Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Måste alltid trådar om kabel alltid balla ur?
Piotr, måhända att du har kommit fram till något, måhända att du säger vad du kommit fram till.
Det är skillnad på att säga att du har fel och att säga att du medvetet ljuger.
Det är lite trist att vi alltid ska komma in på blindtester men det ligger en sanning i att så länge som du inte redovisat för hur du kom fram till saken så kan man ifrågasätta sanningshalten.
Nefilim skrev:Jag förstår.
Vad ja menar med : -"jag tror inte på det" Det är precis vad jag menar! Jag tror inte att man kan höra skillnad på 2 så korta kablar! Kan tyvärr inte acceptera det! Det går utanför min tro och lyssningserfarenhet! Tyvärr.
Dessutom har jag absolut inte gått in för att "göra ned " dig som person!
Tror inte jag skrivit så heller! Vad jag egentligen reagerade mot, var att du var så tydlig på denna punkt, att du tydligt kan höra skillnader på så korta längder..
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Nefilim skrev:Piotr skrev:Inget svar på frågan men..
längder på 1-2 meter har gett hörbara skillnader i tester jag gjort.
/Peter
Jag tror inte på det!
NÄHE!
SÅ du kallar mig lögnare eller inbillsk?
/Peter, arg för tillfället!
Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.
Men Svante, du och jag har ju redan fört precis denna diskussion, minns du inte? Jag har redogjort för dessa test flera ggr. Ska se om jag hittar ork att dra det igen... minns ej vilken tråd jag drog det i.
Du kanske minns att du den gången uttryckte dig på ett liknande sätt som Nefilim, och att jag väste till åt dig också?
Jag tycker det är oförskämt att påstå att nån ljuger utan att sätta sig in i vem personen är, vad den kan, vad den gjort och så vidare.
Att jag blir upprörd är helt enkelt att jag vet en sak som är sann och sedan kommer en ignorant person och kallar mig för lögnare eller inbilsk. Du kallade mig inte för lögnare men föreslog att jag inbillade mig det jag hörde.
Vet ingen annan bransch eller hobby där folk så ofta måste "bevisa" sina erfarenheter.. om folk vill lära sig får dom väl för f-n vara lite intresserade och anstränga sig själva. För tio-femton år sedan så hade jag inte de kunskaper jag har idag men inte f-n hoppade jag på folk och kalalde dom för lögnare för det när de presenterade saker som jag inte förstod eller hade erfarenhet av. Det finns mycket som är möjligt som folk inte har en aning om.... det fanns en tid när jorden var platt och man vart hånad som kirurg om man tvättade händerna innan man skar upp sin patient..
/Peter
Nefilim, hur mycket bänkar du (en repetition i bänkpress)??
Om Haakan tar 100kg+ det du tar, är han en lögnare då?
Om du bara kan komma en gång med tanten är jag då en lögnare om jag kan få multipla orgasmer?
Piotr skrev:Jag VET att jag har hört skillnad på kablar många gånger men har inte en aning om varför denna skillnad finns där.
Puh! Nu pallar jag inte mer.![]()
IngOehman skrev: Jag har till exempel stött på en förstärkare som började brusa fullt hörbart (på grund av istabilitet i ultraljudsområdet) när en specifik kabel på 1 meter anslöts. Man behövde i det fallet inte ens spela musik för att kunna avgöra vilken kabel som var ansluten.
![]()
Svante skrev:Ingvar: Ja, det där var ju solklart.
Vill bara tillägga att precis så där betedde sig en förförstärkare som jag byggde i tonåren. Den hade en TL071 som fick driva linjeutgången direkt. Jag tror jag sköt en diskant med den.IngOehman skrev: Jag har till exempel stött på en förstärkare som började brusa fullt hörbart (på grund av istabilitet i ultraljudsområdet) när en specifik kabel på 1 meter anslöts. Man behövde i det fallet inte ens spela musik för att kunna avgöra vilken kabel som var ansluten.
![]()
Vill också tillägga att jag är medvetet lite "antikabelrabiat" eftersom skillnaderna mellan kablar knappast kan vara annat än små (vilket förstås är min subjektiva uppfattning)om det inte finns minst ett gravt fel i anläggningen. Jag ser ett starkt behov att få proportion i debatten på alla saker som påverkar ljudåtergivning, och kablar hör definitivt till sakerna som påverkar minst. Detta eftersom jag tror att en naiv konsument som ska köpa "det bästa" av CD-spelare, förstärkare, högtalare och kablar, lätt vill lägga samma pengar och ansträngning på alla komponenter. Det menar jag är helt fel.
Det låter inte illa för att diskanten dämpas med 0,5 dB.
Piotr skrev:Detta håller jag till fullo med om bara så du har det klart för dig. Aldrig har jag påstått att kabelskillnader är stora eller i närheten av de man finner mellan andra komponenter i kedjan. Tycker också det är vansinne att lägga mer än lite grann på kablar.Tycker det är ok att lägga snuskigt mycket pengar på högtalare och rum iom. att det är vad som påverkar ljudet mest.
/Peter
Svante skrev:En sak till.
Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är när man har en dålig förstärkare som ligger nära gränsen till självsvängning som det kan uppstå stora skillnader. Dålig betyder dock inte samma sak som lågt pris.![]()
Just den här associationen med "högupplösande" apparater tror jag också är olycklig. Det blir iom det lite fint att kunna höra skillnad på kablar, då "har man bra prylar".
(inte riktat specifikt mot dig piotr, utan i allmänhet)
IngOehman skrev:Finns som jag ser det inget skäl att misstro rapporten, ej heller att tro den. (Jo, det finns skäl att tro på upplevelsen, eftersom personen som rapporterat den är erkänt hygglig). Vad sedan upplevelsen beror på kan man inte veta utan att ha undersökt det. Jag utesluter ingenting.
Jag ser rapporteringen som en grund till en tes - en som kan testas om man önskar gå till djupen med den. Så gör man ju i den vetenskapliga världen. Bara för att teser är obevisade behöver de inte vara ointressanta. Det avgör var och en själv!
JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)
Svante skrev:JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)
Just den inställningen tycker jag fler borde ha.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster