Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jo.
Där ser du hur kortfatat man kan anmäla en avvikande åsikt
Inga argument dock.
Bill50x skrev:Så vem av oss har "rätt"?
Jag.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jo.
Bill50x skrev:Så vem av oss har "rätt"?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jo.
Så vem av oss har "rätt"?
/ B
Jag.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Tveksamt, varför det? Det är väl inget som hindrar att riktighet och saklighet presenteras på ett kort, koncist och överskådligt sätt?
Jo.
IngOehman skrev:Que?
Nu är du helt orationell.
Jag har rätt - för med "jo" gick det bara att anmäla en avvikande åsikt - inte att få fram något argument, vilket är rätt okonstruktivt. Dessutom öppnade det vägen för dig att misstolka det - vilket du gjorde och sålunda spelade mig rätt i händerna / hjälpte mig att bevisa min tes.![]()
Så här var det ju...IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Tveksamt, varför det? Det är väl inget som hindrar att riktighet och saklighet presenteras på ett kort, koncist och överskådligt sätt?
Jo.
Folk som bara säger emot utan att berätta varför (som jag gjorde för att påvisa det dumma i ett sådant beteende) tillför ingenting vettigt överhuvudtaget.
Om inte annat visar ditt senaste inlägg* att jag har rätt.![]()
Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Ett överskådligt inlägg (t ex "jo") som måste tolkas är inget att ha.
Vh, iö
- - - - -
*Där du ju drar en felaktig slutsats (att jag är motsägelsefull) på grund av att du misstolkar mitt demonstrativa ofullkomliga svar.
PS. En korrekt tolkning av "jo" hade varit:
. "-jo, om ämnets komplexitet är sådan att riktighet och saklighet inte kan presenteras entydigt och komplett på ett kort, koncist och överskådligt sätt finns det ett hinder för att fatta sig kort!"
Med mindre än att man tvingas överge ambitionen att svaret skall vara entydigt och komplett går det helt enkelt inte (den ambitionen har jag.). Och hur kan ett svar som inte är varken entydigt eller komplett påstås vara ett riktigt svar?
IngOehman skrev:Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Håller inte med. Överskådlighet är visst viktigt. Att ditt enkla "Jo" skulle bevisa motsatsen är bara ett feltänk. Att det inte räcker med enbart överskådlighet är lixom en annan sak och jag har heller inte hävdat detta.
Men att begrava en kanske genomtänkt och rimlig argumentation i stora textmassor där man försöker täcka in varje möjlig feltolkning är inte heller någon lysande strategi. Som någon sa;
- Har du något vettigt att säga, skriv kort och koncist.
- Har du inget vettigt att säga, gör det på minst två A4-sidor.
Risken är att läsaren inte orkar genom textmassan, kanske rentav missförstår beroende på alla exempel och undantag. Och HUR svarar man på ett inlägg som består av femtioelva olika vinklar och påståenden? Det blir ju, som jag tror Svante skrev, en exponentiell ökning av textmassan för varje svar.
Det är åtskilliga diskussioner som jag slutat följa därför att det helt enkelt blir för långa avhandligar och för mycket förtydliganden. Det är trots allt inga vetenskapliga avhandlingar som presenteras här, det förs diskussioner.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Det är åtskilliga diskussioner som jag slutat följa därför att det helt enkelt blir för långa avhandligar och för mycket förtydliganden. Det är trots allt inga vetenskapliga avhandlingar som presenteras här, det förs diskussioner.
Håller däremot inte med om slängen som "vetenskapliga avhandlingar" fick. Det finns inget som säger att de måste vara långa. Precis samma sak gäller dem, kan man formulera dem kort utan att tappa poängen så är mycket vunnet.
IngOehman skrev:Ingen har ju sagt emot att det som skrivs bör hållas så kort som möjligt. Allra minst jag.![]()
Det ni gör fel är att ni inte greppat hur kort det där "så kort som möjligt" är...
Svante skrev:Att skriva här är åtminstone för mig mycket likt min lärarroll, och pedagoger pratar ofta om att man som lärare bör mäta sin framgång med vad som eleverna tar till sig, inte i vad man har levererat. Det är två helt olika saker. Som lärare är det väldigt lätt att tro att bara för att man har sagt/skrivit en sak så har alla förstått. "Men det har jag ju sagt, fattar de ingenting?" hör man ibland när en lärare har rättat tentorna.
IngOehman skrev:Tycker därför att det viktigaste alltid är kunskapsförmedling enligt den definition jag just kom med, inte den Svante redogör för.
IngOehman skrev:Håller med om det mesta du skriver, men får möjligen intrycket att du i större utsträckning än undertecknad, gör anspråk på att "känna" mottagaren, och på att kunna optimera dina formuleringar för hur den där personen* ifråga är.![]()
IngOehman skrev:*Tror folk är VÄLDIGT olika varandra, och att det därför är viktigare att skriva således att man inte utelämnar något, än att skriva så att de som läser upplever att det är lätt att fatta. Det är ju just är folk tycker det är lätt att fatta som ofta de största osanningarna förmedlas.
Svante skrev:
Har jag förstått det rätt om jag säger att skillnaden mellan våra synsätt är att
-du tycker att det är viktigast att texten är riktig och komplett och
-jag tycker att det är viktigast att förståelsen hos mottagaren maximeras.
Ragnwald skrev:Svante skrev:
Har jag förstått det rätt om jag säger att skillnaden mellan våra synsätt är att
Nu har ni fångat vad det är som gör att det låter bra.
Svante skrev:
Morello skrev:Gällde inte ursprungsfrågan huruvida samma information framförs med eller utan ovidkommande utfyllnadstext, dvs skillnad mellan en å ena sidan stringent samt koncis text och å andra sidan en pladdrig och fluffig text?
IngOehman skrev:Det finns helt enkelt ingen fungerande medicin mot tramsare som vill förstöra en diskussion, även när det sker på bekostnad av att deras egen bristande fattningsförmåga (eller ovilja att försöka förstå) illustreras.
IngOehman skrev:Jag skriver för dem som vill förstå.
Att då skriva så att det inte går att förstå (kort) är dumt.
Att skriva så att de som vill missförstå inte KAN göra det är förstås omöjligt, men man kan skriva entydigt, så att det går att fatta för alla som vill, och det är det jag gör.
Vh, iö
Wolfie skrev:Morello skrev:Gällde inte ursprungsfrågan huruvida samma information framförs med eller utan ovidkommande utfyllnadstext, dvs skillnad mellan en å ena sidan stringent samt koncis text och å andra sidan en pladdrig och fluffig text?
Låter en stringent och koncis text bättre än en pladdrig och fluffig?
För att återkoppla till ursprungsfrågan i tråden alltså
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster