Kan man göra konsumentupplysning om HI-Fi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan man göra konsumentupplysning om HI-Fi?

Inläggav PerStromgren » 2006-12-03 11:12

Den lätt upprörda debatten om MFs artiklar i Stereophile får mig att undra om det över huvud taget går att göra konsumentupplysning inom detta område.

Går det? Hur ska den se ut, i så fall?

Måste inte en sådan värd namnet avråda från köp ibland? Jag har aldrig sett det i den traditionella pressen. Det enda stället jag läst sådana råd är The Audio Critic, som jag själv tycker är ett bra exempel, men jag gissar att de flesta inte håller med.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-12-03 11:21

Skrev i förra tråden:

Sanny_X skrev:Jag brukar hålla mig borta från trådar som denna då det aldrig leder någonstans. Folk bråkar och tjatar tills de tröttnar, men någon förståelse eller koncensus brukar det aldrig bli.

Jag gör ett undantag, antagligen beroende på god dagsform. :wink:

Alla ska få tycka vad de vill och dagsform, humör och diverse personliga egenheter ska tillåtas att spela roll för hur en apparat bedöms.

Det låter ju trevligt och tolerant, eller... :?

Hur ska jag som läsare veta om skribenten hade en "bra"dag, om han just denna dag gillade ljust/mörkt/färgat/ofärgat/torrt/blött ljud? Antingen måste skribenten skriva ner ALLA parametrar (jag var trött, mätt och ville just idag ha ett ljud med betonad bas och dämpat mellanregister m.m. m.m.) ELLER att bedömma efter samma parametrar varje gång (helst styrkta med mätningar).

Ni som tycker att dagsform m.m. får spela in när produkter testas; läser ni tester som "skönlitteratur"? Det ska vara kul att läsa, inte så mycket som konsummentinformation. OM ni gör det så förstår jag era åsikter, det kan säkert vara roligt det också. Om man läser det som konsummentinformation däremot vill man nog ha tester som kan ställas i relation till andra tester och inte enbart vad skribenten tyckte "den dan".

Tidigare tyckte jag om att läsa t.ex Hifi&Musik, jag läste då gärna alla tester. Att det testades produkter som jag aldrig skulle köpa spelade ingen roll, det var roligt att läsa vad folk tyckte. Nu läser jag väldigt sällan den typer av tester i kommersiella tidningar, dels för att det inte roar mig längre, dels för att jag inte tycker att det ger en bra information om produkten.

Då är det bättre att fråga mina vänner på Faktiskt.se. :wink:

Min åsikt, såga på. 8)

Hoppas det funkar här med. :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-03 11:24

Första steget är att redogöra för konsumenterna vilken information som är vederhäftig. Kan man göra skillnad mellan upplevelser, subjektiva betraktelser, och objektiva mätningar och tester, så har man kommit en bra bit på vägen - och som i Stereophiles fall så tycker jag att man lyckas bättre än många andra i och med att man så tydligt gör skillnad mellan subjektivt och objektivt. I dag får kanske upplevelsen alldeles för stort utrymme i hifi-pressen, något som säkert har att göra med tidskrifternas behov av att profilera sig och sina skribenter.

Och som jag har sagt vid ett tidigare tillfälle - det vore ju bra om hifi-branschens marknadsföring någon gång granskades av konsumentverket. Därigenom skulle allmänheten få bättre verktyg att tolka all information som tillverkare, säljare och tidningar trycker ned i halsen på oss. Förhoppningsvis skulle det leda till en sanering av branschen som även skulle ställa krav på tidningarna.

Tärnström

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 12:20

Jag tycker Faktiskt är den bästa konsumentinformation som finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-03 13:55

Har funnits en organisation för konsumentupplysning, Svenska Hifi-Institutet.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-03 14:39

MoLt bedriver konsumentupplysning inom hifi. Bra sådan, om än i absurt utgivningstempo och i oattraktiv förpackning. Problemet med hifi-pressen är frånvaron av goda testförfaranden. Man lyssnar för mycket "öppet", när man borde lyssna blint. Det är egentligen kärnan i problemet, skulle jag säga. Om man bara hade transparens som naturligt mål och använde sig av blindtester och F/E-lyssning så skulle det mesta vara löst.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-03 14:44

Konsumentupplysning som sponsras i stor del av tillverkare kallas reklam.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-03 15:03

Vore kul om biltidningarna testade på samma sätt som HiFi-tidningarna. Bara "en stor körupplevelse, fantastisk acceleration, underbar färg, tyst gång, fin kurvtagning, den säkraste bilen jag kört" oavsett om siffrorna visar att bilen är helt usel.

