Varför ploppar det i mina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Varför ploppar det i mina högtalare?

Inläggav Nagrania » 2006-11-27 13:10

Jag har ett sexkanaligt slutsteg till mina trevägare. Rätt som det är kan det ploppa till i det ena slutsteget, det som driver ett 2":s horn. Nätdelen är gemensam för alla slutstegen och därför borde det inte vara fel i nätdelen. Fyra av kanalerna är bryggade och det är alltid höger midd som ploppar. Jag är lite orolig för att membranet kan ta skada eftersom alla slutstegen är DC-kopplade. Jag har också provat med att stänga av allt före slutstegen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-27 13:25

Låter som glappkontakt. Kan vara en dålig lödning eller motsvarande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-27 13:55

Om jag förstod dig rätt, är det ett av stegen som inte är bryggat, som spökar.
Har du provad att skifta detta med den andra horndrivern, för att utesluta ett fel på själva drivern ?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-27 14:26

Det är alltså ett och samma bryggade slutstegen som knäpper, och då mycket sporadiskt. Det kan t.ex vara så att slutsteget står på och efter en kvart eller halvtimma så knäpper det till å det kan ske både under det att man spelar musik eller att slutsteget bara står på. Men alltid samma passband. Nej jag har inte skiftat slutsteg eftersom det hörs så tydligt att det bara är ett av slutstegskanalerna som knäpper. I morgon får jag ett nytt delningsfilter,(DriveRack 260) men det har nog i sammanhanget ingen som helst betydelse. Just det .... fel på drivern. Men hur kan en driver knäppa när det inte finns något ljud utöver ett akademsikt lågt brus från slutsteget.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-27 14:58

En sak som jag nu kom på är om det möjligen kan finnas DC på utgången från slutsteget. Man kan kanske tänka sig att någon konding "släpper sig" igenom DC spänning som hörs som en knäpp i hornet. Hur mycket DC är acceptabelt från en slutstegsutgång? Jag ska mäta när jag kommer hem i kväll.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-11-27 17:05

Nagrania skrev:En sak som jag nu kom på är om det möjligen kan finnas DC på utgången från slutsteget. Man kan kanske tänka sig att någon konding "släpper sig" igenom DC spänning som hörs som en knäpp i hornet. Hur mycket DC är acceptabelt från en slutstegsutgång? Jag ska mäta när jag kommer hem i kväll.

Här pratas det om DC-offset på utgången

http://audiokarma.org/forums/showthread ... genumber=2

Återgå till Generellt om hifi