Brickman:
Varför inte börja läsa hifipressen som ett rent nöje för jag antar att alla här i alla fall lyssnar och utvärderar ordentligt innan köp?
Skall det sedan sågas så kan det ju vara smakligt att använda ordentligt med fakta i målet även om det ju blir lite märkligt att såga en subjektiv uppfattning.
Om en okunnnig skribent skriver en meningslös artikel (sakfel, dåliga akustiska förusättningar för bedömning av apparater, saknar utbildning i ämnet, inte vet hur originalkällan är inspelad och således inte vet vilka brister som finns där och inte i apparaturen han testar, använder fel terminologi, etc, etc) så har jag svårt att förstå hur det ska vara ett rent nöje att läsa.
Det är snarare en förolämpning.
Och folk blir lurade.
Varför är det bra?
Tycker inte att det behövs fakta för att såga många skribenter och deras flummiga artiklar. Det räcker med sunt förnuft. Skribenterna själva håller sig ju sällan till fakta.
Ofta används rent idiotiska ord och meningar för att beskriva ljudet.
LTS (som du inte gillar, eller?) har ju en större skara människor som har koll på vad dom pysslar med.
När jag medverkade i tidnigen "Hemmabio" (för bild, inte ljud) fick jag uppleva hur dom pinsamma och obegåvade testerna utförs i den tidningen och "HiFi och musik". Enbart dom akustiska egenskaperna gjorde testrummet helt obrukbart.
Tidningen lider även av ett fenomen som jag förmodar finns överallt: Nepotism.
En av de mest aktade och kända skribenterna saknar kunskaper i allt som en ljudtestare borde vara insatt i.
Extremt oseriöst!
Dessutom fick vi ändra ett flertal artiklar där vår kritik blev för hård. Anledningen: Tillverkaren hade köpt en helsida reklam i tidningen och därför skulle en sågning av deras projektor inte vara lämplig.
Detta hände upprepade gånger!
Man behöver inte vara ett snille för att räkna ut att samma politik gäller ljudsidan.
Tänk efter ordentligt ni som tror på det som skrivs i flummiga HiFi-tidningar.