:D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-03 15:11

"...Volvo har här valt att sätta i en b18-motor, oldschool helt enkelt, eftersom det är den bästa motor som tillverkats....."
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-03 15:16

Men, vill folk ha konsumentupplysning inom HiFi? Dom braständare som säljs idag har ju inga problem att bli sålda. Folk är nöjda. Bara ett litet gäng gnällspikar här på faktiskt. Läs t.ex. på HiFiforum och min hemmabio. Där har folk, vad jag kunnat se, inte några problem med vare sig HiFi-blaskor eller brist på vettiga testmetoder.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 15:23

Max_Headroom skrev:Men, vill folk ha konsumentupplysning inom HiFi? Dom braständare som säljs idag har ju inga problem att bli sålda. Folk är nöjda. Bara ett litet gäng gnällspikar här på faktiskt. Läs t.ex. på HiFiforum och min hemmabio. Där har folk, vad jag kunnat se, inte några problem med vare sig HiFi-blaskor eller brist på vettiga testmetoder.

Är inte just kritik av sådana förbjudet där?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 16:58

Är det inte så att hifi-folk har lite svårt att låta bli att tala om vad folk ska tycka på den nivå där det egentligen handlar om subtila nyanser och personliga preferenser?

Dvs. den domän där man egentligen är helt utlämnad till sig själv, att göra egna bedömningar, misstag osv?

Jag ser mig själv som en "vanlig konsument", och för mig är recensioner av cd-spelare för 40 000 dollar inget annat än löjligt. Det kan på sin höjd utgöra bisarr underhållning, eller utöka min audiofil-vokabulär. Som köpråd är den helt värdelös, eftersom ingen köper nåt sånt baserat på vad någon annan tycker. Hoppas jag verkligen.

Problemet med konsumentupplysning är att de som verkligen behöver hjälp (vanliga ljudkonsumenter) bryr sig inte om subtiliteter, medan de som bryr sig om dessa subtiliteter är de som kan bilda sig en egen uppfattning. Ambitionsnivån är för hög; man vill hjälpa folk genom att höja dem till en nivå där de inte behöver hjälp. Sen hamnar man istället i att försöka övertyga varandra, de som redan är upplysta, om vem som har "rätt".

Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-12-03 17:04

phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.

Vem vill läsa en "novell" om en CD-spelare? :? :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 17:42

phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.

Ja, och man borde ge alla möjligheten att skriva om och sprida såna upplevelser. Om man dessutom kunde ge alla andra möjlighet att kommentera upplevelserna och bidra med egna upplevelser av samma apparat, så skulle man få jättebra konsumentupplysning.

Hmm. Få se nu. Det kanske redan finns? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 17:49

Sanny_X skrev:

Jag vill inte heller läsa "fiktiva" berättelser om cd-spelare :) , däremot vill jag ta del av kunniga personers konkreta personliga erfarenheter.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 18:03

Svante skrev:

Ja, och man borde ge alla möjligheten att skriva om och sprida såna upplevelser. Om man dessutom kunde ge alla andra möjlighet att kommentera upplevelserna och bidra med egna upplevelser av samma apparat, så skulle man få jättebra konsumentupplysning.

Jo, i den bästa av alla världar, faktiskt... :D

Men vad tycker ni om attityd-frågan? Var nånstans, varför blir det inte så idylliskt som ovan? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-03 18:10

Sanny_X skrev:

Vem vill hålla på och läsa om HiFi överhuvudtaget? De allra flesta är nöjda om det dom kommer hem med från stormarknaden fungerar och gör det som förväntas. Användarfunktion och enkelt handhavande, snygghet och i viss mån imponatorverkan går långt före sådana subtiliteter om hur det låter... Bara man tror det låter bra så är man nöjd. Fanns det behov av någon objektiv konsumentupplysning så skulle det finnas en.

Oftast använder människor extern info och erfarenhet bara för att bekräfta det man redan valt ut. Oavsett om det gäller ny soffa, bil - eller "stereo". Hur många av oss här har inte råkat ut för frågor från mindre vetande bekanta där dom vill ha en "experts" syn på något dom sett i en butik eller renta av hittat ett rabatterat erbjudande på? Grejer som är rena skräpet vilket man i diplomatiska ordalag försöker berätta samt hänvisa till något som ger mycket bättre ljud för pengarna.

Någon vecka eller två senare har bekanten i alla fall köpt sagda apparat... "för grejen kunde ju ditten å datten och passade så bra i hörnskåpet och frun tyckte högtalarna var så söta å så fick jag 10 % extra rabatt å så sa säljaren att det är bland det bästa på marknaden och imorgon ska jag koppla ihop och lyssna......"

Vem tror att konsummentupplysning eller en vettigare mediastruktur skulle hjälpa?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 18:14

Sanny_X skrev:Ni som tycker att dagsform m.m. får spela in när produkter testas; läser ni tester som "skönlitteratur"? Det ska vara kul att läsa, inte så mycket som konsummentinformation. OM ni gör det så förstår jag era åsikter, det kan säkert vara roligt det också. Om man läser det som konsummentinformation däremot vill man nog ha tester som kan ställas i relation till andra tester och inte enbart vad skribenten tyckte "den dan".

Förstår hur du menar tror jag, jag tycker att när vi talar om att recensera subtiliteter som kan variera från person till person osv, då blir recensenten, personen en referenspunkt som kanske kan ställas mot andra personer.

Istället för att ställa "tyckande mot tester", så ställa tyckande mot tyckande. Man blir ju iaf beroende av personers uppfattning.

Det påminner om musikrecensioner, man kan tycka vad man vill i princip, men om man känner recensenten väl så kan man bilda sig en uppfattning även om man tycker olika...!

Nu rör jag nog till det för mig själv, ber om överseende :) *stress*

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-03 18:17

Morgan skrev:[...]Om man bara hade transparens som naturligt mål och använde sig av blindtester och F/E-lyssning så skulle det mesta vara löst.

När någon för några månaders sedan erbjöd sig att delta i/ordna en F/E-lyssning betedde sig vissa (ganska många faktiskt) som om vore det en konklav som omtalades. En angelägenhet bara för kardinalerna (som är utsedda av andra kardinaler). Man träffas under mystiska omständigheter (ibland med mycket kort varsel och i stor brådska). Sen gör man humdihum och dobido. Den enda ledtrådar man kan få om vad som egentligen sker är en massa konstiga hänvisningar till tidningen för de redan förtrogna. Sedan, ur skorsken kommer vit rök och en värdig efterträdare till 208 är utsedd (det är på tiden). Sen är det bara så. Alla andra metoder leder till exkommunikation.

Alltså, jag tror inte riktigt att det är metoden...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 18:23

phloam skrev:
Svante skrev:

Jo, i den bästa av alla världar, faktiskt... :D

Men vad tycker ni om attityd-frågan? Var nånstans, varför blir det inte så idylliskt som ovan? :)

Menar du att det jag beskrev var idylliskt? Nja, jag tror att det ligger i sakens natur att folk kommer att tycka olika. Och då kommer det också att bli bråk. Men även ur bråk kan det komma positiva saker, speciellt om man kan bråka vettigt.

...och det är ju också så att mätningar och tester ryms i begreppen "berättelser" och "egna slutsatser", så då kan man ju få allt! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-03 18:28

Nä, någon konsumentvägledning är svårt att ge då det finns så många olika mål med hobbyn. Att merpartern av deltagarna på faktiskt tycker att neutralitet och F/E tester är givna mål och medel betyder fortfarande att dom/vi representerar mycket mindre än en promille av hifianvändare. Om man dessutom väger in faktiskt deltagarnas konsumtionsmönster så är vi ännu mycket uddare. Så att vi skulle sätta standarden för vanliga konsumenter är nog att tro lite för mycket. Huvudsaken är att var och en är nöjd och känner till dom alternativa synsätten så får väl folk välja inriktning på sin hobby själva.
Och förstås utan att se ner på dom valt ett annat alternativ, en punkt som jag inte tycker att medelfaktisktdeltagaren är ett föredömme på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 18:28

Bill50x skrev:
Sanny_X skrev:

Vem vill hålla på och läsa om HiFi överhuvudtaget? De allra flesta är nöjda om det dom kommer hem med från stormarknaden fungerar och gör det som förväntas. Användarfunktion och enkelt handhavande, snygghet och i viss mån imponatorverkan går långt före sådana subtiliteter om hur det låter... Bara man tror det låter bra så är man nöjd. Fanns det behov av någon objektiv konsumentupplysning så skulle det finnas en.

Oftast använder människor extern info och erfarenhet bara för att bekräfta det man redan valt ut. Oavsett om det gäller ny soffa, bil - eller "stereo". Hur många av oss här har inte råkat ut för frågor från mindre vetande bekanta där dom vill ha en "experts" syn på något dom sett i en butik eller renta av hittat ett rabatterat erbjudande på? Grejer som är rena skräpet vilket man i diplomatiska ordalag försöker berätta samt hänvisa till något som ger mycket bättre ljud för pengarna.

Någon vecka eller två senare har bekanten i alla fall köpt sagda apparat... "för grejen kunde ju ditten å datten och passade så bra i hörnskåpet och frun tyckte högtalarna var så söta å så fick jag 10 % extra rabatt å så sa säljaren att det är bland det bästa på marknaden och imorgon ska jag koppla ihop och lyssna......"

Vem tror att konsummentupplysning eller en vettigare mediastruktur skulle hjälpa?

/ B

Jag förstår vad du säger och tror att du har rätt i ganska många fall, speciellt när svensson går till stormarknaden och bara vill ha nåt som poppar hyggligt.

Däremot tror jag att det behövs konsumentupplysning i ormoljefallen. Här handlar det om konsumenter som vill mycket, men kan lite.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-03 18:34

Hur mycket är ett gult 3 Shilling banco värt?
Det går ju inte ens att använda för att skicka ett brev med. Borde upplysas allmänt om att värdet bara är ett påhitt och priset är rent lurendrejeri?
Eller kan det finnas ett värde i betraktarens ögon som inte alltid är relaterat till funktionen hos ett föremål?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 18:43

Harryup skrev:Hur mycket är ett gult 3 Shilling banco värt?
Det går ju inte ens att använda för att skicka ett brev med. Borde upplysas allmänt om att värdet bara är ett påhitt och priset är rent lurendrejeri?
Eller kan det finnas ett värde i betraktarens ögon som inte alltid är relaterat till funktionen hos ett föremål?

Shillnaden är väl att det inte förväntas att frimärket ska gå att använda. Den som köper det ser det som ett samlarobjekt. Vore det så med högtalarkablar så skulle jag inte ha några problem med att man köpte dem för 10 000:-. Jag skulle tycka det var lika snurrigt som att köpa frimärket, men de skulle inte vara lurade iaf.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-03 18:45

tvett skrev:"...Volvo har här valt att sätta i en b18-motor, oldschool helt enkelt, eftersom det är den bästa motor som tillverkats....."

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-03 18:47

Det här är en ask. Den beskrivs bäst genom sin innervolym.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-03 18:52

Kan man jämföra med vinköptipsen i DN? Där ger man en upplevelse av kvalitet på en 8-gradig skala (-2 - +5), och väger in priset för att komma fram till om vinet är prisvärt eller inte.

Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.

Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?

Jag håller med Morgan, blint ska de' va!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-03 18:58

Svante skrev:
Harryup skrev:Hur mycket är ett gult 3 Shilling banco värt?

Shillnaden är väl att det inte förväntas att frimärket ska gå att använda. Den som köper det ser det som ett samlarobjekt. Vore det så med högtalarkablar så skulle jag inte ha några problem med att man köpte dem för 10 000:-. Jag skulle tycka det var lika snurrigt som att köpa frimärket, men de skulle inte vara lurade iaf.

Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Om man har fått låna hem kablarna och tycker att dom är fina att titta på och det känns som att det låter bättre för att man mår bättre, är man då lurad?
Tycker att det oftast finns vinklar utifrån en annan persons åsikter och val som man kanske inte tänker på och i dessa lägen kalla dom lurade är nog att ta i för mycket. Dyra kablar intresserar mig lika lite som en dyr projektor vilka en del här tycker är helt ok eftersom den är bra. Kanske personen som köpt dyra kablar trivs minst lika bra med sitt val och skulle aldrig kunna tänka sig att lägga en massa pengar på en dyr projektor och därmed känna sig lurad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 19:10

Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Om man har fått låna hem kablarna och tycker att dom är fina att titta på och det känns som att det låter bättre för att man mår bättre, är man då lurad?
Tycker att det oftast finns vinklar utifrån en annan persons åsikter och val som man kanske inte tänker på och i dessa lägen kalla dom lurade är nog att ta i för mycket. Dyra kablar intresserar mig lika lite som en dyr projektor vilka en del här tycker är helt ok eftersom den är bra. Kanske personen som köpt dyra kablar trivs minst lika bra med sitt val och skulle aldrig kunna tänka sig att lägga en massa pengar på en dyr projektor och därmed känna sig lurad.

Hmm, jag har en gulglimrande sak ligger här på skrivbordet. Tung är den också, det är nog guld, säkert ½ kg. Vill du köpa den av mig? du får den för bara 10 000:-.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-03 19:26

Svante skrev:
Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?

Hmm, jag har en gulglimrande sak ligger här på skrivbordet. Tung är den också, det är nog guld, säkert ½ kg. Vill du köpa den av mig? du får den för bara 10 000:-.

Om du säger att det nog är guld så tycker jag ansvaret ligger på mig att kolla att det är så, alternativt så tycker jag att grejen är så fin att den är värt 10.000 och skulle den råka vara gjord av guld är det ett extra plus.
Tycker inte det är självklart att du har lurat mig om du inte påstår att det är guld fast du vet att det inte är det!!!!
Och där tycker jag att ditt resonemang och många andras här på faktiskt brister. Det är allför vanligt att kalla andra människor för lurade, och det är inget positivt ord att säga till folk eftersom det tas som lite av en dumförklaring av den utsatte.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi