Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:Hamnade i en liten disussion på nätet med en kille ang lågbassystem, och hurvida man skulle köpa flera billigare element eller enstaka svindyra.. Helt plötsligt kläcktes detta ur:
"""8st billiga basar kommer ALDRIG att kunna återge frekvenser under 30-40 Hz!
Så håll dig på mattan!
en 15" bas med en känslighet på 100db kommer aldrig att kunna spela en frekvens under typ 40-50hz, den är inte konstruerad på sådant sätt så den klarar av det! Kon rörelsen kommer att bli för stor!
Blir så matt när jag läser detta så funderar på om du skämtar eller vad!?
This is RL
För att en bas ska kunna återge låga frekvenser, så måste den ha ett stort x-max! För att den ska kunna ha ett stort x-max måste spolen vara lång! När spolen blir lång måste magnetgapet bli större mellan spolen och magneten så inte spolen tar i. Och om magnetgapet blir större så blir kännsligheten lägre. Och när kännsligheten blir lägre krävs det mer effekt att spela högt!
Så med andra ord, en bas med HÖG kännslighet kan INTE återge låga bastoner! Thats it!"""
Vad säger man?
BengtO skrev:Jag blir sjuk på folk som är så definitivt tråkiga...
Han skrev även tidigare till en annan person att det inte fanns nån anledning att ha ett system som spelade under 30-40 Hz eftersom "För du ska då inte tro att det finns frekvenser under 30-40hz på en normal CD skiva!"
Wolfie skrev:BengtO skrev:Jag blir sjuk på folk som är så definitivt tråkiga...
Han skrev även tidigare till en annan person att det inte fanns nån anledning att ha ett system som spelade under 30-40 Hz eftersom "För du ska då inte tro att det finns frekvenser under 30-40hz på en normal CD skiva!"
Hehe... Vad är då en "normal CD-skiva"
Wolfie skrev:BengtO skrev:Jag blir sjuk på folk som är så definitivt tråkiga...
Hehe... Vad är då en "normal CD-skiva"
Max_Headroom skrev:Sjælv ser jag dock inte någon idé att hålla full nivå ned under ca 30Hz, men det beror på vad man har før rum.
BengtO skrev:Jag blir sjuk på folk som är så definitivt tråkiga...
Bill50x skrev:Jag vet inte om jag gör rätt men.... Tog en Madonna-låt från "Confessions..." (Hung up) och kollade på Frequency Analysis i Adobe Audition. Det finns åtskilligt nere vid 10-15 Hz....
Och den är väl ganska vanlig?
/ B
soundbrigade skrev:(borde bli snabba basar?)
paa skrev:Varför skulle små basar få bättre grupplöptid?
Varför tror du dom små har snabbare bas då?soundbrigade skrev:paa skrev:Varför skulle små basar få bättre grupplöptid?
De coachar varandra ....... Hur ska jag kunna veta det????!!!!
Jag är rudis på högtalare. Bygger (sällan) med element som verkar balla och billiga.
paa skrev:Varför tror du dom små har snabbare bas då?
Svante skrev:Detta har ingenting att göra med xmax. Tonkurva och gränsfrekvens som begrepp är i allt väsentligt småsignalegenskaper. Det går att göra ett system med en 4"-högtalare som har en undre gränsfrekvens på 10 Hz. Det kommer inte att kunna prestera särskilt starka ljud, men det är en annan sak.
paa skrev:soundbrigade skrev:(borde bli snabba basar?)
Varför skulle små basar få bättre grupplöptid?
soundbrigade skrev:Svante skrev:Detta har ingenting att göra med xmax. Tonkurva och gränsfrekvens som begrepp är i allt väsentligt småsignalegenskaper. Det går att göra ett system med en 4"-högtalare som har en undre gränsfrekvens på 10 Hz. Det kommer inte att kunna prestera särskilt starka ljud, men det är en annan sak.
Det upplevde jag när jag stötte på Acoustic Energy's AE1 för länge sedan. Djup bas men verkningsgrad som gör en rörbög deprimerad ...
Jocke skrev:Stora och små element HAR olika egenskaper om man skärskådar ett urval. Kolla på förhållandena Bl/Sd, Bl/Mm och Mm/Sd på ett antal element så får ni se själva! Ta gärna och jämför olika stora element tex 6,5" och 12" för där går det att göra en skaplig jämförelse vid samma strålande yta - 4x6,5"=1x12" (någorlunda).
Jocke skrev:Man finner att det lilla elementet har större Bl per Sd, större Bl per Mm och lägre Mm per Sd. Vad kan det här då innebära? Ja, säg det? Men rimligtvis borde det bla betyda Q sjunker och Fs stiger. Nu anpassar ju tillverkarna upphängningen, Cms så att Fs blir användbar.
Jocke skrev:Konsekvensen blir bland annat att 4x6,5 (med samma konyta som 12") fordrar större låda än en 12" med annars jämförbara parametrar (fast det är de ju inte egentligen). Att sedan Bl är proportionellt större per Sd och Mm likaledes mindre vid samma jämförelse kan ju någon försöka övertyga mig om att det är betydelselöst!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster