Rippa cd skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnumNutz

Rippa cd skivor

Inläggav EnumNutz » 2006-11-15 21:30

När man rippar CD skivor och använder sig av ett lossless format (tex. WAV, WMA Lossless, FLAC) har det då någon betydelse vilket program man använder samt vilken hårdvara man har (det kan väl inte skilja något mellan hårdvara och hårdvara eftersom signalen är digital hela vägen, eller?)?

Om jag ska kopiera CD skivor vilket lossless-format är bäst att använda (vissa album kanske jag vill bränna ut på CD medans andra ska stanna på hårddisken)?

Användarvisningsbild
HSideback

Rippa cd skivor

Inläggav HSideback » 2006-11-15 23:17

Det gör skillnad på vilket program man använder. Det är inte ovanligt att cd skivor blir lite slitna, vilket leder till att de inte kan läsas korrekt lika enkelt. Olika program är olika ambitiösa i att upptäcka och motverka detta.

--> Använd t.ex. Exact Audio Copy - gratis och mycket sofistikerat m.a.p. felkorrigering vid inläsningen från CD.

Det spelar också (viss) roll vilket format man rippar till. Om inte annat så är FLAC och WMA Lossles något mindre utrymmeskrävande än WAV. Dessutom beror det lite på var man skall spela upp filerna. Kolla att den avspelningsapparat du tänker använda stöder ditt tänkta format. Mp3 med höga bitrates (t.ex. 320 kbps) är (för mig i alla fall) oskiljbart från lossless formaten. Det lär enligt Johan Lindroos dessutom tåla 1 eller två omgångar kaskadkodning.

--> Exact Audio Copy kan hantera alla dessa format.

P.s. Jag tycker att Exact Audio Copy (EAC) är ett ganska bra program för att rippa skivor :wink:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-15 23:55

Använd en Plextor läsare/brännare som har "High Quality Digital Audio Extraction"* och en gratis mjukvara från Plextor som heter PlexTools Professional.

Då får du reda på om läsningen gick helt bra eller inte. Vissa kopieringsskyddade skivor kommer att uppvisa fel, då dom har fel på skivan (då reklamerar man skivan då det inte är någon riktig audio-CD :wink: ). Någon enstaka gång så har jag fått fel på sista låten, på skivor som är ovanligt långa. Efter omläsning och eventuellt lägre hastighet så har jag alltid lyckas läsa rätt.

PS. Levde också i tron att CD-läsare i datorn naturligtvis läste rätt jämt, men det gäller inte ljudskivor.
Hade en NEC DVD-brännare som jag inte lyckades läsa Audio-CD rätt med (försökte även med EAC, men jag lyckades inte. Orkade inte sätta mig in i hur den skulle konfigureras, så det kanske går med den mjukvaran). Efter råd så köpte jag en Plextor och se det gick bra.

* Plextor har några billiga modeller som inte har denna funktionalitet.

//Michael

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2006-11-16 19:12

Jag tycker Freerip är bra, det är gratis, och man kan välja .wav, .ogg och .mp3. Jag brukar rippa till .wav och sedan med hjälp av Flac Frontend göra dem till .flac-filer. Men det är säkert bättre med EAC, har dock inte prövat det och det är väl inte freeware? shareware möjligen, men pengar kostar det! Freerip har också "säker modus (långsam)"-inställning som för mig har lyckats rippa några tämligen repiga cd-skivor. well, jag tror att om man som hsideback, nöjer sig med 320 kbps/sec .mp3-format, så är freerip det bästa. Man ska dock alltid vara vaken vid installationen då den frågar OM man vill installera "mySearch-toolbar", det vill man INTE.

keep on rockin' / Falkis

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 19:46

Denna är bra tycker jag. Man kan även spela in streaming music med den.

Tar naturligtvis FLAC, OGG osv.

JetAudio :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2006-11-16 19:57

Om jag ska kopiera CD skivor vilket lossless-format är bäst att använda (vissa album kanske jag vill bränna ut på CD medans andra ska stanna på hårddisken

om det är frågan om vilket Lossless-format som är bäst att använda, eller åtminstone lättast, så är det nog wave-formatet, för det går att bränna med alla brännarprogram, man behöver inga plugins till t.ex. Nero. Om vi ska tala Lossless.. Flac är lika bra som wave, men det är svårare för brännarprogammen, eftersom man behöver plugin för att bränna.

Men varför inte: rippa till Flac med t.ex. EAC, och bränna det du vill ha bränt med Nero Burning Rom, med installerad flac-plugin?

eller rippa till .wav med Freerip eller annat och bränna med vadsomhelst?

Wav är enklast men störst och klumpigast..

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-17 00:15

Med Wav får du väl problem med ID3 informationen som man förståss gärna vill ha med.
FLAC tycker jag har precis allt som jag önskar av ett LOSSLESS-format. Bl.a. att det inte är skyddat så att jag när som helst kan konvertera filerna till exakt det formatet som jag vill ha genom en batch-körning.
T.ex. om jag vill ha massor av musik i 192kbit mp3 för att bränna en skiva för spelning i bilen utan att behöva byta skiva på en hel dags körning.

Falkis
Forumpoet

ehrmm..

Inläggav Falkis » 2006-11-27 19:28

Jag har ändrat mig. Jag anser att EAC är bäst! 8O

Helt enkelt. Det var inte särskilt svårt att ställa in den för flac. bara ha Flac-codecs installerade och välja "flac.exe" som external encoder. Det blir bra ljud! :twisted:

edit: om du har EAC samt flac-format, så är det ju bara att ha plugins i brännarprogrammet, så går det ypperligt att spara och bränna med mera. :D

Återgå till Generellt om hifi