Michael Fremer gör bort sig igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 00:00

cowboy skrev:Moderator.. ikke lek Gud, si til folk hva de gjør feil med en GOD begrunnelse og siden spark meg lykkelig ut av denne jævla innsnevrede ankdammen...
Fy faen for insnevret miljø , og la alle demagogene herje fritt....

patetiskt.se ......

Jag talade just om vad DU gjorde för fel. Detta struntade du i. Åsikter på detta forum står för de som postar och kan argumentera för det. De åsikterna kan jag aldrig ändra på, för då är det aldrig ett forum där man kan diskutera. Anser du att folk har fått saker om bakfoten så får du precis som alla andra tala för din tes. Begå inte misstaget att tro att det är detsamma som att gå till personligt angrepp.

Vill du bli inaktiverad från denna "jævla innsnevrede ankdammen..." så är det bara att be snällt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

cowboy_inaktiv

Inläggav cowboy_inaktiv » 2006-12-04 00:04

[Annars gör du som du blir tillsagd.[/quote]

Hehe heheh, "som du blir tilsagd" marsjer i kø, som du blir tilsagd, hvem faen sier noe slikt til andre om ikke de som selv har ett slikt beho.. ikke her du lille mann, spark meg heller...

Fyfaen for ankdam...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 00:07

Du slapp just.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-04 00:08

cowboy_inaktiv skrev:
Hehe heheh, "som du blir tilsagd" marsjer i kø, som du blir tilsagd, hvem faen sier noe slikt til andre om ikke de som selv har ett slikt beho.. ikke her du lille mann, spark meg heller...

Fyfaen for ankdam...

Jag tror inte det spelar nån roll vad man haft för åsikt i debatten. Alla som deltagit i nån tråd där du förpestat med din närvaro kan nog vara ense om att du inte tillför något. Inte ens de som har samma åsikt som du från början.
Ha så trevligt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-12-04 00:13

När det gäller vinprovning; kan man inte mäta alla olika "smaker".
typ om man ökar den beståndsdelen smakar det mer "jord" eller så?

Tänkte bara att man kunde få mätvärde som bekräftar smaken på samma sätt som man kan få mätvärde som bekräftar det man hör.
Senast redigerad av Sanny_X 2006-12-04 00:20, redigerad totalt 2 gånger.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 00:16

Chop chop! Tillbaka till trådämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-04 00:16

App, app app. Inga sura efterslängar om man inte vill följa med ut.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 00:18

Kunde inte sagt det bättre! 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-04 00:20

Naqref™ skrev:App, app app. Inga sura efterslängar om man inte vill följa med ut.

Sura? Det var glada!

Tillbaka till topic.

Gjorde Fremer bort sig? Eller var det Stereophile som gjorde bort Fremer?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 00:22

Jag minns när jag prenumererade på StereoPhile så var inte skribenterna helt omöjliga att svara på mail. Ngn som vågat sig på att maila herr Atkinson? Eller Fremer?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-04 00:29

tvett skrev:Gjorde Fremer bort sig? Eller var det Stereophile som gjorde bort Fremer?

Mycket bra fråga! Stereophile kan ju knappast varit ovetande om Fremers idéer sedan tidigare, eller hur? Detta var ju faktiskt.se som att be om problem... Eller be om uppmärksamhet! All reklam är bra reklam. Detta har säkert satt snurr på audiofiler jorden runt. Vi har snart bjäbbat ihop fem sidor här på bara några dagar.

Stereophile visste antagligen vad som skulle hända. Och dom har fått massor av uppmärksamhet.

Max ser fram emot nästa skruvade recension av Hr. Fremer. För det kommer mera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-04 00:58

Vee-Eight skrev:Jag minns när jag prenumererade på StereoPhile så var inte skribenterna helt omöjliga att svara på mail. Ngn som vågat sig på att maila herr Atkinson? Eller Fremer?

Dom verkar i alla fall vara med i diskussionen i Stereophiles forum

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 909#304909

Det är bara att registrera sig.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-04 08:07

Kan ni på faktiskt försöka hålla andan ett tag och fundera lite på hur eran egen vision av hifi ser ut? För den slutgiltiga lösningen kan väl inte vara bara dom sedvanligt hyllade produkterna från ex LTS?

Kan ni tänka er att det finns rätt många där ute (däribland jag) som ännu inte är helt övertygad om att hifi-nirvana är Pi60 med Denon 2105 och pioneer 668 ihopsnörat med EKK? :D

Hur kul vore det att läsa tester med bara liknande produkter som dessa?? Varför inte börja läsa hifipressen som ett rent nöje för jag antar att alla här i alla fall lyssnar och utvärderar ordentligt innan köp?
Skall det sedan sågas så kan det ju vara smakligt att använda ordentligt med fakta i målet även om det ju blir lite märkligt att såga en subjektiv uppfattning.

Många av inläggen var dock av bra saklig kritik när skribenten själv hävdar fakta och då är det helrätt att komma med faktabaserad kritik.
Jag kan inte sluta att förvånas över hur allvarligt många av oss tar en hobby som är så mycket av personligt tyckande som hifi :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-04 08:16

Koffe skrev:
Almen skrev:Om någon upplever att judar är sämre människor, skall man vara ödmjuk inför den upplevelsen då?

Fick du slut på argument? Eller är du bara en djävligt dålig debattör?
Det argumentet var till JTarnstrom, och han förstod uppenbarligen vad jag menade. Hade du något konkret att tillföra?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-04 08:29

Harryup skrev:
Almen skrev:Observera att ett korrekt utfört lyssningstest hade kommit fram till att kablarna inte var transparenta. Mätningar hade konfirmerat det, samt kompletterat med kunskap om varför de färgade.

Finns det någonstans skrivet att målet med MF lyssningstester är att finna transparenta produkter? Eller läser du in ditt mål i bedömningen av artikeln?
Kan det vara så att det finns folk här som gillar ett transparent ideal ändå skulle ha gillat hur det verkligen lät hemma hos MF? Någon som vet hur det verkligen lät under hans test?
Nej.
Nej.
Ja.
Nej.

Nu orkar jag snart inte längre citera MF när han karakteriserar en signalkabel, förstärkare eller annan apparat som transparent. [quot... Nä. Kan du inte läsa vad han skriver, och om du inte orkar det, vad jag citerar av det?

JAG HAR INGA PROBLEM MED EN SUBJEKTIVT HÅLLEN RECENSION.

JAG HAR PROBLEM MED EN SUBJEKTIV RECENSION SOM ANVÄNDER OBJEKTIVA BESKRIVNINGAR AV HUR EN APPARAT PÅVERKAR LJUDET.

Är jag oklar?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-04 08:36

Brickman skrev:Jag kan inte sluta att förvånas över hur allvarligt många av oss tar en hobby som är så mycket av personligt tyckande som hifi :wink:
Min hobby är musik, faktiskt. Därför kan jag bli irriterad när de allra flesta recensioner är oanvändbara för utvärdering av en apparats egenskaper. Är det så konstigt?

Om till exempel en utgåva av Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien var full av korrekturfel, sidor som kommit fel och allmänt slarvig typografi, så skulle jag nog vilja att en recensent påpekar det. Det kan knappast se som ett uttryck för att jag tar väldigt allvarligt på boktillverkning, utan på litteratur. Eller?

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-04 08:43

Njae det är konstigt såtillvida att det är en hobby där det finns så mycket (och ska finnas) subjektivt tyckande och att kritisera det tyckandet kan ibland te sig märkligt. Däremot håller jag helt med om att rena faktafel måste beivras. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-04 09:36

Brickman skrev:Njae det är konstigt såtillvida att det är en hobby där det finns så mycket (och ska finnas) subjektivt tyckande och att kritisera det tyckandet kan ibland te sig märkligt. Däremot håller jag helt med om att rena faktafel måste beivras. :)

Men, om en recensent (tyckare) aldrig någonsin skriver att en produkt är dålig, kan man då använda dennes recensioner till något annat än underhållning? Får han verkligen aldrig någon dålig produkt att recensera?

Själva tanken med en recension är, trodde jag, att hjälpa konsumenter att hitta de bra produkterna och undvika de dåliga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-04 09:56

Nej då är det som du skriver ren underhållning. Dom recensenterna sorterar man snabbt ut :wink:

Jag tycker att det är mycket allvarligt om en skribent skriver rena faktafel, mer än hur han/hon subjektivt upplever en hifiapparat.

Jag tror att det fanns en snubbe i H&M som för tiotalet år sedan ALDRIG skrev ett ont ord om Pioneer. Aldrig 8O

Jag vet inte om han är kvar där längre då jag sällan läser tidningen :wink:

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-12-04 10:15

Brickman:
Varför inte börja läsa hifipressen som ett rent nöje för jag antar att alla här i alla fall lyssnar och utvärderar ordentligt innan köp?
Skall det sedan sågas så kan det ju vara smakligt att använda ordentligt med fakta i målet även om det ju blir lite märkligt att såga en subjektiv uppfattning.

Om en okunnnig skribent skriver en meningslös artikel (sakfel, dåliga akustiska förusättningar för bedömning av apparater, saknar utbildning i ämnet, inte vet hur originalkällan är inspelad och således inte vet vilka brister som finns där och inte i apparaturen han testar, använder fel terminologi, etc, etc) så har jag svårt att förstå hur det ska vara ett rent nöje att läsa.
Det är snarare en förolämpning.
Och folk blir lurade.
Varför är det bra?

Tycker inte att det behövs fakta för att såga många skribenter och deras flummiga artiklar. Det räcker med sunt förnuft. Skribenterna själva håller sig ju sällan till fakta.
Ofta används rent idiotiska ord och meningar för att beskriva ljudet.

LTS (som du inte gillar, eller?) har ju en större skara människor som har koll på vad dom pysslar med.

När jag medverkade i tidnigen "Hemmabio" (för bild, inte ljud) fick jag uppleva hur dom pinsamma och obegåvade testerna utförs i den tidningen och "HiFi och musik". Enbart dom akustiska egenskaperna gjorde testrummet helt obrukbart.
Tidningen lider även av ett fenomen som jag förmodar finns överallt: Nepotism.
En av de mest aktade och kända skribenterna saknar kunskaper i allt som en ljudtestare borde vara insatt i.
Extremt oseriöst!
Dessutom fick vi ändra ett flertal artiklar där vår kritik blev för hård. Anledningen: Tillverkaren hade köpt en helsida reklam i tidningen och därför skulle en sågning av deras projektor inte vara lämplig.
Detta hände upprepade gånger!
Man behöver inte vara ett snille för att räkna ut att samma politik gäller ljudsidan.

Tänk efter ordentligt ni som tror på det som skrivs i flummiga HiFi-tidningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 10:36

Almen skrev:
Är jag oklar?

Nä, inte nu. Men kanske en aning högljudd?
Faktafel är förstås inte acceptabelt, men subjektivt tyckande tycker jag är helt ok. Många gånger så tycker jag det funkar med att om recensenten är någorlunda konsekvent i sitt tyckande och man vet att man tycker motsatsen i regel så kan en recension ändå tillföra något.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-04 10:58

Ljudkrav:

Oj det var ett intressant inlägg. :)

Du har alltså jobbat för tidningen hembio?, samma ägare som H&M eller? ! Du får hemskt gärna utveckla hur det arbetades där.

Är det så som du beskriver så håller jag med dig om att det INTE är något nöje att bara läsa sk ordbajseri..!! Jag är så naiv så att jag trott att tidningarna åtnminstone har ett bra ljudrum att lyssningstesta i och att det i det stora hela gick seriöst till. Där ser man :evil:

Jag vill poängtera att jag inte alls har något emot LTS men jag kanske inte till fullo håller med om många av produktrekommendationerna ex Denon 2105, Pioneer 668 mm. Å andra sidan kanske det beror på att min hjärna och öron gillar lite färgning ;-). Snarare tycker jag att det i iden med LTS finns mycket sunt. Tyvärr finns det ett slags drev som dras igång om någon har en annan uppfattning och en stark tro om sin egen duktighet/vetenskaplighet i vissa LTS-kretsar. Inte hos alla för som i alla åsiktsriktningar och hos individer så finns det som är bra och det som är mindre bra :)

Det finns ju beviserligen oerhört stor akustikkunskap och allmänt stor kunskap och insikt om hur apparatur och högtalare är konstruerade.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-12-04 11:47

Nu spånar jag lite så rätta mig om jag har fel.

Egentligen kan man väl se cd-spelaren och förstärkarkedjan som en matematisk funktion som tar en massa digitaliserade mätvärden som input och omvandlar dom till en såpass stark analog signal (output) att en högtalare kan drivas.

Om CD-skivans lagrade digitala signal är x och en perfekt återskapad version av x är r (tex gjord i en datorsimulering), A/D-omvandlarens analoga output är A(x) och den färdigförstärkta signalen genom förstärkarkedjan (till högtalaren) F är F(A(x)) . Vill man ju i idealfallet att (under alla omständigheter):

r-A(x)=0 där r skalats till lämplig anpassning till A:s output och att

r-F(A(x))=0 där r skalats till lämplig anpassning till F:s output

har man detta vilket ju borde vara det ända eftersträvansvärda kan man ju vara nöjd och glömma allt vad förstärkeri och cd-spelare heter :)

Högtalarna är väl lite krångligare vad jag förstått :)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-04 11:58

Erol:

Men om det är så enkelt varför färgar vissa cdspelare och förstärkare om dom egentligen gör samma jobb?? eller blir det inte r av x alla gånger ?

