Olle Mirschs hifihistoria, del 6

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-11-30 02:10

Bästa delen hittills...

Det måste vara obetalbart att ha varit på plats i Marmorhallarna under det försöket...
Hela huset skakar... Högtalare som ploppar sin sista suck lite varstans runtomkring... Och så kommer en besökare och anmärker på demons korrekthet av Philipshögtalarna...

Nej, obetalbart är ordet...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-30 07:33

För oss äldre är Olles nostalgiska tillbakablickar som "Mjölk och Honung". :)
Mer sådant, tack.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 10:35

Historien om dynamikdemonstrationen är talande, den borde upprepas då och då, så att alla föstår hur svårt det kana vara att leva utan dynamikkompression (automatisk eller manuell), även om vi nuförtiden nog skulle kunna återge dynamiken utan så mycket störljud på en god anläggning.

Var hittar man f.ö. en Bolero med originaldynamik, så att man kan prova hemma i stugan? Telarc? BIS? Jag har inte hört Bolero sedan jag tröttnade på den som demo på 70-talet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Dynamik

Inläggav ollemirsch » 2006-11-30 11:19

Är det någon kunnig som kan tala om vilka dynamikomfång det verkligen kan bli? I konsertsalen eller på en kvalitetsskiva.
Jag minns en LP med Tjajkovskijs 1812, som användes flitigt som spårningstest. På den kunde man med blotta ögat se spårets vindlingar i de partier där kanonerna öste på .
Jag vet inte om man i dag gör okomprimerade CD-skivor med starkt dynamisk musik. I hemmiljö blir det ju trots allt problem med alltför starkt ljud. Man måste bo i en stuga på landet, med långt avstånd till närmaste granne.
Tänk själv; när man sitter i konserthuset och orkestern verkligen öser på. Jag brukar fråga mig; skulle jag nånsin vilja ha den här nivån hemma? Jag har kommit fram till att upplevelsen av starkt dynamisk musik sammanhänger med lyssningsrummet. Konsertsalen klarar det bättre än mitt vardagsrum. Eller........?
Olle

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Dynamik

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 11:59

ollemirsch skrev:Är det någon kunnig som kan tala om vilka dynamikomfång det verkligen kan bli? I konsertsalen eller på en kvalitetsskiva.

Jag är inte kunnig, men jag rapporterade följande i April 2003 på rec.audio.high-end (se tråden "16 bits is enough, some facts to prove it"):
I have used Cool Edit 2000 on a Dell Optiplex GX1 computer.
Cool Edit was told to report peak and "valley" in the level meter, and
I searched for a general pause parts (a part where the mucsians do not play), and for tutti parts, respectively.

Analyzed CDs:

1. The Kroumata Percussion Ensemble, track 4 Hierophonie by Y. Taira
BIS CD-232, recorded 1983 by Micahel Bergek.

2. The Rite of Spring by Stravinsky, Redwood Symphony, track 1
Introduction. Clarity Recordings, recorded 1993 by Bob Porter.

Both recordings has subjectively a very low background noise from the
recording venue, and show signs of good care in the recording and
mastering process. My playback equipment have problems playing these
CD:s at the volume required to hear the background noise over the room
noise, because of its limited max SPL (speakers are QUAD ESL-63).

Result:

1. Background noise -65dB, tutti -1dB
2. Background noise -63dB, tutti -1dB

Mitt svar är alltså ca 65dB dynamik är vad som bjuds på skiva, och förmodligen i närheten av vad man får i konsertsalen. Om man då återger bakgrundljudet (rassel av notpapper och annat) i rätt nivå, troligen 35-40dB, så bli det högt!
... tycker jag!

Per

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-30 14:08

Jag gjorde en mätning på en direktgraverad svensk skiva från 1977. Skivan var med Gugge Hedrenius och inspelad på Metronome studio och studionivån låg på -70dB under fullnivå. Det bästa värdet jag någonsin sett på en vinylskiva. Det vanliga på en vinyl brukar vara -47dB. Jag har ibland mätt dynamiken från Berwaldhallen över min FM tuner och fått -50dB som bäst. Det som begränsar dynamiken i radio är framförallt sändarbruset i alla fall i P2 där man vad jag vet inte komprimerar. Dynamiken live i en konsertsal är beroende av lyssningsavståndet och antalet åhörare. Om man sitter precis ovanför vid sidan av orkestern kan man få ljudnivåer på upp emot 135dB. Då kan man säga att dynamiken kan vara mycket stor eftersom man knappast då blir störd av någon publik. Det blir ju knepigare om man vill mäta dynamiken i modern popmusik på CD. Musiken får liksom aldrig tillfälle att andas och dessutom brukar man ju som känt hårdlimitera så att sinusvågorna får platta toppar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-30 14:19

Låter tråkigt att lyssna på sinustoner. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-30 15:07

Lyssnar inte på sinustoner men det är ju så herr Morello att om man förstorar vågformen så får man något som liknar en sinus. Men i det här fallet så får man en sinus med platta toppar. Fram för fler platta toppar. :lol:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: Dynamik

Inläggav Wolfie » 2006-11-30 15:24

ollemirsch skrev:Tänk själv; när man sitter i konserthuset och orkestern verkligen öser på. Jag brukar fråga mig; skulle jag nånsin vilja ha den här nivån hemma? Jag har kommit fram till att upplevelsen av starkt dynamisk musik sammanhänger med lyssningsrummet. Konsertsalen klarar det bättre än mitt vardagsrum. Eller........?
Olle

Joooo :D
Det är ju jättekul att kunna återge en orkester med "verklig" ljudstyrka.
Visst kräver det en del akustiska åtgärder i lyssningsrummet för att
det hela inte ska gröta ihop sig, men väl där är det riktigt njutfullt och
medryckande. :)

Fast man får förstås passa hörseln... Och högtalarna! :lol:

Grannarna får helt enkelt gilla läget :wink:
(fast det är nog värre för övriga familjen...)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-30 15:41

Morello skrev:Låter tråkigt att lyssna på sinustoner. 8)

Jag tycker det låter kul, jag. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2006-11-30 20:37

Härligt Olle! Vill ha mer!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-01 11:26

Jag beställde ett par NG8 på tidigt 90-tal. Tyckte det var så ballt att man fick allt så komplett - bara en låda att snickra ihop (gick åt mycket spackel till den där snedställda väggen).
Sedan beställde jag NG8B-satsen. Spelar fortfarande med dem även om jag ställt mina TB på basboxarna och låter dem spelar ihop medan topparna spelar i mitt syrum.

Jag är mycket förtjust över NG8orna - jag älskar när det låter så om musik.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-12-01 17:44

Jag vil minnas att Kjell Stenson har berättat om klassisk musik helt okomprimerad ut i radion vid någon försökssändning. Lyssnare som inte rört volymkontrollen ringde in och berättade att de började konserten med att stå lutad mot högtalaren för att höra något och fick i slutet av konserten gå ut i trädgården för att stå ut med ljudtrycket.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-12-01 23:04

Olle Mirch:

Hej, kul att du är här...

Jag har haft ett par av dina högtalare, det var ett tag sen, men tittar du under ; medlemspresentationer: Kent_n stereo...så finns dom på bild...

vad jag minns så lät dom otroligt bra för sitt pris, när det var dags för byte så fann jag inga Mirsch högtalare att köpa....

Gjorde du inga nya..? eller vad det jag som missade dom ?

Skulle vara kul med en liten historia tillbakablick..

MVH
Kent_n

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-12-04 14:26

Ja Kent, -det beror på vilken tid du talar om. Mina sista högtalare var Rondo som fanns i två olika storlekar. De gjordes i mitten av 90-talet och efter det har jag inte gjort flera högtalare.

Jag kommer så småningom fram till sortimentet i artikelserien "Det var på den tiden...."

Olle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-15 21:02

Del 3 publicerad!

Läs mer här!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2006-12-15 21:58

Griff skrev:Härligt Olle! Vill ha mer!

Kan inte annat än citera mig själv

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-15 23:03

Hej Olle det kunde ha varit du som sålt min första stereo som jag köpte på Elfa, Holländargatan. Nu var det bara så att jag köpte den i november 1960. Det var en Philips stereo i grön väska med högtalarna i ett delbart lock och den kostade 450 spänn. Jag borde inte ha köpt den utan Thoren TD124 den gamla modellen. Men jag var så sugen på att få stereofoniskt ljud hemma till mina föräldrars stora fasa. Gunnar Lindell kommer jag ihåg, han sålde också Ampex bandspelare, ja Elfa hade ju egentligen nästa alla agenturer vid den här tiden. Jag minns också den där annordningen där man kunde öka hastigheten utan att tonen förändrades. Jag vill minnas att den hade 2 eller 4 tonhuvuden som roterade mot bandets riktning, ungefär som ett videohuvud. Den här lådan som man hängde på en banspelares framsida var väl egentligen tänkt för radion. Vi hade en sådan hos Ingenjörsfirman Stig Hansson som du säkert minns från 50 och 60-talet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-15 23:35

Ojojoj!

Kul!

Något som väckte mitt intresse specifikt denna gång var denna mening; "Jag gjorde bl.a. högtalare för en String-bokhylla". Finns det någon dokumentation av den? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-12-16 09:02

Den där Carlsson-högtalaren du beskrev måste var den s k "Tonträff", hans första kommersiella konstruktion. Såna satt i alla klassrum i Blackeberg där jag gick.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-12-16 11:17

Stringbokhyllan blev ju omåttligt populär och återfanns i var och varannan bostad. Mellan steggavlarna fästes hyllskivorna, men också skåp, vanligen med nedfällbar skiva, eller i form av vitrinskåp med glasdörr.
Ett sådant skåp omvandlades till högtalare, men tyvärr har jag inte kvar några detaljspecifikationer. Med tanke på teknikutvecklingen är nog i dag möbleringsidén intressantare än lådans ljudprestanda.
Olle

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2006-12-16 20:40

Bravo Olle!
Mera!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-16 21:12

Ja dom där gips högtalarna kommer jag väl ihåg, speciellt den gången på 50-talet när vår majje hade gått ut en stund. Lektionen urartade och plötsligt hörde man rektor i högtalaren. En klasskamrat hoppade upp på en stol och bankade på högtalaren så att den gick i bitar. Gissa om han blev snopen och hans föräldrar fick betala en ny högtalare. Vi hade skolträff nästan 50 år senare och alla vi klasskamrater minns och talade om den här händelsen. :)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-12-29 22:14

Det finns mera Hifi-historia att berätta.......
I förra "numret" nämnde jag Gunnar Lindell och hans kollega Göran som jag tror heter Fredberg i efternamn. Detta par kom att bli en viktig milstolpe i Sonabs historia. Varför? Jo, för att dessa herrar helt enkelt grundade Sonab.
Jag skall berätta... Är det ingen som har detaljer från den här tiden? Kanske Gunnar eller Göran själva?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-12-30 23:45

Olle,låg du bakom Sinushögtalarna B-20(8"bredband) och B-60(10" bas) som var gjorda för att passa i lilla resp stora Stringhyllan?Eller var det Hansen &Co?
B-60 skulle sedan kompletteras med den ovanliga,tefatsliknande rundstrålande diskanten D-40.
Om det bara vore lite lättare att lägga upp bilder,så skulle jag kunna visa en hel del från den här tiden(jodå,jag var med på alla hifi-mässorna och också Ostermans marmorhallar-minns mycket väl Wharfedale,Stentorian,Burne-Jones,Elfa-förstärkarna,Lorenz,Isophon och alla de andra!)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-12-31 18:19

Hej Rolf,
Va roligt att höra från nån som minns en hel del från den tiden. Själv är jag i allvarligt behov en en grundlig defragmentering av hela hårddisken. Den där som sitter mellan öronen, alltså. Det poppar upp fragment av diverse filer som man försöker sätta samman till ett skeende, och tyvärr har jag inte heller gjort någon save i form av ett pappersarkiv, färdigt att bläddra i.
Nå, jag har inte mera att säga om "Stringhögtalare" men den platta diskanten som såg ut som ett UFO, den kändes bekant när du nämnde den. Tänk er själva, alla som läser detta; två tallriksstora tefat vända mot varandra, på litet avstånd från varandra. Ur denna springa strålade diskanten ut åt alla håll. Ja, jag tror det var en Sinus-konstruktion.
Ja herregud...........

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-01-01 19:53

Hej Olle!

Jag har också grävt fram en del artiklar som du och Thomas Wedel och Kjell Stensson skrev i Allt om Hemmet.Har inte alla nummer ,men de flesta."String-högtalaren" finns i alla fall med.Och även numret där Stig Carlsson testar skivspelare.Skulle vara kul att lägga upp dem någonstans.
Har en Sinus UFO-diskant hemma som bara väntar på att jag ska hitta B60-lådan.....För de som inte var med kan jag berätta att den faktiskt innehåller en dometweeter(1957!),fast det var nog inte avsikten.....mellan de två tallrikarna av plåt sitter en vanlig typisk grönfärgad Sinus-högtalare utan kon och korg som mynnar ut i mellanrummet och sprids cirkulärt(rundstrålande).Mellanrummet ökar mot öppningen,så man får alltså hornverkan.En 4uF konding finns inbyggd.
Jag sökte faktiskt jobb på Sinus en gång,men det är en annan historia....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-01 19:56

rolfzetterberg skrev:Jag har också grävt fram en del artiklar som du och Thomas Wedel och Kjell Stensson skrev i Allt om Hemmet.Har inte alla nummer ,men de flesta."String-högtalaren" finns i alla fall med.Och även numret där Stig Carlsson testar skivspelare.Skulle vara kul att lägga upp dem någonstans.

Kan man få godkännande från tidningen om copyrighten så är det inga problem att lägga upp dem här. Vore synnerligen spännande!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-01 20:00

Kanske vore ngt för SSC att annonsera i Vi i Villa.... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-04 03:56

Sinushögtalarna hör ju också till svensk hifihistoria, men det finns inget, absolut inget att googla fram om dem, synd.

Hade ett par B-?? med 10" bas, tror de kallades Ultra, mina första köpehögtalare.
Någon som kommer ihåg dessa ? Kanske någon bild ?
De såldes i alla fall på NK i Stockholm.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi