Om Quad 303 levererar ström, och OD11 låter..?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Manzarek

Om Quad 303 levererar ström, och OD11 låter..?

Inläggav Manzarek » 2006-12-05 04:44

Byggt om min ena HiFi- kedja från start. Har just nu ett slutsteg, Quad 303, och ett par högtalare, OD11. Den logiska fortsättningen är Quads försteg 33 el 34. De är oftast, sett till erhållen status, väldigt billiga- ca 1000 kr. Emellertid ska en av (eller båda?) enheterna dras med olaten att markant brusa under användning. Det finns rikligt med information om uppgradering för folk med läggningen DIY. Dessutom kan Quad själva ta emot tillskickade produkter för uppgradering. Ovisst om just nämnda olat kan fås bort. Kanske man ska snegla åt någon av SSCs rekommenderade produkter på Carlssonplanet istället?
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-05 08:10

SSC:s rekommenderade produkter har en egenhet att vara ruggigt lik LTS: lista på rekommenderade produkter. Kanske pga förekommen anledning. :wink: Jag har nog också kommit fram till att trots det eventuellt finns kopplingar mellan Carlsson och LTS så funkar det bäst med ofärgande elektronik till Carlsson. Man vinner på det i längden att verkligen spela det som finns på skivan, i förlängningen också det som borde vart med på skivan. Bra inspelningar är mumma för carlsson i alla väder.

Men har du tid/plats/pengar så testa Holographic Audio pre25 alternativt om du kan få tag på en Sentec sc9. Det rör sig rätt sällan om några enstaka tusenlappar. De två stegen är rätt så lika varann.

En annan fin lösning är ju att kanske investera i en Quad CDP, den har ju DAC som kan användas till ev Squeezebox och har volymkontroll.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-05 08:20

Carlssonagenten spelade ganska ofta på Sirius/GamuT förr i tiden och det lät alltid kanon.

Dyrt alternativ - ja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Om Quad 303 levererar ström, och OD11 låter..?

Inläggav PerStromgren » 2006-12-05 10:46

Manzarek skrev:. Emellertid ska en av (eller båda?) enheterna dras med olaten att markant brusa under användning.

(Sagt om Quads försteg 33 och 34)

Brusar 34:an verkligen? Att 33 gör det, kan jag tänka mig, den tillhör såvitt jag förstår en annan generation av elektronik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 12:27

Vee-Eight skrev:Men har du tid/plats/pengar så testa Holographic Audio pre25 alternativt om du kan få tag på en Sentec sc9. Det rör sig rätt sällan om några enstaka tusenlappar. De två stegen är rätt så lika varann.

Funderar på en pre25, efter Morellos svartmålning av passiva förförstärkare. :(
Måste ju jämföra, priset är ju överkomligt.
Vee-Eight du tyckte att den färgade lika lite som SC9, eller ?

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2006-12-05 15:53

Detta var ju roligt att läsa.
Min grabb(12år) kör precis den kombinationen fast med ett QUAD 44 försteg men brus finns inte här iaf :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-05 16:18

Jag har en gammal 303 och 33 i gömmorna, och försteget är klart den med största begränsningen, redan Nad 3020 var betydligt bättre som försteg, och Sentec SC9 ännu bättre. Så att skaffa en gammal 33, om man inte redan har någon, är väl inget att rekommendera, om det inte är för samlarbruk. Hur 44 är har jag ingen aning om, men troligen mycket bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-05 17:41

Ragnwald skrev:
Vee-Eight skrev:Men har du tid/plats/pengar så testa Holographic Audio pre25 alternativt om du kan få tag på en Sentec sc9. Det rör sig rätt sällan om några enstaka tusenlappar. De två stegen är rätt så lika varann.

Funderar på en pre25, efter Morellos svartmålning av passiva förförstärkare. :(
Måste ju jämföra, priset är ju överkomligt.
Vee-Eight du tyckte att den färgade lika lite som SC9, eller ?

Ja, det är min uppfattning iaf. Har inte jämfört dem mot varann samtidigt, men intrycket jag fått är att de är rätt lika varann. Tank har en, förresten den som jag fått lyssna på; han kanske kan fylla i det jag missat. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-12-15 15:06

Tack för all "matnyttig" information!

I jakten på kompetent försteg dyker också alternativ med utgång för subwoofer upp (Bl. a. Denons minisystem ud & dm- tillika cd spelare :D). Om marknaden erhåller adekvata enheter till just OD11 får min lokala handlare - tillika Carlsson entusiast - på Dirty Music i Kristianstad snart frågor om. 8)
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Återgå till Carlsson Illuminati