Kan din anläggning återge klangen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan din anläggning återge detta?

Ja, jag hör inga problem.
18
69%
Mja.. många toner låter inte helt rent.
5
19%
Skön dist! Är det AC/DC?
3
12%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Ronnie

Kan din anläggning återge klangen?

Inläggav Ronnie » 2006-11-28 04:02

http://www.webbtjanst.se/temp/Chopin_-_Nocturne_in_Des-Dur_Op27_Nr2.mp3

Det här låter alldeles härligt i mina hörlurar, medan högtalare gärna får det att låta nästan elgitarr om många toner. Nu försöker jag reda ut vad som främst behöver rättas till.
Kan din anläggning återge stycket utan några skorrande eller för höga toner? Jämför gärna med hur det låter i hörlurar om du är osäker på hur rent det borde låta.

Vänligen ladda ner filen och spela upp, för att inte belasta webbservern för mycket.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-28 10:28

Vad har du för högtalare?

Ska testa när jag kommer hem. Har själv haft ett litet problem med dist som härrörde från kabinettet i 500-Hz området som försvann när jag byggde dämpade kabinett.

Har lyssnat på andra pianostycken och det låter rent hemma hos mig så länge man inte överstyr elementens förmåga.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-28 12:12

Hej Thomas,

Har testat lite av varje nu, och i närfält har inget funkat.
Ju längre bort ifrån högtalarna jag kommer och ju mer bredbandiga de är desto snällare verkar det låta.

Jag började med ett par 115Hz tractrix-horn som tydligen ska kunna återge piano "problemfritt" även om de rullar av över 1000Hz nånstans. Skorr skorr säger det. Testade i mono. Testade bara ett horn, i stereo och i mono. Testade med lågpassfilter 6dB/okt över 1000Hz. Ingen lycka. De har över 105dB känslighet.

Testade med små Luxorhögtalare, inte särskilt bredbandiga. Låter hemskt förutom i vissa extrema uppställningar (t.ex. jag i ett hörn av rummet och högtalaren i motsatt hörn).

Har nu testat med små Paradigm Atom 2-vägare och där verkar den djupare basen och diskanten dölja problemen, men långt ifrån helt.
Har testat med två olika 20-30W förstärkare av samma modell och det funkar inte bra ens på låga nivåer. På hörlursutgången är allt däremot frid och fröjd. :P

Rummet är betongigt och kalt, som i den här gamla bilden fast med mycket mer mattor och prylar: Bild
Ser fram emot din röstning :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-11-28 14:44

I mina Bayerlurar låter den absolut som en Steinwayflygel skall låta, tyvärr sitter jag på jobbet och via mina plastiga högtalare av det hederliga kvalitetsmärket "Trust" så låter det lite bastungt.. men det är snarast högtalarna som tynger...

Vem är det som spelar?

/ptr

ps/ dom där hornen ser riktigt grymma ut...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-28 14:55

Dålig inspelning är det största problemet om du frågar mig!
Ljudet verkar ha lite peakar i mellanregistret.. men jag tycker inte det låter mycket sämmre i högtalarna för mig än vad det låter i mina Sennheiser HD 595 lurar, och det var väl det du ville ha reda på

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-11-28 16:49

ptr skrev:I mina Bayerlurar låter den absolut som en Steinwayflygel skall låta

Med det menar du en Steinwayflygel som står i ett perfekt akustiktreglerat rum eller en Steinwayflygel som står i en betongbunker :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-28 17:48

Hos mig låter det som en tämligen normal inspelning. Ingenting speciellt "sticker ut", det är ingen nämnvärd klangskillnad mellan tonerna.

Spelar du på de där hornen? Utan att veta, så skulle jag säga att de är anledningen isf. Den cirkulära mynningen tror jag är ett problem (fast egentligen också utan att veta).

Har du skrivit något om hornen någonstans?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-11-28 18:48

Åh gud, En 128kbit mp3 rippat med steamripper.

Skit in skit ut som man brukar säga. Klangen låter hyffsat men upplösningen på inspelningen är väldigt låg och softad.

Jag satt precis innan och lyssnade på Adrian Belew's 'Side Three' från EAC/FLAC, gud vilken skillnad.
100% Digital

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-11-28 19:08

Särskilt distat (harmonisk dist) tycker jag inte att det låter och jag hör heller inget som för tankarna till elgitarr. Däremot låter det som en rätt kass flygelinspelning med ett ganska obehagligt, ringigt och framhävt mellanregister kombinerat med en sunkig diskant.
Nu kan ju flygel låta rätt jäkligt även i verkligheten, men den här var ingen höjdare. Kanske beror det dåliga ljudet på mp3-kodningen, ska tilläggas.

Har du problem med att dina grejor distar så är den här inspleningen avslöjande. Det finns ju inte mycket i diskanten som maskerar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-28 21:58

Det låter väl inte så pjåkigt, bortsett från de skorrande ljuden som jag tycker låter som mekaniska resonanser av något slag. Kanske kommer de från micksladden eller mickstativet eller något liknande, eller kanske något på flygeln som sitter löst.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-28 23:51

Jag har lyssnat på stycket och tycker att den låter ungefär som man kan förvänta sig, alltså ganska bra. Man kunde ibland förnimma att slutsteget eller högtalarna ibland inte riktigt klarade av vissa transienter. Nu spelade jag stycket över mina datorhögtalare som är någon av de bättre från Logitec.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-29 01:50

ptr: Nix. Vet inte vem det är
JB: Japp. Tackar.
Svante: http://www.webbtjanst.se/lenco/loudspeakers.asp
http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?PostID=1116.

Har testat 3 olika slutsteg och 5 olika högtalare och allt låter fruktansvärt illa med sån här musik.
Jag vet inte vad det är! Den enda gemensamma okända nämnaren är rummet. Om vädret är fint kanske jag kan slänga ut en högtalare genom fönstret imorrn och höra om det låter bättre utomhus :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-29 09:10

Tja... Kan det vara dina öron som inte gillar pianomusik? :wink:

Dra iväg till någon polare och lyssna om du hör samma sak där, kanske?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-29 10:59

Jodå, öronen älskar pianomusik! Är högtalarna placerade INUTI öronen så är det ju inga som helst problem med klangen. :)
Får ta å jämföra med ett par seriösa högtalare nån dag ja.

Idag sitter jag och lyssnar på olika högtalarelement i och utan lådor och skär av frekvensområden som jag tycker låter otäckt.
Väldigt smalt blir det med områdena.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-29 11:14

Ronnie skrev:Den enda gemensamma okända nämnaren är rummet.

Då ær det rummet det ær fel på. Slæng det, køp ett nytt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-29 11:34

Pianomusik är svårt, både att spela in och att spela upp (för att inte tala om att spela). Ibland kan - beroende på rummet och/eller instrumentets kvaliteter - ett piano låta vasst även lyssnat direkt (s.k. "live").

Förutom rummet betyder givetvis högtalarna mycket. Jag kan ärligt säga att just pianomusik blev ett löjligt lyft med en viss högtalarinvestering. Eventuell vasshet försvann, fina inspelningar blev "flygeln i ett rum" mycket tydligare, till och med Glenn Goulds grymtningar blev - kanske inte njutbara, men de blev mycket mer en del av musiken.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-11-29 11:57

ryst skrev:
ptr skrev:I mina Bayerlurar låter den absolut som en Steinwayflygel skall låta

Med det menar du en Steinwayflygel som står i ett perfekt akustiktreglerat rum eller en Steinwayflygel som står i en betongbunker :?:

Snarast som en Steiwayflygel låter oavsett rummet.. FWIW, så har jag aldrig hört någon Steinwayflygel i varken ett perfekt akustikreglerat rum eller i en betongbunker. Inget av dom är särskillt vanliga, eller ens troliga i samband med uppställning av ett dylikt instrument för inspelning.

/ptr

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kan din anläggning återge klangen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-29 12:20

Hej Ronnie!

Lite konstig frågeställning tycker jag eftersom jag antar att du med distorsion menar förvrängning som inte har med klangen att göra, alltså olinjäriteter. Distorsion har normalt inte med klangen* att göra.

* D.v.s. frekvensgången.

Hälsn. Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-29 12:42

Ah.. Ja, jag blev lite paff över att folk började tala om avvikelser i frekvensgången på det inspelade!
Jag har alltid tänkt på klang så som ordet låter. Det kanske inte är alldeles optimalt det :)
KLAAANNGG -som ett pianoackord
motsatsen till klang för ett piano i min begreppsvärld skulle bli
SKORR

klangmotsatsen till något som skorrar, som en cello t.ex. blir då någonting mindre skorrigt, d.v.s.
fssssst istället för FRZZZFRZRT

Jag tycker det tänket går ihop med uttryck som "det klingar illa" = det är någon resonans eller något skorrande i ljudet, till skillnad mot om t.ex. basen eller den yttersta diskanten saknas. Jag tycker inte instrument klingar så väldigt annorlunda för det...

Med din definition hade jag nog frågat "kan din anläggning återge detta utan resonanser eller distortion".
Får nog se över mitt användande av ordet "klang" :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-08 10:12

Har satt ihop en kanal klass A förstärkare och då försvann problemet.

Alla tre Marantz-receivers jag har använt måste ha utvecklat väldigt mycket otäck distorsion! Flera procent kan jag tro.

Nu blev jag nyfiken. Ni som svarade att musikstycket lät AC/DC-distat, skojade ni, eller använder ni möjligtvis också transistorförstärkare med många decennier på nacken?

Återgå till Generellt om hifi