(Ezon) ICE Power vs Rotel RB 1090?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tian

(Ezon) ICE Power vs Rotel RB 1090?

Inläggav tian » 2006-10-23 13:57

Hejsan!!

Är det nån här som har lyssnat på ett bra ICE Power slutsteg/monoblock?
Är väldigt intresserad utav Ezon monoblocken, men hur står sig dom mot en vanlig klass a/b förstärkare ala Rotel (1090) ?

Runt 1000w i 4ohm, är faktiskt[s].se[/s] inte fel

Har mätdata osv ifrån tillverkaren på ICE Power 1000w modulen.
http://www.redtails.net/tian/ICEpower1000ASP_datasheeet_1-3.pdf

Nån mätkunnig som kan titta lite på siffrorna, typ Morello :) (har försökt att få prata med dig :))

Bild
Bild

PS: Lånade bilder ifrån "Drem" på www.hififorum.nu[/url]

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2006-10-24 23:46

EDIT: La till mätdata på ICE Power ifrån tillverkaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-25 00:17

tian, icepower har som alla andra switchade klassD steg problem med intermodulations distortion, den är väl knappt hörbar upp till 2-3000hz men sen är det klart hörbart....så rådet är väl att om du inte bara tänker driva baslådor så är 1090 många många ggr bättre

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-25 08:44

Den verkar ju tappat 0,4 dB vid 10 Hz vilket tyder på att den inte matchar Roteln som basförstärkare heller.
Senast redigerad av paa 2007-08-03 13:13, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2006-10-25 17:37

paa skrev:Den verkar ju tappat 0,4 Hz vid 10 Hz vilket tyder på att den inte matchar Roteln som basförstärkare heller.

Ja jösses, hur ska man kunna överleva ett sådant enormt bastapp?? :roll:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-12-04 14:15

pop

Hej Tian,
har du köpt något slutsteg?
Provlyssna ICEpower! De låter mycket bra, i min anläggning bättre än det klass A/B steg jag hade tidigare. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra med ett bra NAD eller Rotel. Urban Erixon på EZON har konstruerat många klass A A/B slutsteg innan han satsade på ICEpower pga dess ljudkvalitet.
Ett riktigt lyssningstest ICEpower ASP vs Rotel skulle vara intressant.

MVH Erik

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-04 14:20

Är intermodulationsdistortion och ljudkvalitet förenbart?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-04 14:31

2ohm utgångsimpedans vid 20kHz är väl inte så bra heller.

Perfekt som bassteg kanske?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-04 14:38

ICE baserade slutsteg duger enbart som basslutsteg. Punkt.

DOCK, och det skall man känna till, har man aldrig haft möjlighet att höra ett riktigt bra slutsteg, så är det mycket lätt att förföras av ICE-baserade slutsteg. Speciellt om man väger in pricet vs papperswatt. Dvs har man inte råd med t.ex. ett nytt Rotel RB1090 men ett par ICE baserade monoblock, och kommer från t.ex. någon enklare integrerad så kan det mycket väl tänkas vara en bra uppgradering - det är dock inte svaret på våra önskningar om den ultimata förstärkaren med i princip utebliven värmeutveckling eller superåtergivningen. Dvs se det i rätt perspektiv.

Det sagt, en NAD208THX kostar mindre, och har ett stadigt andrahandsvärde. Köp ett, testa, och är du inte nöjd, sälj det - kanske tom med vinst - dvs vad har du igentligen att förlora ?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-12-04 14:53

Det finns många (utanför detta forum) som anser att ICEpower låter bra, till och med bäst. punkt :)

Jag har endast jämfört med ett japanskt 10000 kr steg, men skulle gärna jämföra med ett 208 eller liknande. Det är möjligt att ICE får pisk, men var inte så säkra, om ni inte redan gjort ett seriöst test.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-04 14:55

Erik skrev:pop

Hej Tian,
har du köpt något slutsteg?
Provlyssna ICEpower! De låter mycket bra, i min anläggning bättre än det klass A/B steg jag hade tidigare. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra med ett bra NAD eller Rotel. Urban Erixon på EZON har konstruerat många klass A A/B slutsteg innan han satsade på ICEpower pga dess ljudkvalitet.
Ett riktigt lyssningstest ICEpower ASP vs Rotel skulle vara intressant.

MVH Erik

Om man tittar på specen så förtäljer den att denna modulen kommer att detekteras som hörbart färgande om man gör blindlyssningstest ("F/E") med LTS konstlast. Både i bas och diskantregistret kommer den förstärkarmodulen med så gott som 100% säkerhet ge hörbar förändring.

Vill man extremt stor effekt utan att värma upp kåken som ett halvt kärnkraftsverk så är den säkert ett utmärkt val, om man tänker använda den bara för låga frekvenser, och om man inte har de allra högsta kvalitetsanspråken.

Hälsn. Johan L
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2006-12-04 18:39, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-04 15:04

Erik skrev:Det finns många (utanför detta forum) som anser att ICEpower låter bra, till och med bäst. punkt :)

Jag har endast jämfört med ett japanskt 10000 kr steg, men skulle gärna jämföra med ett 208 eller liknande. Det är möjligt att ICE får pisk, men var inte så säkra, om ni inte redan gjort ett seriöst test.

Det är just det jag gjort. Jag har tom ägt ICE 1000ASP baserade monoblock, därav vågar jag stå för vad jag skriver - jag har helt enkelt testat den hårda vägen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-04 15:40

Spec från Ezon:

Maximal THD+N in 4Ω
(AES17 measurement filter) 10)
10Hz < f < 20kHz
100mW < Po < 1000W

Typ 0.2 %
Max 0.3 %

Det dessutom med ett AES17 filter på utgången vilket minskar distorsionen
något vid höga frekvenser.

Men alltså 0.2 % distorsion är inte trevligt att lyssna på.

Men visst, det fungerar säkert tillfredställande till att driva basar med.
Dock är ju inte klass D steg DC-kopplade så lite fasvridning kommer man
få stå ut med i basregistret.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 17:01

Har faktiskt både 1000ASP med extra trafosar och 208:or. Använder ICE mellan 120-700Hz då 208 brusar för mycket för mina element (102dB/m/w) och hade en del andra ostabilitetsproblem för sig (2 olika ex betedde sig likadant).

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-12-07 13:05

Jag tycker det är intressant med de väldigt olika omdömen som ICEpower får av olika bedömmare/lyssnare.

Det slutsteg jag jämförde med är tämligen kapabelt 2*150 W och lite dist och de skillnader jag upplevde var inte spänningsklippning.

Jag upplevde att ICE drog ifrån mindre än klass AB steget, detaljerat ljud.

Hur upplever ni ICE-sågare att de 0.3 % dist färgar ljudet. Konkreta exempel, musikstycke och upplevelse efterfrågas. Jag är nyfiken på att testa, man vill ju maximera sitt välljud, inte sant :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-07 13:22

Mest hörbart tror jag att klangfelen är.

För att avslöja olinjär distorsion:

Skivor som innehåller en mängd distorsion och stor andel spektrala komponenter, t.ex. hårdrock, brukar kunna avslöja olinjär distrsion. Om då förstärkaren distar så får man fler intermodulationsprodukter. Ett exempel vi brukar använda är Clawfingers första skiva "Death dumb blind".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-07 14:00

Vad har Ice-power för frekvens i moduleringen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-07 15:09

Erik skrev:Jag tycker det är intressant med de väldigt olika omdömen som ICEpower får av olika bedömmare/lyssnare.

Intressant kanske, men inget konstigt. Smaken är ju som baken och många bedömare använder sig av "lyssna och tyck"- metoden, istället för att använda sig av en absolut referens.

Det är ungefär som om en panel skulle provsmaka lussekatter utifrån "Vilken smakar bäst!". Tycke och smak skulle avgöra. Och man skulle tycka olika. Om man i stället använde en absolut referens; vilken lussekatt är mest lik den från Lussekattsbageriet? Så skulle uppfattningarna sannolikt bli avsevärt mer samstämmiga.

Utan att jag därmed kommenterar för- eller nackdelar med dessa metoder.

Men jag tror att det kan vara en förklaring till varför så många apparater tenderar att få olika omdömen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-12-08 12:12

Skivor som innehåller en mängd distorsion och stor andel spektrala komponenter, t.ex. hårdrock, brukar kunna avslöja olinjär distrsion. Om då förstärkaren distar så får man fler intermodulationsprodukter. Ett exempel vi brukar använda är Clawfingers första skiva "Death dumb blind".

Det var oväntat, distade gitarrer kan alltså avslöja om anläggningen distar. Låter det annorlunda? Rent av illa? Utveckla gärna!

Jag har dock inte upplevt att ICE gör speciellt mycket fel vad gäller instrument med mycket klang, piano/flygel tex.

MVH Erik

Återgå till Köpråd