Moderator: Redaktörer
Slartibartfast skrev: man vet var man ska leta i framtiden!
/slrt
Almen skrev:. Inget uruppförande kommer längre betyda så mycket som Våroffer i Paris 1913, Kind of Blue 1958
DrMabuse skrev:Almen skrev:. Inget uruppförande kommer längre betyda så mycket som Våroffer i Paris 1913, Kind of Blue 1958
Våroffer var en stor skandal när den kom men har haft/har stor betydelse.
Kind of Blue 1959 har endast haft marginell påverkan på jazzmusikens utveckling, men de som inte förstår sig på jazzmusik höjer den till skyarna.
Att vi inte hittar motsvarigheter till Våroffer eller varför inte Coltranes "Giant Steps" beror på att det var bättre förr. Inte för att det var förr utan för att det var bättre.
DrMabuse skrev:Kind of Blue 1959 har endast haft marginell påverkan på jazzmusikens utveckling, men de som inte förstår sig på jazzmusik höjer den till skyarna.
Almen skrev:DrMabuse skrev:Kind of Blue 1959 har endast haft marginell påverkan på jazzmusikens utveckling, men de som inte förstår sig på jazzmusik höjer den till skyarna.Så om man tycker om Kind of Blue så förstår man sig inte på jazzmusik? Dessutom: måste musik ha haft betydelse för en speciell genre för att vara bra? Kind of Blue kanske hade stor betydelse för musikanter utanför jazzkretsen?
Vad viktigt det är för somliga att pinka revir...
soundbrigade skrev:Bill50x skrev:Vad gillar du för sorts musik?
/ B
Vete f*n, bra musik. Jag har hittat japanska Ars Nova (hård symfonisk synthrock), David Sylwian, Fläskkvartetten på senare tid.
Annars är det tung, svulstig symfonirock som är basen - Moody Blues, Renaissance, King Crimson, Yes, Jethro Tull. Där finns en hel del psycedelia (San Franskrisko). En hel del rysk rock som låter väldigt mycket rock (den brittiska varianten) eller spejsad rock (lite PinkFloyd) eller etnorock.
Almen skrev:DrMabuse skrev:Kind of Blue 1959 har endast haft marginell påverkan på jazzmusikens utveckling, men de som inte förstår sig på jazzmusik höjer den till skyarna.Så om man tycker om Kind of Blue så förstår man sig inte på jazzmusik? Dessutom: måste musik ha haft betydelse för en speciell genre för att vara bra? Kind of Blue kanske hade stor betydelse för musikanter utanför jazzkretsen?
Vad viktigt det är för somliga att pinka revir...
Bill50x skrev:I korthet. Nej, det har inte blivit sämre. Inte mer likriktat heller. Musikscenen är mer mångfaceterad än någonsin, det finns fler utövare än någonsin. Men det är lika svårt som någonsn att hitta pärlorna!
soundbrigade skrev:Jag noterar att jag köper mindre och mindre skivor, beroende påa tt all "bra" musik redan är producerad (i stort sett). På önskelistan står dock en rad titlar - alla producerade före 1980!
subjektivisten skrev:Som sagt, enligt mig så görs det bättre musik nu än någonsin. Det finns mer musik, mer variation och mer ny spännande musik än någonsin. Det är bara öppna öronen och leta runt. Internet är kanon på det sättet.
Det är din tolkning - är inte så säker på att varken Bill Evans eller Miles Davis skulle hålla med dig. Som jag förstått det ville Miles med Evans hjälp komma närmare den europeiska konstmusiken (Debussy och Ravel, inte minst). Den stora populariteten hos skivan var nog knappast något som var kallt kalkylerat.DrMabuse skrev:Kind of Blue var ett försök att nå en större publik genom att spela snällare och oförargligare.
Jag har aldrig antytt att den skulle vara repreasentativ för Davis (förresten, vilken av denne kameleonts skivor är "representativ" för honom?), precis som jag inte skulle säga att Toccata och Fuga i d-moll är det för Bach, men att verket ändå spelat en stor roll i musikhistorien.Jag som är en stor Miles Davis beundrare tycker att det är trist om man menar att Kind of Blue är representativ för Miles Davis musik och jazzmusik i största allmänhet när det finns så mycket mer som är betydligt kraftfullare.
soundbrigade skrev:Idag ser jag inget forum för oss 70-talsnostalgiker. Man gör emellanåt reklam för någon CD Greatest hits from the 70's med Gary Glitter
Manzarek skrev: Sätt på teven nu, knappa in valfri reklamkanal, bli exponerad för ännu en smokie-samling.
soundbrigade skrev:Syd Barret gjorde två totalt olyssningsbara album (Madcap och Opel). Skulle någon kunnat göra det idag (förutom alla de där feta halicktyperna med namn som låter som ett sprängämne (TNT)).
Låtar fick vara mer än 3 minuter långa och ....
soundbrigade skrev:Det finns något idag som gör mig vemodig. DÅ var vi fräscha unga och villiga att utforska världen and beyond, idag ...??? ... ungdomarna är så S@t@ns rigida och fantasilösa, som man farfar, salig i åminnelse (gubbstrutt).
subjektivisten skrev:Detta visar bara att du inte har kolla på dagens musik. Det finns hur mkt som helst att utforska, nyskapande musik av alla dess slag.
subjektivisten skrev:Vad är din stil så ska vi nog visa att vi har rätt![]()
soundbrigade skrev:subjektivisten skrev:Detta visar bara att du inte har kolla på dagens musik. Det finns hur mkt som helst att utforska, nyskapande musik av alla dess slag.
Fan, ni ger er inte! Kesselmark (jag) ska frälsas. Tänk om det bara är så att jag inte tycker om dagens musik - det finns inget i min stil??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster