Michael Fremer gör bort sig igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Michael Fremer gör bort sig igen

Inläggav Almen » 2006-11-29 18:28

Att han inte ger sig, den clownen? Och att han får fortsätta skriva i Stereophile?

Recension av Zanden 5000 Mk.IV/Signature D/A converter & 2000 Premium CD transport

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 18:39

Underbart att Atkinsson både totalsågar skitprodukten från zanden och dessutom, ehuru implicit, bekräftar att hans kollega är en komplett omdömeslös pajas. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-29 18:41

Vaddå? -3dB @ 65 Hz är väl inte så illa pinkat. Är ju bättre än vilken iPod-högtlare som helst! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-29 18:49

"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 18:54

Naqref™ skrev:Vaddå? -3dB @ 65 Hz är väl inte så illa pinkat. Är ju bättre än vilken iPod-högtlare som helst! :P

:P Faktum är att det ju till och med är sunkigt för en enklare högtalare. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-29 18:55

HIFI-pressen misstar sig inte utan fortsætter att skriva upp produkter med mycket "orginellt beteende". Hur man kan få en digital produkt att bete sig så hær begriper jag inte, det ær nog mycket jobb bakom.

Ær det bara tillræckligt dyrt så låter det alldels underbart!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 18:58

Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-29 18:59

Morello skrev:Men visst är det fint att Atkinsson berättar att den mäter uruselt och låter uselt? :)

Edit: Jag var lite sen... Hær ær vad jag skrev medan Morello knackade komentarer på sitt håll:

Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?

Många læser nog bara lyssningintrycket och hoppar øver dom trista mætningarna, som man ju ændå inte førstår nåt av.

Edit 2: Fan vad dåligt jag stavar.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-29 19:20

Max_Headroom skrev:Och en sak till: Hur kan en tidning publicera nåt sånt hær? En skriver upp apparten, en annan sågar den totalt. I samma tidning. Har man ingen polecy? Hur ska konsumenten veta vad pågår egentligen?

Tycker nog att det är bra med flera som recenserar. Finns ju rätt många som gillar saker som lägger till eller tar ifrån saker från ljudet, har man då från tidigare recensioner fått reda på att man har samma smak som en recensent så är det ju värdefullt. För oss andra som värdesätter så ofärgat ljud som möjligt passar förståss Atkinsons kommentarer bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-29 21:21

Nu ska man inte behöva försvara en cd-spelare för 40+ tusen dollar, det borde den klara själv. Den ska helt enkelt låta superbt!

Vad som förvånar mig storligen är att ett företag som tillverkar grejor i den prisklassen skickar en felaktig/trasig produkt. Några sådana ska överhuvudtaget inte lämna en fabrik med de ambitionerna.

Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?

Ska man vara snäll kan man säga att en apparat som låter riktigt bra, kan göra så utan att mäta bra. Även JA säger ju att MF på intet vis är döv eller hör dåligt så det måste vara något annat som gett skillnaden mellan upplevd återgivning och mätdata. I efterhand visade det sig att mätning gjorts med annan polaritet än lyssningen och att detta var en av de saker som påverkades av den felaktiga ledningsdragningen.

Likaså den avtagande basåtergivningen i exemplar nummer ett. MF försvarade sig med att även om apparaten inte lät lika "rock-solid" som det bästa så var ändå "ljudet" levande och riktigt. Och tänk, jag kan förstå honom! Några dB hit eller dit i återgivningen tycker i alla fall inte jag spelar någon roll. Linjära skillnader går alltid att kompensera för, det är värre med andra typer av dist.

Jag tycker det är spännande att det fortfarande finns tillverkare som försöker tänja på gränserna när det gäller ljudkvalité och inte bara stirrar sig blind på mätdata. För gör man det duger vilken 500:- dvd-spelare som helst som transport. Fast även här på Faktiskt finns det många som hävdar att det går att höra skillnad på olika transporter.

Men återigen, det är bedrövligt att någon kan skeppa iväg produkter i den prisklassen som inte är fullt fungerande efter spec. Och framför allt hur man kan göra det till en test...

Å andra sidan, en F1-bil kör rundor kring en Mercedes 500 SLC men kan ändå bränna en motor för att den blir stående still i depå 10 sekunder för länge...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-29 21:37

Jag tycker det är utmärkt att båda rapporterna publiceras. Jag tror att båda reviewerna tyckte precis så som de skrev och kanske kan det belysa för folk att man inte kan lita på andras omdömen utan vidare.

Men fifasen vilken dålig DAC! Hur har de lyckats? Den där måste ju tom vara hörbart dålig och det utan omkoppling mot en annan DAC. Annars är jag ju lite skeptisk mot de ruskigt högupplösande mätningarna som man gör på DACar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 21:52

Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?

/ B

Nej, 1 Hz hade varit ok och 0,1 Hz rimligt för priset. 8)

Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-29 22:10

Morello skrev:
Bill50x skrev:Men -3dB vid 65 Hz blev med en korrekt apparat typ 10 Hz och det är väl OK?

