nl1970 skrev:profbd skrev:hur lyssnar man på en mätning![]()
Kan man mäta utan ljud?
Prova en linjal.
Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:profbd skrev:hur lyssnar man på en mätning![]()
Kan man mäta utan ljud?
cowboy skrev:ja hva faen tror du man gjørnår "man gjunter" musiken, ikke tenker jeg på noen og ikke jo ner jeg, ko med skiten
.. som er konstruert ar de med tilgaång til pc....
Jkunnen for innbørde beundrandran av kunnskp de ikke vet...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
Bill50x skrev:Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt för vissa att förstå att man skriver på olika sätt beroende på vem man skriver till/för och att det faktiskt även beror på vad man vill åstadkomma med det man skriver?
Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd genom att använda icke entydiga formuleringar att inse hur illa det är.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
Bill50x skrev:Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt för vissa att förstå att man skriver på olika sätt beroende på vem man skriver till/för och att det faktiskt även beror på vad man vill åstadkomma med det man skriver?
Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd genom att använda icke entydiga formuleringar att inse hur illa det är.
Jaja, det finns olika sätt att "vinna diskussioner". Ett sätt är tydligen att överhuvudtaget inte ens försöka förstå meningsmotståndaren utan bara ösa på med sida efter sida av sina egna argument. Och dessutom gärna tolka motståndaren (eller dennes åsikter/kunskap) i allra svartaste dager.
Bill50x skrev:Första stycket, "entydig" betyder INTE att man måste skriva en heltäckande avhandling i varje fråga.
Bill50x skrev:Det handlar ju faktiskt inte om en rättegång där gärningsmannen ska dömas utan att några misstag ska kunna ske. Vad anser du IÖ med begreppet entydig?
Bill50x skrev:Varför tror du IÖ att alla försök till att underlätta en kommunikation med en tänkt målgrupp är ett försök att luras?
Bill50x skrev:Du har ju själv valt en sådan målgrupp för dina texter ("de som vill förstå - och de som kan förstå" - fritt ihågkommet av mig), vem är det DU vill "lura"?
Bill50x skrev:Andra stycket. VAD är det som säger att en kort, koncis och relevevant text är "dålig formulering" och ett "informationsdestruktivt beteende"?
Bill50x skrev:Att svamla på med hur mycket text som helst så det som är relevant för frågan döljs i all rök skulle alltså vara att föredra?
Bill50x skrev:VEM är det som bestämmer vad "entydigt" betyder? VEM säger att man medvetet bara sprider missförstånd om man försöker kommunicera så mottageren faktiskt förstår vad man säger?
IÖ, get real. Du är lika kass på kommunikation som jag är kass på att konstruera högtalare
Bill50x skrev:Se det så här. Du har flera olika högtalare på ditt program. Varför det? Jo för att du tillfredställer olika behov, ambition och ekonomiska möjligheter hos kunden. Annars hade ju en modell räckt, för det är väl bara en av dem som är entydig och korrekt? De andra är väl på ett eller annat sätt kompromisser för att möta kundens behov?
Bill50x skrev:Så är det med kommunikation och skrift/tal (etc) också. Det är inte alltid "det enda riktiga" är det som bäst passar syftet vid ett givet tillfälle. Ibland kompromissar man för att nå fram.
iö skrev:INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
![]()
iö skrev:"Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd..."
Bill 50x skrev:Det är inte jag som påstår något, du har själv skrivit detta. Som svar får jag alltså en ännu längre utläggning från dig om hur fel jag har fast jag citerar dina egna ord.
Case closed.
Jag har inte valt någon målgrupp, utan jag formulerar mig så att ALLA som vill och kan förstå skall kunna göra det. Att jag inte kan nå fram till den som inte vill eller kan förstå är inget jag kan göra något åt. Det är inte mitt val - det är oundvikligt.
"Min målgrupp" väljer folk in sig själv i, genom att ha ambitionen att förstå.
IngOehman skrev:
Men jag kommer nog aldrig att begripa vad det är för en absurd psykologisk mekanism hos vissa som gör att de vill berätta för andra vad man menat (inte bara vad man sagt (med citat) alltså - utan vad man menat (illasinnade tolkningar) med det man skrivit). Ej heller att de inte accepterar när man berättar att de har fel.![]()
Hur 17 är man funtad när man tror att man vet bättre vad någon annan vill ha sagt än personen själv?![]()
guldfisk skrev:Det är också av erfarenhet riskabelt för mitt välmående att förlita mig på att andra är genomgående rationella.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster