Egentligen pratade vi väl inte om "billiga" basar i meningen att de skulle vara "snorbilliga" utan egentligen började det väl när jag ifrågasatte om det inte var lättare att spela "hifi" med ett gäng billigare större element än att köpa 2 st SVINDYRA (Digital Designs 9910
http://www.ddaudio.com/dd/caraudio/woof ... ries=9900c) om man nu inte har som förutsättning att spela 150 dB eller mer vilket ju denna bastyp är mest känd för..
Dessa kostar väl ca 15 tusen kronor styck, och även om de har extrem effekttålighet (bilfolket matar dom med 6000 watt), lång slaglängd osv så kanske det inte är den mest lämpliga basen för framställa väldigt låga frekvenser, utan att man istället, till samma peng skulle kunna få ett större antal, till ytan större basar som skulle göra jobbet lika bra eller bättre och dessutom inte behöva lika mycket effekt till jobbet..
Dessutom tycker jag att det är lite svagt av en tillverkare som Digital Designs som gör rätt dyra saker att inte specificera mer värden på sina element än FS, vikt och effekttålighet (även om de gör det på andra modeller än denna). Det är ju trots allt en av toppmodellerna.
Man får ju trots allt en hel del, i mina ögon rätt högkvalitativa basar för 30 tusen kronor som med lite trixande säkert kan spela rätt djup bas.. eller vad tror ni?