/ B

Priset borde räcka till en tillräckligt stor kopplingskondensator tycker man ju.
8)

Jo. Men jag förutsätter att dom som konstruerat denna apparat medvetet valt bort en sådan. Råd har dom säkert med en konding... Det kanske låter bättre utan? Vem behöver återgivning till 0 Hz?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-29 22:14

Svante skrev:Jag tycker det är utmärkt att båda rapporterna publiceras. Jag tror att båda reviewerna tyckte precis så som de skrev och kanske kan det belysa för folk att man inte kan lita på andras omdömen utan vidare.

Men fifasen vilken dålig DAC! Hur har de lyckats? Den där måste ju tom vara hörbart dålig och det utan omkoppling mot en annan DAC. Annars är jag ju lite skeptisk mot de ruskigt högupplösande mätningarna som man gör på DACar.

Håller med. Likaså att man kanske tar uttalanden typ "en otrolig skillnad..." med en nypa salt. Bara för att man lyckas höra en skillnad betyder inte det att den är sigifikativ. Men det är klart, de flesta sk audiofiler är väl dödslyckliga när dom nån gång hör någon skillnad så då måste dom trumpeta ut det rejält :-)

Nu var ju DAC nr 2 väsentligt bättre, åtminstone i lågfrekvensområdet. Och även enligt JA så låter den väsentligt mycket bättre än den mäter. Kan det möjligen ges en tankeställare till de som tror att bättre ljud alltid går hand i hand med de mätningar som regelmässigt utförs idag?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 22:15

Bill50x skrev:
Morello skrev:

/ B

8)

Jo. Men jag förutsätter att dom som konstruerat denna apparat medvetet valt bort en sådan. Råd har dom säkert med en konding... Det kanske låter bättre utan? Vem behöver återgivning till 0 Hz?

/ B

Jag skrev ju 1 eller 0,1 Hz, inte noll :wink: Uppenbarligen har man valt en för liten kondensator för att erbjuda tillräcklig bandbredd med hifi-mått. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 22:21

This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown," which Zanden feels is "the best sounding chip ever made," and which hasn't been made since the late 1990s. The output is tube-driven via a single 6922 using Zanden's patented single-stage, zero-feedback circuit. Needless to say, Zanden claims to use the highest-quality parts and construction throughout.

HAHAHAHAHAHA. VIlka satans skitsnackare. :lol:

got a surprise when I repeated these tests using a full-scale low-frequency tone: Even though the test load was now a benign 100k ohms, the FFT spectrum was littered with distortion harmonics (fig.7) and the THD+noise was ridiculously high at 25.4%.
-Innehar F-skattsedel-

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-11-29 22:21

Ja, det var nog det sämsta mätresultat jag sett på en DAC...Helt sanslöst dåligt. Läs också följande test där den skrivs upp på samma sätt som av Fremer.

http://www.soundstage.com/revequip/zand ... llowup.htm

En sådan dålig produkt borde inte gå fri ostraffat.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-11-29 22:26

Bill50x skrev:

Nu var ju DAC nr 2 väsentligt bättre, åtminstone i lågfrekvensområdet

Jo den var bättre. Men detta säger ju en hel del om detta företags förmåga att producera jämn kvalité. Köpare av deras produkter kan ju veta inte om de får en riktigt dålig, eller en jävligt dålig produkt.

Mvh

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-29 22:29

För att säga ngt positivt så kan man kanske förstå att Diana har stått sig så länge.
Detta med tanke på att de använder sig av 16-bitars 44,1 KHz klassiska Philipsteknologi.
Apropå en gammal, inflammerad tråd.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 22:32

dimitri skrev:För att säga ngt positivt så kan man kanske förstå att Diana har stått sig så länge.
Detta med tanke på att de använder sig av 16-bitars 44,1 KHz klassiska Philipsteknologi.
Apropå en gammal, inflammerad tråd.

Nä, Diana använder PCM63K (DAC) samt DF1700 (filter). Två oerhört lyckade kretsar, vilket visar sig i apparater där man implementerat dem med skicklighet (tex Diana och EAD DSP100).

Det där gamla philipschipet är rena junket och hör hemma i reservdelsförådet och inte i nya apparater.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-29 23:24

Morello,
Tack för ditt klargörande om chipsen. Det säger mig inget, tyvärr.
Poängen i mitt inlägg kvarstår dock att Diana med sin 1992 års teknologi kan stå sig när folk är beredda att betala 100K$ för 1985 års teknologi.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 23:33

dimitri skrev:Morello,
Tack för ditt klargörande om chipsen. Det säger mig inget, tyvärr.
Poängen i mitt inlägg kvarstår dock att Diana med sin 1992 års teknologi kan stå sig när folk är beredda att betala 100K$ för 1985 års teknologi.

För mig är åral inte intressant. Det intressanta är hur kretsarna presterar i olika implementationer. :)

Vidare kräver chipen i Zanden-maskinen oerhört branta och väldimensioernade rekonstruktionsfilter, vilket jag inte tror firman har kompetens för, vilket syns i Atkinssons artikel.

Det är fråga om en ren amatörprodukt med allt vad det innebär.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-30 08:57

Problemet är att Fremer använder uttryck som "the clarity of the Zanden's transient resolution and its utter freedom from grain and edge" och "switching the Zanden DAC to the I2S input took the sound to an exalted level of clarity, suppleness, transparency, and precision".

Om han använder "transparent" om den skiten, vad fan menar han med det då?

Jag hade inte haft några problem med om han helt enkelt hade skrivit "Åh, vad bra det låter! Åh, jag älskar musik!", men han skall ju nödvändigtvis vränga ut och in på ordbajseriet med kvasiteknisk rappakalja som den värsta vinkännar-wannabe.

Ändrat: Jag antar att de flesta läst den famösa serien av artiklar emanerande från Fremers recension av Harmonic Technology CyberLight Wave & P2A interconnects
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-30 09:06

Almen skrev:Problemet är att Fremer använder uttryck som "the clarity of the Zanden's transient resolution and its utter freedom from grain and edge" och "switching the Zanden DAC to the I2S input took the sound to an exalted level of clarity, suppleness, transparency, and precision".

Om han använder "transparent" om den skiten, vad fan menar han med det då?

Jag hade inte haft några problem med om han helt enkelt hade skrivit "Åh, vad bra det låter! Åh, jag älskar musik!", men han skall ju nödvändigtvis vränga ut och in på ordbajseriet med kvasiteknisk rappakalja som den värsta vinkännar-wannabe.

Ändrat: Jag antar att de flesta läst den famösa serien av artiklar emanerande från Fremers recension av Harmonic Technology CyberLight Wave & P2A interconnects

Nej det är förstås inte bra att han skriver så. Å andra sidan är sånt där snack vanligt och då är det rätt skönt att det får stå alldeles intill mätningarna som tveklöst visar att apparaten INTE är transparent.

Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-30 09:36

Det skulle varit intressant att läsa vad Atkinsson tyckt om lyssningsintrycken innan han mätte på apparaten. Tycker det är bra att man kan läsa om både flera oberoende lyssningsintryck och mätningar. Skulle däremot inte gilla att läsa om en mätningen och sedan se att men efteråt tyckt som mätningen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-11-30 09:48

Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.

Jag tror att din synpunkt Svante, förutsätter att folk kan något om mätningar. Om man inte har kunskap, eller inte ännu har lärt sig sund skepsis, vad blir resultatet ?

Jag tror dessutom att det sådana här motsatta slutsatser från Atkinson och Fremer kan ge grogrund för uttalanden som 'Mätningars säger inget om hur det låter' och 'smaken är som baken' etc.
Dvs man personaliserar och subjektiviserar alla omdömen och betraktar dem som lika grundade.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 10:02

Bill50x skrev:Nu ska man inte behöva försvara en cd-spelare för 40+ tusen dollar, det borde den klara själv. Den ska helt enkelt låta superbt!

Det gör den ju! Läs bara Michael Fremers omdömme om apparaten i fråga. Karln är ju lyrisk!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 10:10

Morello skrev:This DAC is strictly premium "old school" (ca 1985): Philips' TDA-1541A "double crown,"

Är inte det där ett populärt chip bland DIY-nissar? Jag vill minnas att sett många använda ett chip med 16bit utan översampling som dom kör utan filter. Svinbilligt (typ under 10kr/st för chipet) att bygga och många är nöjda. Åtminstone för några år sedan när jag själv funderade på att bygga en egen DAC och letade efter byggförslag. Men jag vill ha nåt annat, typ PCM 63 eller nåt i den stilen. Men alla vettiga chip som fanns och var tillräckligt bra var ytmonterade och då blev det inget bygge.

Duuble crown betyder väl att man monterar 2 chip på varandra?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-30 10:11

25% dist varför testar man skiten
nej soptunnan för den tidningen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 10:19

markih skrev:Jag tror dessutom att det sådana här motsatta slutsatser från Atkinson och Fremer kan ge grogrund för uttalanden som 'Mätningars säger inget om hur det låter' och 'smaken är som baken' etc.
Dvs man personaliserar och subjektiviserar alla omdömen och betraktar dem som lika grundade.

Kan ge grogrund för? Det har ju redan hänt! För 20 år sedan... Mätningar anses av dom flesta inom HiFI idag som fullt och säger inget om hur det låter... Det sista kan fövisso vara sant, det gäller ju att mäta rätt saker och kunna tolka mätningarna, annars säger dom ju inte mycket...

Jag tycker fortfarande är mrkligt att samma tidning kan publicera två så helt olika omdömen om samma produkt. Att vissa här vet vad som gäller och förstår (i varierande grad) Atkinsons mätningar är en sak. Men jag tror många blir förvirrade. Man måste förklara mycket bra hur det kan vara på här viset och och varför man skriver som man gör. Dom kanske har publicerat även en sådan förklaring, fast jag inte läst den ännu.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi