Michael Fremer gör bort sig igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 13:40

perstromgren skrev:
guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.

Att inte ha några! MoLT och TAC är ett föredöme härvidlag.

Finns det påverkan från marknadsavadelning till redaktion så går det snabbt åt pipan med oberoendet.

Skulle nog påstå att alla påverkas av den ekonomi man lever i oavsett om det är direkt eller indirekt.
Att MoLT gör så gott dom kan betyder nog inte att dom kan göra vad som helst. Skulle tippa på att många leverantörer inte lämnar vilka apparater som helst på test till en tidning av olika anledningar. Så att låna en Denon för test är säkert lättare än att låna en 300B om leverantören känner på sig att den inte kommer få en bra test. Däremot att inte stå i direkt beroende ekonomiskt till annonsörer är såklart bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-04 13:41

Harryup skrev:
Almen skrev:
Är jag oklar?

Nä, inte nu. Men kanske en aning högljudd?
Faktafel är förstås inte acceptabelt, men subjektivt tyckande tycker jag är helt ok. Många gånger så tycker jag det funkar med att om recensenten är någorlunda konsekvent i sitt tyckande och man vet att man tycker motsatsen i regel så kan en recension ändå tillföra något.
OK, sorry. Blev litet... ja.

Det fungerar som musik- eller filmrecensent, tycker jag, för där kan man verkligen tala om tycke och smak. Men audiokomponenter? Hur kan man veta, när någon uttrycker sig som MF gör, att man tycker tvärtom? Jag kanske i subjektivt tyckande håller med honom till 100% i vissa fall?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 13:45

Inge fara. Almen :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-04 13:59

Harryup skrev:
perstromgren skrev:
guldfisk skrev:Vad man ska göra åt annonsörernas inflytande vet jag inte.

Att inte ha några! MoLT och TAC är ett föredöme härvidlag.

Finns det påverkan från marknadsavadelning till redaktion så går det snabbt åt pipan med oberoendet.

Skulle nog påstå att alla påverkas av den ekonomi man lever i oavsett om det är direkt eller indirekt.
Att MoLT gör så gott dom kan betyder nog inte att dom kan göra vad som helst. Skulle tippa på att många leverantörer inte lämnar vilka apparater som helst på test till en tidning av olika anledningar. Så att låna en Denon för test är säkert lättare än att låna en 300B om leverantören känner på sig att den inte kommer få en bra test. Däremot att inte stå i direkt beroende ekonomiskt till annonsörer är såklart bra.

Helt riktigt! Därför köper seriösa tdiningar apparater som de ska testa "på stan". Så gör man i andra konsumentsammanhang. Det är först när en apparat visar uppenbart usla prestanda som tillverkaren kontaktas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-12-04 14:55

Brickman:
Är det så som du beskriver så håller jag med dig om att det INTE är något nöje att bara läsa sk ordbajseri..!! Jag är så naiv så att jag trott att tidningarna åtnminstone har ett bra ljudrum att lyssningstesta i och att det i det stora hela gick seriöst till. Där ser man

Tjena Brickman! :)

Ok, jag trodde du var anti-LTS och försvarade HiFi tidningar -
och det kändes märkligt.

Jag tycker inte alls att du är naiv.
Man förusätter att inriktade tidningar ska ha korrekt info och medarbetarna ska ha goda kunskaper.
Det är rimligt.
Dessvärre är verkligheten annorlunda.
Vill hävda bestämt att samma flum gäller svenska musiktidningar.
Jag ha begränsade kunskaper i studioteknik men kan lätt avgöra att det är oseriösa/outbildade skribenter som tillåts testa prylar i både MM och Studio. Det gäller inte alla men många.

Jag har en känsla av att t ex motormagasin är mkt mer seriösa, kanske beroede på att det finns många läsare som har stor kunskap men jag kan ha fel. Jag kan absolut inget om det.

Det är därför som jag lite otaktiskt hoppar på dom som försvarar dessa obegåvade artiklar - tidningarnas oseriösa verksamhet leder till att folk blir lurade.
Vill man läsa om nyheter och kolla på snygga bilder fyller dom förstås ett syfte men då sponsrar man deras urusla verksamhet trots allt.
Jag brukar istället bläddra i några ex på biblioteket eller leta info på nätet.

Jag tror att om folk ställer högre krav på testerna (klaga direkt till tidningen eller på div. forum, vägra köpa tidningarna etc) så skulle det bli mer seriösa tester och mindre voodoo och trams.

Mvh
Ljudkrav

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-12-04 15:29

perstromgren skrev:
Erol skrev:Om CD-skivans lagrade digitala signal är x och en perfekt återskapad version av x är r (tex gjord i en datorsimulering), A/D-omvandlarens analoga output är A(x) och den färdigförstärkta signalen genom förstärkarkedjan (till högtalaren) F är F(A(x)) . Vill man ju i idealfallet att (under alla omständigheter):

r-A(x)=0 där r skalats till lämplig anpassning till A:s output och att

Men r är en digital signal, så den kan du ju inte subtrahera från A(x), med din terminologi.

Värt att notera är att r=x i samtliga fall utom trasiga, det ser CD-spelarens felhantering till.

Då blir det en fråga om att A är en korrekt avbildning och att

F(x)=A(x)*k+epsilon

där epsilon ska vara så nära noll som möjligt.

Nej, r är en perfekt återskapad version av x som är den digitala signalen. Jag menar att r är det som en ideal D/A omvandlare borde ge.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-04 15:33

Erol skrev:Nej, r är en perfekt återskapad version av x som är den digitala signalen. Jag menar att r är det som en ideal D/A omvandlare borde ge.

OK, men du var lite otydlig, håll med om det. Rita gärna en bild!
... tycker jag!

Per

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-12-04 15:42

Brickman skrev:Erol:

Men om det är så enkelt varför färgar vissa cdspelare och förstärkare om dom egentligen gör samma jobb?? eller blir det inte r av x alla gånger ?

Dåliga implementationer, undermåliga D/A-omvandlare osv. Listan kan väl göras lång på varför vi inte lyckas skapa en ideal analog reproduktion av den digitalt lagrade signalen. Men LTS-rekomendationerna är väl de apparater som visat sig göra det bäst (till vettigt pris).

Ville bara vara lite krass och försöka visa att hifi-kedjan faktiskt inte är mer än en matematisk funktion med en uppgift: att ge korrekt output på given input. Allt annat är ju egentligen felaktigt även om man kan gilla "soundet" och designen på prylar som inte uppfyller uppgiften.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-04 16:25

Ja, nu har ju diskussionen övergått i en allmän klagan över hifitidningar och deras skribenter och det är helt okej - för att inte säga bättre än att peka ut Fremer som den ende idioten i branschen. Hans "misstag" var ju att det fanns mätningar som presenterades i samband med hans recension. Det är fan inte alla tidningar som har modet att göra det som Stereophile gjorde i det testet. Det hedrar dem.

Tärnström

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 16:33

Jag gillar Stereophile för både bra tester och mätningar, men också för att de just vågar publicerar saker som talar emot en gemensam attityd i tidningen. De vill hellre sticka ut med personliga tyckanden, istället för att försöka göra anspråk på förmedlandet av absolut sanning på även subjektiva intryck. Jag gillar när de talar till ens eget reflekterande än att servera färdiga åsikter att apa efter.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-04 16:42

Vee-Eight skrev:Jag gillar Stereophile för både bra tester och mätningar, men också för att de just vågar publicerar saker som talar emot en gemensam attityd i tidningen. De vill hellre sticka ut med personliga tyckanden, istället för att försöka göra anspråk på förmedlandet av absolut sanning på även subjektiva intryck. Jag gillar när de talar till ens eget reflekterande än att servera färdiga åsikter att apa efter.

Väl talat! Tänk om det fanns andra här med sama inställning istället för att tro på "den enda sanningen" :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-04 16:46

Tänk nu på att tidningen faktiskt heter STEREOphile. Det är alltså frågan om s-t-e-r-e-o, inte Hifi.

*kass* :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-04 17:31

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:Jag gillar Stereophile för både bra tester och mätningar, men också för att de just vågar publicerar saker som talar emot en gemensam attityd i tidningen. De vill hellre sticka ut med personliga tyckanden, istället för att försöka göra anspråk på förmedlandet av absolut sanning på även subjektiva intryck. Jag gillar när de talar till ens eget reflekterande än att servera färdiga åsikter att apa efter.

Väl talat! Tänk om det fanns andra här med sama inställning istället för att tro på "den enda sanningen" :-)

/ B

Jag håller med om att det är starkt att publicera artiklar med inbördes diskrepans och därmed avslöja bristande testmetodik, men är det inte vettigare att göra seriösa lyssningstester samt mätningar och efteråt konstatera att mätningen ochg lyssningen går hand i hand. Jag tror ett sådant förfarande skulle bidra till en sundare bransch med mindre inslag av pseudovetenskap. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-31 18:13

Atkinsson skrev:Having had on my test bench in recent months a number of, shall I say, idiosyncratically engineered products, it was a pleasure to measure such a well-engineered pair of components as the Krell Evolution 202 and 600.—John Atkinson

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-31 19:43

Kan inte se att Stereophile gör något anmärkningsvärt dåligt i det aktuella fallet.

Hade MF's subjektiva upplevelser fått stå okommenterade hade det varit en annan sak, men nu har ju varje tänkande läsare med JA's försorg en möjlighet både att bilda sig en egen uppfattning, och att på köpet lära sig något om hur MF har en tendens att kunna suggerera sig till att tycka om precis vad som helst som han får i sina händer att testa.

Tror faktiskt att han (MF) är en bra representant för entusiastkategorin "jag gillar apparater - jag gillar varje förändring från den jag hört förut - jag byter gärna apparater, ofta!".

Då är det väl rimligt att även sådana människor skall han någon att läsa?

I varje fall tycker jag så, så länge JA gör vad han kan för att tillgängliggöra info som gör att de som har andra mål (exempelvis att höra musiken välåtergiven) än MF och hans gelikar, kan undvika de apparater som MF låter sig förföras av.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-02 22:06

Kan lägga till att jag tycker det handlar om ärlighet. Ärlighet är alltid rätt!

Jag ser inget som tyder på att MF inte skulle vara ärlig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-02 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-02 22:09

Misstänker att det blev ett inte eller ett o för mycket i ovanstående.
:-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-02 22:17

IngOehman skrev:Kan lägga till att jag tycker det handlar om ärlighet. Ärlighet är alltid rätt!

Jag ser inget som tyder på att MF inte skulle vara [o]ärlig.

Nej, men halvdöv eller med stark självsuggestion!

Den vinjournalist och provsmakare som inte upptäcker att vinet stått öppnat av misstag en vecka har förverkat mitt förtroende. Eller en recensent som skriver om en bok han tror sig ha läst, kan man tro på vederbörande?

MF har inget annat än underhållningsvärde, enligt min mening. Att JA släpper fram honom tyder på dumhet eller djup insikt om Stereophiles läsare, jag vet inte vilket. Med tanke på sin position är jag rädd att det är det senare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-02 23:28

Per, du har ju missat att det är hans subjektiva åsikter. Det finns ju inga rätt och fel när det handlar om egna subjektiva åsikter. Han tyckte det låt bättre, so what. Att det sedan går visa med mätningar att det beroende på färgning av ljudet lr något annat är ju inte speciellt intressant som motsättning till hans subjektiva åsikt.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-01-03 14:26, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-03 10:04

subjektivisten skrev:Pert, du har ju missat att det är hans subjektiva åsikter. Det finns ju inga rätt och fel när det handlar om egna subjektiva åsikter. Han tyckte det låt bättre, so what. Att det sedan går visa med mätningar att det beroende på färgning av ljudet lr något annat är ju inte speciellt intressant som motsättning till hans subjektiva åsikt.

Men vad, exakt, ska vi ha hans tyckande till, då?

Jag själv läser inte längre hifitidningar för att få upplysning om apparater, men det kanske finns stackare som gör det? Och att då få en upplysing om att vinet ifråga smakar utmärkt, trots prislappen på 900:-, när det av misstag stått öpppet en vecka, är ju så nära lögn man kan komma.

Jag läser givetvis skivrecensioner, däremot, och där finns det ett artistiskt uttryck som kan bedömas. Även där är det givetvis ett tyckande, men då får man skapa sig en referens genom att läsa många recensioner av samma författare. Detsamma går ju inte om MF, han gillar ju helt enkelt allt som är dyrt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-03 10:28

Nu kommer ett erkännande: Jag köper faktiskt både HiFi&Mysk och den däringa andra (Ni vet, den där dyra. Kommer inte ihåg vad den heter... :oops: ). Dock så tar jag givetvis alla resencenternas superlativer med ett kilo salt, mycket för att jag tack vare faktiskt.se lärt mig att ta deras svamlanden som personliga tyckanden. För musikresencioner rekommenderar jag starkt en prenumeration på Sweden Rock Mag. för de som gillar sådant. Det är inte många tidningar som skickar med skivor med låtar på aktuella resencioner! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-03 14:28

perstromgren skrev:Men vad, exakt, ska vi ha hans tyckande till, då?

Intressant att du inte tycker man kan ha något nytta av hans subjektiva åsikt men av skivrecensioner. Samm sak här, helt subjektiva såikter och även där kan det finns en viss prestige att ge bättre betyg till mer udda saker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-04 01:19

Kan dock tycka att MF borde läsa sig att uttycka sig bättre.

Använder man ord som "transparent" gör man anspråk på objektivitet. Om någon upplever att en apparat ger (honom eller henne) "en känsla av klarhet" så är det bättre att man skriver det, än att man påstår att återgivningen är transparent. :x

Där skulle JA kunna göra en insats för att redan ut MF's stundtals bedrägliga språkbruk. Tror inte att MF skriver som han gör med avsikt att vara bedräglig dock, utan att det beror på att han helt enkelt inte förstår skillnaden. De som inte förstår begrepp som ursprungstrohet och återgivning (för att ta två exempel) uppvisar ju ofta sådana där språkliga tillkortakommanden.

Jag ser det inte som ett i huvudsak språkligt problem dock, utan bara som en kunskapsbrist hos författaren - som gör att språkbruket blir irrelevant för dem som förstår mera/bättre än den som skrivit! Som tur är kan man utan större svårigheter dra dessa slutsatser alldeles själv, inte minst med hjälp av JA's texter, så kanske är det relevant att påstå att MF's texter bara riskerar att lura den som vill bli lurad?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-04 01:27

Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:

Mannen ifråga saknar helt förmåga att göra relevanta bedömningar av apparater.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-01-04 01:32

Morello skrev:Jag skulle vilja sammanfatta Fremers bidrag mycket kort:

Kanske
Men;
relevanta för vem?
Inte för dig, inte för mig heller. För många andra dock.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-04 01:36

dimitri skrev:

Kanske
Men;
relevanta för vem?

Slumpmässiga resultat utan anknytning till apparaten kan väl knappast vara av relevans för någon. 8)

Nu luktar det pseudodebatt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-04 09:31

Relevansen ligger i att det är läsvärde för vissa. Således är det fel att hävda att det saknar relevans för alla.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-08 02:45

Morello skrev:
dimitri skrev:

Kanske
Men;
relevanta för vem?

Slumpmässiga resultat utan anknytning till apparaten kan väl knappast vara av relevans för någon. 8)

Jag är inte säker på detta - men jag tror faktiskt inte att jag håller med dig om att MF's recensioner kan beskrivas som slumpmässiga. :o

Tycker mig tvärtom oftast förstå vad det är han har upplevt och förtjusats över. Han rör sig ju mycket sällan i "kvalitetsdimensionen", eftersom han "gillar" nästan allt han hör, och att själva kvalitetsparametern kan variera beroende på att olika sound relaterar till fideliteten med olika akcuratess, tror jag inte ens att han förstår.

Kort sagt: Hans förmåga att relatera det han hör till en tänkbar ursprungshändlese, och bedöma dess trohet - är väldokumenterat begränsad! Men jag utelsuter inte alls att de som har samma tillkortakommande (och som kanske inte ens är intresserade av ursprungstrogenheten) kan finna värde i hans skriverier.

Tycker faktiskt att JA's inlägg nästan varje gång varit det bidrag som behövs för att läsaren skall kunna välja infallsvinkel och alltså kunna undgå att bli lurad in på subjektivitetens luddigare bakgårdar. 8) Det gäller dem som inte vill vistas där alltså. De som vill det har ju i MF en... intressant ledsagare! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-08 09:29

Morello skrev:
dimitri skrev:

Kanske
Men;
relevanta för vem?

Nja, i tidningen strå det väl inte riktigt så, utan läser man artikeln så får man ju intrycket att resultatet inte alls är slumpmässigt och frikopplat från apparaten, snarare tvärtom. Möjligen kan man göra en annan tolkning när man läser Atkinsons mätningar. Dessa mätningar kan också "verifiera" myten inom HiFi-branchen att mätningar och ljud inte är kopplat till varandra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-01-08 09:32

Max_Headroom skrev:Möjligen kan man göra en annan tolkning när man läser Atkinsons mätningar. Dessa mätningar kan också "verifiera" myten inom HiFi-branchen att mätningar och ljud inte är kopplat till varandra.

Mja, möjligen går det att verifiera att Fremers intryck och mätningar inte är kopplade till varandra. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi