
Är inte så säker på det (men ej heller på motsatsen). Jag utsluter inte att kurvorna kan vara äkta (frånsett blandningsartefakterna i undre delen av diskantens arbetsområde).
Närfältskurvor ser ofta väldigt bra ut - om man inte använder alltför stora element i förhållandet till delningsfrekvenserna vill säga*.

Däremot finns det en sorts "överenskommelse" mellan (seriösa) högtalarkonstruktörer att alltid använda 50 dB vertikalt, alltså oavsett papprets proportiner. Då går det nämligen att på ett ögonblic tolka kurvan, utan att ens titta vad som står på axlarna.

Med detta menar jag självklart inte att grannilsson är oseriös, bara att han bör byta skala.

Med så snygga mätkurvor finns det ju heller inget egentligt skäl att välja skalor som får dem att se ännu bättre ut.
Vh, iö
- - - - -
*Om sedan närfältskurvor SKALL visa raka kurvor är ju en annan fråga. Med raka närfältskurvor finns det skäl att påstå att högtalaren behöver mycket stöd från rummet för att inte klinga ljust.
Jag noterade dock Grannilssons kommentar om att han skulle vilja ha mera energi mellan 100 - 400 Hz - så det är uppenbart ett kontemplerat ämne i varje fall.