vem vet lite om musikproduktion? (har köpt en leksak)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

vem vet lite om musikproduktion? (har köpt en leksak)

Inläggav housemicke » 2006-11-30 20:55

den borde va här om en vecka. http://www.alesis.com/product.php?id=15

vill bara veta vilka program som kan tänkas va lämpliga att göra lite musik med. jag har reason (inte testat det än dock), och skulle vilja veta hur man gör musik med ljud man själv spelat in (eller använda såna ljud i reason så att säga).

vet i princip ingenting om hur man gör musik men det ska bli kul att lära sej.

vad behöver man mer? har ett soundblaster ljudkort för runt 300, behöver jag ett nytt ljudkort nu?

http://www.alesis.com/photos.php?id=15

vad är audio in/out till för?
vad är midi in/out?

jag kommer säkert komma med fler frågor sen när jag får hem apparaten
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-30 21:23

I reason är det bara att lägga till en NN-XT sampler (under Create menyn) sen klickar du bara på browse knappen på samplern och väljer ljud.. vet inte vilja sorts samplingar den stöder dock men det går nog att se på hemsidan.

Reason kräver inte nått speciellt bra ljudkort såvida du inte vill spela till med tex ett midi-keyboard med hyffsat låg fördröjning.

Förövrigt är Reason det bästa musikprogram jag testat och det är riktigt kraftfullt när man lärt sig hur man använder det!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 22:28

Ett midi-keybord är väldigt kul att ha till reason. Jag körde utan i början men köpte ett nästan jag genast. Jag kan inte spela, men det underlättar ändå med ett keyboard.

Vad gäller samplingar så kan du lägga in sådana trummaskinen i reason också. Det behöver ju inte var trumljud. Korta ljud passar bäst där, man jag har lagt in lite allt möjligt. Orcestra hits, stabs, skratchningar mm. Bara att exprimentera på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-12-01 00:01

jag kan knappt hålla mej tills den kommer. jag har som sagt inte installerat programmet än (skivorna borde ligga här nånstans dock) men det ska bli så j**la kul när allt är igång :twisted:

känner att jag kommer behöva lägga ganska mycket tid på att lära mej allt om programmen o vad man kan göra med dom. har en polare som gjort lite musik (och blivit spelad av en mycket känd dj på radio) han har ganska bra koll på just reason, han får komma o assistera i början.

en grej jag undrat över är om man tex kan importera ett ljud som man spelat in på tex en minidisc, och sen använda det ljudet som ett "instrument" (lite luddigt jag vet. jag vet för lite om sånt här än) som tex piano, alltså att man utgår från det ljudet men varje tangent på den lilla keyboarden ger en högre/lägre ton men samma typ av ljud precis som på ett riktigt instrument tex piano. nån som förstår?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-01 00:20

Ja, du kan göra som du beskriver med samplern. Men! ljudet kommer att påminna allt mindre om orginalet (inte bra i tonhöjd) ju längre ifrån den ton på klaviaturen du sätter samplingen till. Detta löses med s.k. multisapmling. Man samplar kansek 3-4 toner per oktav och lägger ut. Samplern räknar då ut hur mellan liggande toner bör låta. Det finns lite olika lösningar för detta, men i reason (1.0 som jag har) används så vitt jag vet bara en metod. Nyare reasonversioner har 2 samplers, en enkel (samma som i 1.0) och en mer avancerad. Även om du har den avancerad med: Börja med den enkla och lär dig den först. Då blir det mycket lättare att komma igång med den stora samplern.
En massa jobb, men snygga multisamplade pianon följer med reason.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-12-01 00:38

det där låter bra!!

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-12-10 17:49

har borjat leka lite med reason nu. fan va kul. har inte kommit så långt än dock, kollade hur dom gjort demolåten, det såg ganska avancerat ut

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

att göra musik är svårare än man tror

Inläggav housemicke » 2007-03-05 20:06

minst sagt, hade ingen aning innan jag började, mucho komplicerat för mej som inte är musiker och/eller utbildad på något sätt. har börjat pilla lite med reason igen och gett mej fan på att göra en komplett låt, synd att man inte va arbetslös så man får lite mer tid att lära sej. sitter o lyssnar på mario piu - hal 9000 (brusca mix) o den verkar helt klart va mycket komplicerad att göra enligt mej, skulle va kul om man fick till en sån rökare nån gång, way waaay out of my league nu iaf

har ni gjort några bra låtar? hur lång tid tog det att göra en låt? (hur lång tid tog det för er första)

mina mesta funderingar går ut på hur man bygger upp en bra låt helt enkelt, inte så enkelt för mej iaf

hörde på radion att prydz gjorde proper education på tåget på väg hem från jobbet en dag... typ lika lång tid som det tar för mej att välja ett ljud till trummaskinen mao 8) , skulle kunna tänka mej att va prao hos honom så han kan lära mej how its done.

funderar på att tanka hem refillpaketen men just nu så känns det lite overkill eftersom jag inte behärskar saker o ting så bra än, skulle ni rekommendera refillerna? bra o ha?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

jaja om ni känner att ni skäms

Inläggav housemicke » 2007-03-06 00:44

för mej tar det iaf 6mån/song so dont be alarmed

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-03-06 11:53

Eric Prydz?
Han snor ju bara musik från andra artister, staplar loopar och sveper detta med ett filter. Krävs ingen talang alls.

Då är det bättre att du skaffar dig DVD-tutorials som finns till Reason(mkt bra sätt att lära sig på) och sedan gör egn musik istället för att sno andras låtar.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-06 14:41

Det enda riktigt roliga och snabba sättet att göra egen musik som jag testat är Magix Music Maker!

Mera kraftfullt än man kan tro, med midi, effekter, reverb, massor av kul saker att experimentera med :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: att göra musik är svårare än man tror

Inläggav phloam » 2007-03-06 15:40

housemicke skrev:
hörde på radion att prydz gjorde proper education på tåget på väg hem från jobbet en dag... typ lika lång tid som det tar för mej att välja ett ljud till trummaskinen mao 8) , skulle kunna tänka mej att va prao hos honom så han kan lära mej how its done.

Med Magix MM är det buslätt att få ihop liknande saker, eftersom man jobbar med att flytta/kopiera/edtera t.ex. wav-filer direkt i de olika kanalerna, man lägger på effekter på enskilda bitar eller alltihop, mycket intuitivt och lättarbetat. Rena leken att pussla ihop ett beat (man får med massor av wavfiler) och bygga på med samplingar osv... det enda jag själv saknar är just ett midi-keyboard :) Sen finns flerkanaligt mixerbord, synthmoduler med sequencers, cd-brännarstöd...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-06 15:49

häftigt , det där kanske man måste prova

/ din rasp i röven

Återgå till Generellt om hifi