Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Vaddå? -3dB @ 65 Hz är väl inte så illa pinkat. Är ju bättre än vilken iPod-högtlare som helst!
Morello skrev:Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt?
Max_Headroom skrev:Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?
Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Nej, 1 Hz hade varit ok och 0,1 Hz rimligt för priset.![]()
Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
Svante skrev:Jag tycker det är utmärkt att båda rapporterna publiceras. Jag tror att båda reviewerna tyckte precis så som de skrev och kanske kan det belysa för folk att man inte kan lita på andras omdömen utan vidare.
Men fifasen vilken dålig DAC! Hur har de lyckats? Den där måste ju tom vara hörbart dålig och det utan omkoppling mot en annan DAC. Annars är jag ju lite skeptisk mot de ruskigt högupplösande mätningarna som man gör på DACar.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?
/ B
Nej, 1 Hz hade varit ok och 0,1 Hz rimligt för priset.![]()
Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
Jo. Men jag förutsätter att dom som konstruerat denna apparat medvetet valt bort en sådan. Råd har dom säkert med en konding... Det kanske låter bättre utan? Vem behöver återgivning till 0 Hz?
/ B
Nu var ju DAC nr 2 väsentligt bättre, åtminstone i lågfrekvensområdet
dimitri skrev:För att säga ngt positivt så kan man kanske förstå att Diana har stått sig så länge.
Detta med tanke på att de använder sig av 16-bitars 44,1 KHz klassiska Philipsteknologi.
Apropå en gammal, inflammerad tråd.
dimitri skrev:Morello,
Tack för ditt klargörande om chipsen. Det säger mig inget, tyvärr.
Poängen i mitt inlägg kvarstår dock att Diana med sin 1992 års teknologi kan stå sig när folk är beredda att betala 100K$ för 1985 års teknologi.
Almen skrev:Problemet är att Fremer använder uttryck som "the clarity of the Zanden's transient resolution and its utter freedom from grain and edge" och "switching the Zanden DAC to the I2S input took the sound to an exalted level of clarity, suppleness, transparency, and precision".
Om han använder "transparent" om den skiten, vad fan menar han med det då?
Jag hade inte haft några problem med om han helt enkelt hade skrivit "Åh, vad bra det låter! Åh, jag älskar musik!", men han skall ju nödvändigtvis vränga ut och in på ordbajseriet med kvasiteknisk rappakalja som den värsta vinkännar-wannabe.
Ändrat: Jag antar att de flesta läst den famösa serien av artiklar emanerande från Fremers recension av Harmonic Technology CyberLight Wave & P2A interconnects
Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.
Bill50x skrev:Nu ska man inte behöva försvara en cd-spelare för 40+ tusen dollar, det borde den klara själv. Den ska helt enkelt låta superbt!
Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"
markih skrev:Jag tror dessutom att det sådana här motsatta slutsatser från Atkinson och Fremer kan ge grogrund för uttalanden som 'Mätningars säger inget om hur det låter' och 'smaken är som baken' etc.
Dvs man personaliserar och subjektiviserar alla omdömen och betraktar dem som lika grundade.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 29 gäster