Mer diffusering än absorbtion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Mer diffusering än absorbtion?

Inläggav jeppe » 2006-11-28 23:13

Akustik nu igen. Jag undrar om nån har erfarenhet av att använda nästan bara diffusering och väldigt lite absorbtion? Jag tänker nått i stil med absorbtion bakom varje högtalare och matta framför och that´s it, resten diffusering, hur låter det kontra dämpning?

Sorry om det har tjatats förr

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-11-29 09:35

testa det och återkom med intryck. Vi kan som sagt diskuttera detta i evighet och böja och misstolka inlägg så testa och återkom...

Diffusering ger viss absorberande verkan genom att göra den absorberande yta mer verksam. Beroende på vad du använder som diffuserande element, bokhyllor med böcker och annan varierande junk så innehåller det en hel del absorption.

Beroende på hur väl fördelad i frekvens/dimension/placering du väljer diffuserande element samt normalmöblerat rum så funkar det nog hyffsat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-29 10:11

Diffussion åtgärdar, precis som absorbenter, problem med fladderekon och reflexer som fasar ut vissa frekvenser mm sådant, däremot tar det inte ner efterklangstiden så mycket.
All diffussion ger lite förluster (absorbtion), lika som att all absorbtion ger viss reflexion, så inget är helt hundraprocentigt till principfunktionen.
Jag skulle som jag skrivit tidigare vilja kunna lyssna på konsthuvudinspelningar med samma musikstycke återgivit i rum behandlat efter olika ideal och för olika efterklangstid.
På så sätt skulle vi kunna få en mer påtaglig referens till vad vi talar om.
Tyvärr ser det flesta som kanske skulle kunna göra detta mer problem än möjligheter, tydligen dock utan att själva ha provat.
Dock har Morgan uttalat sig försiktigt positivt till förslaget, så jag hoppas att det kan bli något sådant så småningom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-11-29 10:29

Om du skall göra uppspelning av konsthuvudinspelningar tillsammans med paa kommer det ej fungera tillfredställande...
8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-29 12:05

demo9 skrev:Vi kan som sagt diskuttera detta i evighet och böja och misstolka inlägg

8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-11-29 15:03

:) sorry, föll på eget grepp

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-11-30 01:34

Inga erfarenheter hör jag, ok tack iaf.

Klart jag ska testa, erfarenheter är ändå intressant att höra.

Användarvisningsbild
demo9

Re: Mer diffusering än absorbtion?

Inläggav demo9 » 2006-11-30 09:21

jeppe skrev:Akustik nu igen. Jag undrar om nån har erfarenhet av att använda nästan bara diffusering och väldigt lite absorbtion? Jag tänker nått i stil med absorbtion bakom varje högtalare och matta framför och that´s it, resten diffusering, hur låter det kontra dämpning?

Sorry om det har tjatats förr

Hur det låter med den lilla mängd absoprtion kommer avgöras hur rummet ser ut i övrigt. Har du ett kalt sparsamt möblerat rum med lång efterklang behöver du jobba med hyffsat mycket/ välpacerad diffusion för att inte få en hård och lång klang med stor risk för fladdereko.

Har du ett bohemiskt rum med massor av prylar så har du bättre förutsättningar map befintliga diffusorer och inbyggd absorption i grejerna.

Jag själv hade ett rum helt utan absorption men med ganska mycket diffuserande möbler och det funkade.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-11-30 23:28

Ok, kul att höra att det funkade för dig. Det blir nog dessvärre rätt så obohemiskt i mitt blivande rum. Det blir nog inte så lätt att få ner efterklangen men försöka ska jag!

Återgå till Generellt om hifi