För vi är väl överens om att vissa apparater låter olika?

Annars så är det så stor skillnad på hur och vad du och jag lyssnar på så att det inte är lönt att dividera mera om detta :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-04 12:05

Hifi & Musik tycker jag har uppvisat en tveksam utveckling de senaste åren.

Först bytte de betygssystem på skivrecensionerna till ett som dels är värdelöst för färgblinda och dels blandar samma musik- och ljudkvalitet på ett kognitivt olyckligt sätt. Detta vägrar de ändra trots påstötningar med skälet att de vill vara "konsekventa".

Därefter tillämpade de lite mer "konsekvens" och införde bilstereo i tidningen. När detta och deras svaghet för flerkanalsljud blev för mycket med läsarna gjorde de en pudel med den smöriga, slarviga "därför är stereoprylar bättre än flerkanalsprylar"-serien*

Min slutsats är att det är en stor del underhållning i dessa tidningar. De flesta läsare är sällan- eller förstagångsköpare som inte kritiskt förmå granska utsagorna utan vill ha trygga, entydiga rekommendationer. De andra läsarna vill ha förströelse och lite häftiga nyheter. Att som What Hifi med flera ta steget fullt ut och inkluderar en köpguide i varje nummer är nog ganska bra. Då borde det finnas utrymme att kritiskt recensera ett brett urval av pris, kvalitet och originalitet och ändå ge de osäkra råd. (Jag känner att jag inte för ett fulländat resonemang i detta stycke, men ni förstår förhoppningsvis vartåt jag lutar.)

Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.

---

*Där de dissar flerkanalstärkarens skärmning (kylflänsplacering) utan att stereostärkaren ser särskilt mycket bättre ut och det längre bak i samma nummer finns en flerkanalsstärkare med uppenbart bättre skärmning. I en annan jämförelse hävdar de att ett cd-drivverk skulle läsa exaktare än ett dvd-drivverk.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-04 12:11

Erol skrev:Om CD-skivans lagrade digitala signal är x och en perfekt återskapad version av x är r (tex gjord i en datorsimulering), A/D-omvandlarens analoga output är A(x) och den färdigförstärkta signalen genom förstärkarkedjan (till högtalaren) F är F(A(x)) . Vill man ju i idealfallet att (under alla omständigheter):

r-A(x)=0 där r skalats till lämplig anpassning till A:s output och att

Men r är en digital signal, så den kan du ju inte subtrahera från A(x), med din terminologi.

Värt att notera är att r=x i samtliga fall utom trasiga, det ser CD-spelarens felhantering till.

Då blir det en fråga om att A är en korrekt avbildning och att

F(x)=A(x)*k+epsilon

där epsilon ska vara så nära noll som möjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-04 12:11

Mitt inlägg kanske hörde hemma i konsumentupplysningstråden.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-04 12:13

Det är väl ofta analogdelen av cd-spelare som färgar?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-04 12:14

guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.

Att inte ha några! MoLT och TAC är ett föredöme härvidlag.

Finns det påverkan från marknadsavadelning till redaktion så går det snabbt åt pipan med oberoendet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-04 12:40

Svante skrev:
Nej det är förstås inte bra att han skriver så. Å andra sidan är sånt där snack vanligt och då är det rätt skönt att det får stå alldeles intill mätningarna som tveklöst visar att apparaten INTE är transparent.

Jag menar, det manar till kritiska ögon och sund skepsis och det är ju bra. Det visar med all tydlighet att man inte utan vidare ska tro på det folk säger eller skriver om prylar.

Tyvärr kan vad som helst i omdömesväg stå bredvid vad som helst i mätväg utan att de flesta "audiofiler" ö h t skulle reflektera över motstridigheterna.

Så det är inte OK att publicera tendentiöst subjektivt skit bara för att man lägger till nåt slags mätningar bredvid. De flesta audiofiler är inte kapabla att förstå ens vad ett mätvärde är, än mindre ta till sig dess innebörd.

Skillnaden mellan tro och vetande är för den överväldigande majoriteten obegriplig och fullständigt ofattbar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi