Om mätmikrofoner

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Om mätmikrofoner

Inläggav Vigor » 2006-11-27 02:55

Att spela in med mätmik.

Jag är på jakt efter en bra mikrofon med kulkaraktäristik. Användningsområdet är inspelning av mina fina små truddellutter. Den skall ha så rak tonkurva som möjligt, kunna återge transienter så bra som möjligt och brusa och dista så lite som möjligt. Sen är det bra om den tål ganska höga ljudtryck. Och självklart måste den vara så rundtagande som möjligt också.

”Musikkikrofoner” som uppfyller dehär kraven är sällsynta och svindyra. Däremot tycks det ju finnas en uppsjö av mätmikar som, åtminstonde enligt tillverkarnas specar, borde klara jobbet som en dans och som dessutom inte kostar skjortan.

Finns det någon här som har testat att spela in musik med mätmik? Hur blev resultatet? Tips på någon speciellt bra mik? Varning för någon kass mik?

Åh, en sak till. Fantommatningen till ”musikmikrofoner” brukar ju anges med ett fast värde, tex 48V. Till mätmikar tycks nollan kunna variera, tex 12V till 48V. Blir inspelningen mer korrekt vid någon speciell spänning? Har det med störningskänslighet att göra eller? Finns det någon stor speciell skillnad mellan mätmikar och vanliga mikar eller är det som med monitorer och ”andra högtalare” – alltså ingen (bortsätt från tilltänkt användningsområde då). Är alla mätmikar kondensatormikar?

Help me, I know noooothing, I’m from Barcelona! I alla fall när det gäller mikrofonkonstruktion.

/ Vigor

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 09:07

Är ingen expert på ämnet men lite har man snappat upp... Mätmikrofoner i överkomlig prisklass är som regel av elektret-typ, inga "riktigta" kondensatormikrofoner. Mikrofoner med små membran är som regel rätt brusiga, ofta 10-15 dB högre brusnivå än de med större membran. De billiga mätmikarna har ofta flera brister. Vet inte vilka mätmikrofoner du har hittat som uppfyller dina önskemål och inte kostar skjortan.

"Musikmikrofoner" som inte är svindyra med de egenskaper du vill ha finns. I den lägsta prisklassen ser åtminstone Behringer B-5 bra ut på papperet och de kommer med dubbel uppsättning kapslar - kula och njure. Audio-Technica AT-3032 är dyrare men bra. AKG har några för installationsändamål, Discrete Series, som verkar vettiga, t.ex. CK32 + någon förstärkarmodul t.ex. HM-1000 eller LM-3. Kräver lite andra metoder för riggning men ändå.

När det gäller fantommatning så är 48V en standard av flera men det betyder inte att elektroniken i mikrofonen matas med 48V för det. Oftast tas den spänningen ner till 8-12V eftersom det ligger inom det område som passar t.ex. elektretkapslar med inbyggd FET.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-27 09:10

RogerGustavsson skrev:Är ingen expert på ämnet men lite har man snappat upp... Mätmikrofoner i överkomlig prisklass är som regel av elektret-typ, inga "riktigta" kondensatormikrofoner. Mikrofoner med små membran är som regel rätt brusiga, ofta 10-15 dB högre brusnivå än de med större membran. De billiga mätmikarna har ofta flera brister. Vet inte vilka mätmikrofoner du har hittat som uppfyller dina önskemål och inte kostar skjortan.

"Musikmikrofoner" som inte är svindyra med de egenskaper du vill ha finns. I den lägsta prisklassen ser åtminstone Behringer B-5 bra ut på papperet och de kommer med dubbel uppsättning kapslar - kula och njure. Audio-Technica AT-3032 är dyrare men bra. AKG har några för installationsändamål, Discrete Series, som verkar vettiga, t.ex. CK32 + någon förstärkarmodul t.ex. HM-1000 eller LM-3. Kräver lite andra metoder för riggning men ändå.

När det gäller fantommatning så är 48V en standard av flera men det betyder inte att elektroniken i mikrofonen matas med 48V för det. Oftast tas den spänningen ner till 8-12V eftersom det ligger inom det område som passar t.ex. elektretkapslar med inbyggd FET.

B5 är bra, med kardioidkapseln på. Inte så bra med den rundtagande:
Ingen skarp aning varför.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-27 11:07

Kolla in Earthworks. Jag testade ett par QTC1 och fastnade totalt. De är lågbrusiga relativt sett men visst finns det andra mickar som brusar mindre.

Ger ett väääldigt naturligt ljud vid inspelning och dubblerar alldeles excellent som mätmick.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-27 11:14

Piotr skrev:Kolla in Earthworks. Jag testade ett par QTC1 och fastnade totalt. De är lågbrusiga relativt sett men visst finns det andra mickar som brusar mindre.

Ger ett väääldigt naturligt ljud vid inspelning och dubblerar alldeles excellent som mätmick.

/Peter

Det är ju det där med vad skjortan kostar. Inte är dom alldeles gratis.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-27 11:19

Nja Vigor frågade ju efter "en specellt bra mick" och Earthworks är billiga jämfört med andra "musikmickar" och i förhållande till sin prestanda.

De har ju även kulor som är lägre prissatta än QTC1.

Men visst finns det många andra mickar som kostar mindre.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 12:25

Ett matchat par av de billigaste Earthworks TC20 (som inte är direkt lågbrusiga) kostar ca 11400 kr i Tyskland och säkerligen bra mycket mer hos Golden Age Music i Allingsås. Är ju en hel del pengar för att spela in "fina små truddellutter"...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-27 12:37

Är mätmickar kanske exempel på något som mäter bra men låter dåligt? 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 13:34

Det tror jag inte det är om vi håller oss till de mera högkvalitativa mätmikrofonerna. Varför började man använda Brüel & Kjaers mikrofoner för inspelning? Blev inte DPA en avknoppning från B&K eftersom efterfrågan på goda mikrofoner var stor? Man ska nog inte blanda ihop billiga mätmikrofoner som Behringer ECM-8000 och liknande med de dyra typerna från t.ex. Microtech Gefell, Sennheiser, Brüel&Kjaer, Earthworks m.fl.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-11-27 17:54

Av en händelse råkar jag faktiskt ha ett par Behringer B5:or. Och min iaktagelse är exakt den samma. Njuren fungerar fantastiskt till det priset, men kulan duger inte. En bra kula skall ju liksom vara ordentligt rundtagande. B5:ans "kula" beter sig bara som en lite mindre riktad njure.

Och det är ofta på den här punkten som billiga kulor faller. Njurar däremot finns det många billiga som låter kanon. I allafall tillräckligt bra för att man skall behöva spetsa öronen ordentligt för att kunna identifiera dem i lyssningstester.

Så njurar har jag - fler än två faktiskt :-) Däremot har jag inga kulror värda namnet... :oops:

Om vi snackar Earthworks: Är det någon som har testat QTC30, QTC40 och QTC50? Det skiljer ju en hel del i pris. Håller pris och prestanda jämna steg när det gäller Earthworks? Någon som har testat deras drumkit-kit?

Om vi sedan skippar prisparametern helt: vilken är den absolut bästa rundtagande mik som går att få tag på?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-27 18:54

Vigor skrev:Av en händelse råkar jag faktiskt ha ett par Behringer B5:or. Och min iaktagelse är exakt den samma. Njuren fungerar fantastiskt till det priset, men kulan duger inte. En bra kula skall ju liksom vara ordentligt rundtagande. B5:ans "kula" beter sig bara som en lite mindre riktad njure.

Och det är ofta på den här punkten som billiga kulor faller. Njurar däremot finns det många billiga som låter kanon. I allafall tillräckligt bra för att man skall behöva spetsa öronen ordentligt för att kunna identifiera dem i lyssningstester.

Så njurar har jag - fler än två faktiskt :-) Däremot har jag inga kulror värda namnet... :oops:

Om vi snackar Earthworks: Är det någon som har testat QTC30, QTC40 och QTC50? Det skiljer ju en hel del i pris. Håller pris och prestanda jämna steg när det gäller Earthworks? Någon som har testat deras drumkit-kit?

Om vi sedan skippar prisparametern helt: vilken är den absolut bästa rundtagande mik som går att få tag på?

Sennheiser MKH20?? Pearl TL44?? nån EarthWorks??

Beror på vad den ska vara till

MKH20 finns det inspelningar med som låter extremt bra. Liksom de andra 2.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 20:54

Hur pass rundtagande en mikrofon är beror väl i första hand på membrandiametern? Liten diameter ger högt brusgolv och hög tålighet mot ljudtryck. Kan vara bra i vissa sammanhang och lika opassande i andra. Att graden av rundtagande skulle vara ett mått på dess ljudkvalitet köper inte jag. Goda inspelningar kan nog åstadkommas med en mängd olika mikrofoner och vad som är bäst finns det inget svar på. Egentligen är det nog inte supernoga med valet av utrustning eftersom samspelet mellan alla parametrar är en konst i sig och kräver experimentlusta och lyhördhet. Några av de bästa inspelningarna är ju gjorda för länge sedan med i dagens mått undermålig utrustning. Några av pionjärerna inom mikrofontekniken är fortfarande aktiva och gör inte bort sig. Tänker på namn som Neumann, Sennheiser, Microtech Gefell och Schoeps.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-27 22:24

paa skrev:Är mätmickar kanske exempel på något som mäter bra men låter dåligt? 8)

Nix, de låter snuskigt bra.

Jämfört med AKG-C1000, Audiotechnica i 5000.-/st klasssen Röde rör-stormembran så sparkar QTC1 arsle duktigt. Röde i rundtagande mode låter "trasigt" i jämförelse.

Grejen är att en liten kapsel har inga uttalade resonanser i audioområdet vilket resulterar i högre upplösning och renare ljud. De har hel enkelt bättre impulssvar och kan "tracka" en signal bättre.

QTC1 låter naturligt medans allt annat vi provat låter färgat, både spektralt och tidsmässigt iom. en grynighet som adderas till signalen.

Bertil Alving brukar spela in med Sennheiser och Earthworks tror jag.

Skulle tro att Sennheiser och DPA har modeller som är lika bra eller bättre än Earthworks bästa men har för mig att de kostar mer för samma prestanda. Naturligtvis så beror det på inspelningssituationen. De olika modellerna skiljer sig framförallt i toppen. Finns olika diffusorer och grejer för att balansera direktljud/efterklang. Earthworks har inga sådana doningar dock.

Jag gillar naturligt ljud, även på mina och polarnas "små truddelutter". :D

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 11:26

Vigor skrev:Av en händelse råkar jag faktiskt ha ett par Behringer B5:or. Och min iaktagelse är exakt den samma. Njuren fungerar fantastiskt till det priset, men kulan duger inte. En bra kula skall ju liksom vara ordentligt rundtagande. B5:ans "kula" beter sig bara som en lite mindre riktad njure.

Jag har funderat på om man kunde förbättra B5-kulan genom att sätta en "noskon" framför, typ en halvsfär främst, åså bakom den en kon med spetsen mitt i membranet. Samma bredd på halvsfären/konbasen som mickens diameter.

Men, en del av baskompensationen för kardioiden verkar gjord i elektroniken, och hänger med till kulan, som då blir anemisk.
Dessutom undrar jag om tomrummet inuti noskonen ger nån liten resonans som ytterligare destruerar ljudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-28 20:01

n3mmr skrev:Men, en del av baskompensationen för kardioiden verkar gjord i elektroniken, och hänger med till kulan, som då blir anemisk.

Av frekvensgångskurvorna i manualen hade man gissat tvärtom, att njuren hade varit anemisk och kula mera fullregistrig.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 10:09

RogerGustavsson skrev:
n3mmr skrev:Men, en del av baskompensationen för kardioiden verkar gjord i elektroniken, och hänger med till kulan, som då blir anemisk.

Av frekvensgångskurvorna i manualen hade man gissat tvärtom, att njuren hade varit anemisk och kula mera fullregistrig.

Dom kurvorna undrar jag om dom är så realistiska..

Jag menade naturligtvis att m,ed njure så vet man att man ska kompensera för basfallet (som ska vara där för njurar på långt avstånd, om dom funkar bra på 30 cm). Men om mna kompenserar p s s för kulorna så stämmer det inte så bra

Återgå till Teknikforum