Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Föreslår inte att någon ska springa å köpa aktier i kabelbranschen efter denna rapport från mig. Jag har dock varit med om liknande händelser så pass många gånger (både egenupplevda som ovan och rapporter på nätet ) att jag själv använder detta till viss del när det gäller att utvärdera saker å ting när det är dags att utveckla eller uppgradera anläggningen.
Svante skrev:JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)
Just den inställningen tycker jag fler borde ha.
Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom.
IngOehman skrev:Svante skrev:JB skrev:Jo jag har också fått en känsla av att många av dom dyrare kablarna är rent lurendrejeri. Och jag tror inte heller jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnad mellan kablarna jag har och kablar som kostar flera 100 kr/meter... så tills någon bevisat det motsatta så kör jag med standard 2x2.5 mm2 kabel :)
Just den inställningen tycker jag fler borde ha.
Jasså? Går det verkligen ihop med det du skrev tidigare?
Alltså:Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom.
Jag säger bara hmmm...
(Eller rättare sagt: Du borde försöka uttrycka dig noggrannare Svante - så att det blir entydigt.)
Vh, iö
Svante skrev:Det talas ofta om att det bara är med de allra mest högupplösande anläggningarna som man hör skillnaderna. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är när man har en dålig förstärkare som ligger nära gränsen till självsvängning som det kan uppstå stora skillnader. Dålig betyder dock inte samma sak som lågt pris.![]()
iö skrev:Jag håller inte alls med om att fler borde ha inställningen att något är lurendrejeri eller att man skall tro att man har en för dålig anläggning för att höra skillnad mellan kablar i specifika prisklasser ("den nuvarande" respektive ">100:- per meter"). Varför borde de det?![]()
En mycket vettigare inställning är den agnostiska - alltså att INTE ta ställning till hur saker är förrän efter att ha undersökt dem.
Att skaffa sig en inställning utan grund till den är ovetenskapligt - och därtill helt onödigt.![]()
Varför inte hålla "ännu icke utredda frågor" öppna istället?![]()
IngOehman skrev:Ja, du slingrade dig.
Du borde därtill ha responderat på synpunkten om att uttala sig entydigt. Det verkar fortfarande som om du menar att kablar för lite pengar skiljar sig från kablar för >100:- per meter i dyra anläggningar, men inte i billigare.![]()
Men framförallt svarade du inte alls på de viktigaste delarna - frågan om huruvida man bör ha en inställning eller om det är bättre att avstå från att ha det, innan man undersökt saken.iö skrev:Jag håller inte alls med om att fler borde ha inställningen att något är lurendrejeri eller att man skall tro att man har en för dålig anläggning för att höra skillnad mellan kablar i specifika prisklasser ("den nuvarande" respektive ">100:- per meter"). Varför borde de det?![]()
En mycket vettigare inställning är den agnostiska - alltså att INTE ta ställning till hur saker är förrän efter att ha undersökt dem.
Att skaffa sig en inställning utan grund till den är ovetenskapligt - och därtill helt onödigt.![]()
Varför inte hålla "ännu icke utredda frågor" öppna istället?![]()
Svante skrev:i princip har du rätt att en öppen fråga är en öppen fråga
Svante skrev:Jo, visst, det är bättre att hålla dem öppna. Det är bara det att det blir så förbenat många öppna frågor till slut, för de är fler än man orkar utreda.
Svante skrev:
1. En lampsladd påverkar nästan aldrig ljudet speciellt mycket, det ska tilll extrema situationer för att man ska få någon påverkan att tala om, som tex 20 meter kabel och en dålig förstärkare.
2. En lampsladd kan påverka ljudet hörbart redan vid så korta längder som 3 meter med vissa högtalare.
Båda är riktiga, men speglar olika inställning. Det journalisten tar till sig är 20 meter, respektive 3 meter.
BengtO skrev:Svante skrev:
1. En lampsladd påverkar nästan aldrig ljudet speciellt mycket, det ska tilll extrema situationer för att man ska få någon påverkan att tala om, som tex 20 meter kabel och en dålig förstärkare.
2. En lampsladd kan påverka ljudet hörbart redan vid så korta längder som 3 meter med vissa högtalare.
Båda är riktiga, men speglar olika inställning. Det journalisten tar till sig är 20 meter, respektive 3 meter.
Resultatet blir:
1. En lampsladd påverkar ljudet, vid t.ex 20 meters längd.
2. Lampsladd påverkar ljudet hörbart redan vid 3 meters längd.
JB skrev:BengtO skrev:Svante skrev:
Resultatet blir:
Har lampsladdarna alltid samma tjocklek?
Svante skrev:JB skrev:BengtO skrev:Svante skrev:
Resultatet blir:
Påfallande ofta är de iaf på 0,75 mm².
Svante skrev:I princip håller jag med, men i praktiken inte.
Alltså det är stor skillnad, i verkliga världen, att säga att
Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.
JB skrev:Svante skrev:JB skrev:BengtO skrev:Svante skrev:
Resultatet blir:
Påfallande ofta är de iaf på 0,75 mm².
Okej.. ja det är ju inte speciellt grovt.. men man måste ju sätta en nedre smärtgräns nånstans. 2x2.5 mm2 standardkabel kostar ju inte speciellt mycket, kan man inte använda den som test för billig kabel sen göra en blindtest mot en riktigt dyr kabel och testa hur långa dom behöver va för att man ska kunna höra skillnad?
IngOehman skrev:Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.
Koncist men ändå entydigt - och med både absoluta referenser (hörbarheten) och relativa referenser (färgning från lyssningsrum och högtalare) innehållna. Kort sagt - alla som vill kan förstå vad det betyder, och relatera till vad det betyder.![]()
Så skall man formulera sig!![]()
(Det är därför jag alltid gör det.)
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.
Koncist men ändå entydigt - och med både absoluta referenser (hörbarheten) och relativa referenser (färgning från lyssningsrum och högtalare) innehållna. Kort sagt - alla som vill kan förstå vad det betyder, och relatera till vad det betyder.![]()
Vh, iö
Ja, undrar om jag ångrar mig snart.
Ja, det gjorde jag, men jag tar med avslutningen i alla fall för den tycker jag var rolig:
(Fick just en djävulsk idé som jag aldrig kommer att lyckas med att få prova: Vad roligt det vore att koppla in 20 meter lampsladd hemma i din källare, till ena högtalaren, utan att du visste det. Tror du att du skulle märka det?![]()
![]()
)
Svante skrev:IngOehman skrev:Vältalig skrev:Redan några meter lampsladd kan under extrema betingelser (svår högtalarlast t ex) påverka ljudet hörbart, men med normal (>4 ohm) högtalarimpedans och stabil (icke-oscillerande) elektronik är inverkan av 20 meter trots allt rätt beskedlig jämfört med den påverkan som exempelvis lyssningsrum och högtalare ger.
Ja, undrar om jag ångrar mig snart.
Ja, det gjorde jag, men jag tar med avslutningen i alla fall för den tycker jag var rolig:
(Fick just en djävulsk idé som jag aldrig kommer att lyckas med att få prova: Vad roligt det vore att koppla in 20 meter lampsladd hemma i din källare, till ena högtalaren, utan att du visste det. Tror du att du skulle märka det?![]()
![]()
)
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Kort sagt: Vad jag säger kan sammanfattas som att jag under sisådär det sista halvåret av en högtalarmodells utveckling alltid laborerar med tonkurvejusteringar om tiondels dB. Att då ignorera kabelinverkningar som är många gånger större än så känns helt fel.![]()
maan8517 skrev:Tänkte bara försiktigt inflika att jag inte fick några saker från ELFA i fredags som jag trodde och Clas i sjön sålde inte EKUA så jag skjöt får nog testa nästa helg istället. Intressant att just högtalarkablar skapar exeptionellt längre trådar än andra ämnen trots att alla verkar rimligt överens om att dess påverkan iallafall är liten.
När jag var på clas ohlsson i söndags så var det nån som sa att man inte kunde använda lampsladd som högtalarkabel. Högtalarkabel skulle ha många fina trådar för att fungera bra tyckte han? Jag trodde många fina trådar var för att kunna böja sladden lätt? Är det någon som vet vad är det som händer om man går från 1 tjock till 24 mindre och sedan till >100 små koppartrådar (säg givet ungefär lika totalarea...)?
IngOehman skrev:Fråga till dig: Om du menar att uppåt 1 dB från kablarna är ok, menar då att allt annat då skall vara 100 % perfekt, eller är du beredd att hålla med om att även andra delar av kedjan kan ge tonkurvefel?
Jag kan nog tycka att det är rimligt att förvänta sig att åtminstone mikrofonerna, mikrofonförstärkarna och ADC:arna har tonkurvefel i inspelningskedjan. Därtill kommer i avspelningskedjans CD-spelare (/DAC), förförstärkare, effektförstärkare, högtalarkablar, högtalare och rum, som allihopa ger potentiell hörbar klangpåverkan. Sammanlagt talar vi om 9 delar. Om var och en skall tillåtas ge 1 dB fel så talar vi om totalt 10 dB. Är det fortfarande harmlöst menar du?![]()
Svante skrev:Jag vill mest ge proportion åt saker och ting. Om vi pratar om oönskad tonkurvepåverkan så kan man väl tänka sig ungefär den här fördelningen, försummandes de illgärningar som kan tänkas ha gjorts före CD-pressningen:
CD-spelare: 1 dB
Förstärkare: 0,5 dB
Kabel: 0,5 dB
Högtalare: 3 dB
Placering i rum: 5 dB
Frånvaro av rumsakustiska åtgärder: 10 dB
Så här det ut hos en genomsnittlig ganska ljudintresserad person, tror jag. Att föreslå en sån person att i första hand laborera med högtalarkablarna tycker jag är knasigt, om man inte har en alldeles särskild lust att göra det för sakens skull.
Lust skrev:Det kan vara lättare att få ett kabelbyte genom hemfridskvarnen än exempelvis ändra på högtalarplaceringen...
Användare som besöker denna kategori: entt och 5 gäster