ren CD spelare (6000:-) vs DVD spelare (1500:-) testade igår

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-26 22:44

BengtO skrev:Jag har testat ca 100 olika dator-cd-spelare utan att höra nån skillnad..

Det var på den tiden jag jobbade på ett företag som sålde datorer och vi hade extremt lite att göra när vi köpt upp 2 konkursbon.. Alla datorer vi testade med hade samma ljudkort och hårdvara, allt var ny-ghostat från samma image oxå.. vi hade förvisso ingen möjlighet att volym-matcha..

Eller är det kanske inte samma sak med en dator-dvd? Är det månne ljudkortet ensamt som avgör ljudkvaliteten eller har själva uppspelnings-delen ingen egentlig betydelse?

Däremot kan man väl lugt säga att olika cd-rom-spelare hade lite olika egenheter.. :P

Bengt,

det som påverkar ljudet mest är DAC/ljudkort. Ljudlig skillnad mellan transporter kan dock förekomma med DACar som är känsliga för jitter på ingången. Finns olika knep för att minimera detta där en buffer är det bästa iom. att man gör DACen helt okänslig för jitter introducerat från avläsning och dataöverföring.

De flesta ljudkort/DACar kan förbättras avsevärt om man hottar upp nätdel, analogdel samt klocka. Ju bättre högtalare och rum ju större skillnader vid sådana ingrepp. De flesta vanliga anläggningar har dock på tok för låg upplösning för att visa på de skillnader som det är fråga om.

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-29 19:02

perstromgren skrev:
Piotr skrev:Angående skillnad på CD spelare. Min erfarenhet är att de flesta även otränade lyssnare hör skillnad mellan olika spelare.

Det är viktig information du kommer med, Peter!

Ge oss litet mer information, så vi kan reproducera dina experiment!

Jag är själv en skeptiker, så du måste noggrannt berätta hur du gör, när även otränade lyssnare hör denna skillnad. Jag själv anser mig tränad, men hör inget. Kanske lyssnar jag fel.

Ge gärna exempel med apparater och skivor.

Eller så får du själv gärna bevisa att det inte finns hörbara skillnader mellan olika CD-spelare. Det borde vara betydligt svårare att bevisa i alla fall. (det går inte att bevisa kan jag hinta om) Att du själv inte hör skillnad bevisar i alla fall ingenting.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-29 22:15

Johan_Lindroos skrev:
perstromgren skrev:
Piotr skrev:Angående skillnad på CD spelare. Min erfarenhet är att de flesta även otränade lyssnare hör skillnad mellan olika spelare.

Det är viktig information du kommer med, Peter!

Ge oss litet mer information, så vi kan reproducera dina experiment!

Jag är själv en skeptiker, så du måste noggrant berätta hur du gör, när även otränade lyssnare hör denna skillnad. Jag själv anser mig tränad, men hör inget. Kanske lyssnar jag fel.

Eller så får du själv gärna bevisa att det inte finns hörbara skillnader mellan olika CD-spelare. Det borde vara betydligt svårare att bevisa i alla fall. (det går inte att bevisa kan jag hinta om) Att du själv inte hör skillnad bevisar i alla fall ingenting.

Du menar att satsen "de flesta även otränade lyssnare hör skillnad mellan olika spelare" inte bevisas av att jag inte gör det? Nej, det är förstås sant. Hur många måste man testa för att bevisa den tesen?

Men jag är inte riktigt ute efter att bevisa teser, och jag tror inte att du heller är det. Vad jag ville få fram är att en majoritet av lyssnare kan spara pengar genom att köpa en billig DVD-spelare för att spela CD:ar, och de kommer inte att märka någon ljudskillnad mot en typisk halvdyr CD-spelare i, säg, 5000:- -klassen.

Hör du skillnad på en enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-29 22:58

Per,

jag kanske håller med dig.. :)

Så länge som du förstår skillnaden på "höra skillnad" och "höra skillnad".. :D

Dvs. i en skramlig lgh med medioker hifirigg eller något sånär akustik med högupplösta högtalare och förstärkare.

Glömde att nämna ett par spelare i tidigare post. Polarn hade en Cambridge som gick på ca 4000.- och fick sedan en DVD spelare med skiva från sitt jobb, en av de första på marknaden då han (pissdålig meningsbyggnad) jobbade på Toolex Alpha som tillverkar/tillverkade "Lines"/CD sprutor för framställning av CD och DVD diskar. På hans Dynaudio 1.1 i livligt obehandlat vardagsrum hade DVD´n inte mycket att komma med som CD spelare.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 09:37

Piotr skrev:Per,

Dvs. i en skramlig lgh med medioker hifirigg eller något sånär akustik med högupplösta högtalare och förstärkare.
[...]
På hans Dynaudio 1.1 i livligt obehandlat vardagsrum hade DVD´n inte mycket att komma med som CD spelare.

Men för att fortsätta med mig som exempel. Jag har ett hyggligt vldämpat rum, med bokhyllor och mattor, samt ett par ESL63/SW-63 drivna av QUAD 606. Det räcker inte för att jag ska höra skillnad på t.ex. mina egna Marantz CD80 (gammal hygglig CD-spalre) och NAD DVD-spelare (jag tror den heter T550).

Är det mig det är fel på, metoden (synligt byte), eller utrustningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-30 10:47

Eftersom många CD/DVD-spelare väsnas rent mekaniskt under spelning tror jag inte det är några som helst problem att höra skillnader... :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-30 10:49

Thomas_A skrev:Eftersom många CD/DVD-spelare väsnas rent mekaniskt under spelning tror jag inte det är några som helst problem att höra skillnader... :D

:D Exakt - en egenskap som ofta försummas vid test. Min nya SONY-maskin är hör och häpna mycket tyst. :) Den har faktiskt en tätning mellan chassie och släde. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-30 11:30

perstromgren skrev:
Piotr skrev:Per,

[...]
På hans Dynaudio 1.1 i livligt obehandlat vardagsrum hade DVD´n inte mycket att komma med som CD spelare.

Men för att fortsätta med mig som exempel. Jag har ett hyggligt vldämpat rum, med bokhyllor och mattor, samt ett par ESL63/SW-63 drivna av QUAD 606. Det räcker inte för att jag ska höra skillnad på t.ex. mina egna Marantz CD80 (gammal hygglig CD-spalre) och NAD DVD-spelare (jag tror den heter T550).

Är det mig det är fel på, metoden (synligt byte), eller utrustningen?

Vet inte vart "felet" ligger. Jag har då aldrig hört två signalkällor som haft identiskt ljud. Har undantagslöst fått bättre ljud vid installation av ny klocka. Moddat tre spelare med klocka. Analogdel likaså.

I min erfarenhet så finns det vissa personer som har svårt att höra skillnad. Om man då pekar ut vad man ska lyssna på så brukar det "klarna". Därmed inte sagt att det skulle vara du Per som är den felande länken i det här fallet.

Kan ju också vara så att just dina två spelare faktiskt låter lika. Kan ju också vara så att dagens spelare håller högre och jämnare kvalitet än de som tillverkades för 5-10 år sedan.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 11:35

Piotr skrev:I min erfarenhet så finns det vissa personer som har svårt att höra skillnad. Om man då pekar ut vad man ska lyssna på så brukar det "klarna".

Det var precis det jag frågade efter när jag tidigt i tråden skrev:

Så om du kunde peka ut vad man ska lyssna efter, så går jag gärna hem och gör det! Jag är troligen en sådan person som har svårt att höra skillnad, och förstår inte vad ni pratar om, när ni säger att det inte finns två spelare som låter lika. För mig låter alla lika. :cry:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-30 12:36

Men Per, var glad för det.. dvs. att allt låter lika för dig. :) Slipper du ju liksom noja dig för den biten.

Allvarligt talat så är det svårt att sitta på distans och "peka ut" vad att lyssna efter. Man bör nog sitta tillsammans och göra detta. Jag vet ju inte vad för skillnader som kan tänkas vara detekterbara i din anläggning.

Vad gäller din anläggning så bör den ju vara rätt avslöjande. Quad dipolerna har ju låg dist samt jämn frekvensgång och alla de fördelar som en dipol har gällande excitering av stående vågar samt hygglig koll på tidiga reflexer.

Har du obehandlad vägg bakom Quadarna? Jag har dämpad vägg bakom dipoler och upplever klart högre upplösning så än med obehandlad vägg. Förvisso gör den jämna energiresponsen att man klarar sig hyggligt (åtminstone klangligt) med obehandlad bakvägg och dipoler.

För övrigt kan jag nämna att Esl63 med Gradientbasar tillhör det bästa jag hört..

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 12:42

Piotr skrev:Har du obehandlad vägg bakom Quadarna? Jag har dämpad vägg bakom dipoler och upplever klart högre upplösning så än med obehandlad vägg.

Nej, jag har inte en dämpad vägg bakom. Å andra sidan är det nästan 5 m till bakväggen så det ska kanske räcka ändå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-30 12:58

Jag har labbat med ett rum på runt 100m2 med både vanliga burkar och dipoler. Bakväggen var ca 6-8 meter bort och klar skillnad ändå med dämpad vägg... dvs. bättre med dämpad vägg än med reflektiv.

Rummet, rummet, underskatta icke rummet! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 16:57

Piotr skrev:Jag har labbat med ett rum på runt 100m2 med både vanliga burkar och dipoler. Bakväggen var ca 6-8 meter bort och klar skillnad ändå med dämpad vägg... dvs. bättre med dämpad vägg än med reflektiv.

Rummet, rummet, underskatta icke rummet! :)

/Peter

OK, jag hör dig!

Vad sägs om att lyssna via ett par Stax Lambda då, drivna av samma QUAD 606? Skulle det kunna duga bättre för att visa på skilnaderna mellan spelarna, måntro? (Jag har inte provat själv.)
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-30 17:07

perstromgren skrev:Hör du skillnad på en enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare?

Ja, det gör jag. Viktig information jag kommer med där, va? :mrgreen:

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-30 17:09

Hetsporren skrev:
perstromgren skrev:Hör du skillnad på en enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare?

Vad är det som gör DVD-spelaren enkel och CD-spelaren hygglig? Prislappen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 17:11

Hetsporren skrev:

Anar jag en sarkasm bakom de orden, Hetis? :D

Frågan var speciellt ställd till Lindroos, eftersom han ifrågasatte mina "bevis".

Att du hör skillnad på det mesta har jag förstått.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 17:12

BengtO skrev:
Hetsporren skrev:

Ja. I nedre änden av skalan hänger nog pris och "hygglighet" ihop rätt väl.
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-30 17:20

perstromgren skrev:Att du hör skillnad på det mesta har jag förstått.

Fine. :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-30 17:24

perstromgren skrev:
BengtO skrev:
Hetsporren skrev:

Ja. I nedre änden av skalan hänger nog pris och "hygglighet" ihop rätt väl.

Tänkte mest på att folk kanske tolkar "enkel" som nåt för 1500 och en "hygglig" som nåt för 5-6000 kronor.. I detta fall, enbart sett till pris finns det ju inget alls som säger att hygglig är bättre än enkel bara..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-30 17:30

BengtO skrev:Tänkte mest på att folk kanske tolkar "enkel" som nåt för 1500 och en "hygglig" som nåt för 5-6000 kronor.. I detta fall, enbart sett till pris finns det ju inget alls som säger att hygglig är bättre än enkel bara..

Det är möjligt, men det är inte så noga. Frågan kan omformuleras till om det behövs en speceill CD-spelare för flera tusen eller om det duger med en DVD-spelare man kan köpa på ICA Maxi.

Har du provat, Bengt? Jag såg att du provat en massa CD-transporter, men har du lyssnat på skillnaden mellan en speciell CD-spelare och en billig DVD-spelare (bägge inkl. D/A)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-30 20:02

Ja lurar kan ju vara ett alternativ.

Använder du Stax Per?

Du kan ju börja med att testa nåt man kan anta vara ganska sunkigt, dvs. inbyggt ljudkort i en dator. Jämför detta med något bättre, dvs. nåt för 5000-10000 som är hyggligt nytt. Alternativt ett semiproffesionellt ljudkort att hänga på samma dator.

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-01 14:34

perstromgren skrev:
BengtO skrev:Tänkte mest på att folk kanske tolkar "enkel" som nåt för 1500 och en "hygglig" som nåt för 5-6000 kronor.. I detta fall, enbart sett till pris finns det ju inget alls som säger att hygglig är bättre än enkel bara..

Det är möjligt, men det är inte så noga. Frågan kan omformuleras till om det behövs en speceill CD-spelare för flera tusen eller om det duger med en DVD-spelare man kan köpa på ICA Maxi.

Har du provat, Bengt? Jag såg att du provat en massa CD-transporter, men har du lyssnat på skillnaden mellan en speciell CD-spelare och en billig DVD-spelare (bägge inkl. D/A)?

Näe inga speciella lyssningstester tyvärr.. har haft massa olika spelare samtidigt men inte hört nån direkt skillnad i allmänhet.. Man har använt den som varit behändigast ungefär.. :)

Poe

Inläggav Poe » 2006-12-01 14:41

Gjorde själv ett helt ovetenskapligt (liknande) test tillsammans med en polare som skulle köpa ny CD eller DVD för musiklyssning. Vi jämförde NADs DVD 515 mot CD 520BEE. Båda var rörande överens om att CD:n presterade en mer naturlig återgivning. Han köpte CD:n. Vi testade sedan mot min Rega Apollo. Jag var övertygad att vi knappt skulle höra någon skillnad, återigen var vi överens om att det var tydliga skillnader - till Apollons fördel.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 14:44

Poe skrev:Gjorde själv ett helt ovetenskapligt (liknande) test tillsammans med en polare som skulle köpa ny CD eller DVD för musiklyssning. Vi jämförde NADs DVD 515 mot CD 520BEE. Båda var rörande överens om att CD:n presterade en mer naturlig återgivning. Han köpte CD:n. Vi testade sedan mot min Rega Apollo. Jag var övertygad att vi knappt skulle höra någon skillnad, återigen var vi överens om att det var tydliga skillnader - till Apollons fördel.

Utan att skrika Blindtest, men... blindtest?
/J

Cygnus resurectum

Poe

Inläggav Poe » 2006-12-01 14:54

Utan att skrika Blindtest, men... blindtest?

Näe, inget blindtest. Men vi snackade inte med varann under lyssningen utan fick helt sonika tala om vad vi tyckte först efteråt. Vi var båda helt överens. Om man nu tar hänsyn till det faktum att vi påverkades av det vi såg, snarare än det vi hörde, borde väl det rimligtvis ha blivit ett annat resultat. Han ville köpa en DVD som lät bra på musik, hellre än en CD. Jag ville visserligen att Apollon skulle låta bättre, men var övertygad om det omvända.

Hur som helst, ta det för vad det är... ovetenskapligt.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-01 16:06

Då slår jag ett slag för att bruka dubletter av lämplig CD & köra dessa paralellt/samtidigt med varandra ca. 10-20 sek fördröjning på först den ena spelaren & sedan den andra. Med en knapp tryckning på fjärren har du bytt spelare, enkelt & smidigt.
Då har man kortat ljudminnet till vad man väljer att ha för intervall.

Att först koppla in den ena & sedan vela med kablar för att köra den andra ger jag tummen ner. Just för ljudminnet!
Helst skall det blindtestas också men då måste man vara minnst 2 lr har minne som en guldfisk!

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-01 16:07

Detta med nivåmatching har fler här missat helt eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
uruguru

Har hört skillnad

Inläggav uruguru » 2006-12-01 16:44

Jag hade en Philips SA9000 DVD med SACD som jag jämförde med min gamla
Sony CD-spelare i mellanprisklass.
Philipsen hade lite bättre mellanregister, men saknade djupbas.
Skillnaden var annars ytterst marginell.Sony'n kördes dessutom på lakritskablar av
typen medskick.
Philipsen pajade, så jag köpte en DVD-spelare av det fashionabla märket A-one
hos Expert. 798 spänn med HDMI 720p och USB.
Den lät sämre än Sony'n.Man hörde skillnad trots att jag nu inte körde med kopia
av CD'n, utan flyttade den emellan CD'n och DVD'n.
Den lät dock inte illa.
Allt är då testat med analog ut, eftersom jag är en gammal 2kanals-typ.

När jag ändå är på tråden.
Jag testade ljudutgången på PC'n som har onbord sound.Dvs ett enkelt chip.
En pop och en klassisk CD kopierades till PC'n i Flacformat.
Så switchade jag mellan dom med 15 sec förskjutning.
Jag hörde ingen skillnad mellan CD-skiva och PC-Flac. 0 ,inget ,zero.

Jag blev förvånad.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-01 16:46

Affald skrev:Helst skall det blindtestas också men då måste man vara minnst 2 lr har minne som en guldfisk!

Nä, nu...

Motindikation
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 16:50

subjektivisten skrev:Detta med nivåmatching har fler här missat helt eller?

Schas!! Ptffff! Seså, ge dig iväg..

:)

Du läste visst inte mina poster nå vidare va dövöra?

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi