Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Eftersom |x|>1 så kommer andratonen att dominera, men en hel matta med harmonisk dist finns där att finna. (I denna simulering som är en bit från verkligheten än så länge)
Svante skrev:lilltroll skrev:Eftersom |x|>1 så kommer andratonen att dominera, men en hel matta med harmonisk dist finns där att finna. (I denna simulering som är en bit från verkligheten än så länge)
Mja, det blir nog som en spikmatta för nybörjare (en spik...) om inte ljudtrycket är extremt högt. Jag vill minnas att jag i mina simuleringar såg en rätt rak envelopp på övertonerna om det inte var ohygglostarkt. Ligger 2:a deltonen 20 dB ner så låg 3:e 40 dB ner, 30-60, 40-80 osv.
Det är svårt att få någon styrka på de högre deltonerna, i varje fall i mina simuleringar.
lilltroll skrev:Nu, för att komma lite närmare vanlig luft, hur ser p(V,T) ut, och hur hanterar vi den termiska delen för ljud (snabba förändringar)
Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Nu, för att komma lite närmare vanlig luft, hur ser p(V,T) ut, och hur hanterar vi den termiska delen för ljud (snabba förändringar)
Nu har jag inte studerat detta noggrannare men bör inte temperatur(tryck)läckaget (både ljudmässigt på lite längre håll och även om man ser nära membranet från luftmolekyler som ligger lite längre ifrån) bli högre vid högre frekvenser? D v s man får ta hänsyn till medelmolekylhastigheten för att bedömma hur beteendet blir? Vilket i sin tur borde bli en linjär funktion av våglängden. Meeen nu vet jag ju inte riktigt.
Svante skrev:Jag har ändå för mig att förlusterna pga detta ökar med frekvensen, precis som du säger och att fenomenet alltså märks mest vid ultraljudsfrekvenser.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag har ändå för mig att förlusterna pga detta ökar med frekvensen, precis som du säger och att fenomenet alltså märks mest vid ultraljudsfrekvenser.
Mjo det är just det jag tycker är rimligt. Vid höga frekvenser (korta våglängder) så spiller molekylrörelerna över mellan vågtopparna/dalarna och utjämnar skillnaderna. Det är kanske därför (nu spekulerar jag friskt eftersom jag inte har haft behovet att undersöka just detta) diskantfallet blir värre med hög luftfuktighet? Vattenmolekylerna är ju mycket lättare och har därmed högre medelhastighet och därför borde denna dämpande effekt bli märkbart mycket större med luftfuktigheten.
Svante skrev:Nja, det står en vers om det där i elakboken, har jag för mig. Det är jätteknepig fysik det där och jag undrar om det inte var kemi med på ett hörn också.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Nja, det står en vers om det där i elakboken, har jag för mig. Det är jätteknepig fysik det där och jag undrar om det inte var kemi med på ett hörn också.
Verkar vara primärt beroende av viskositet och sekundärt värmeöverföringseffekter och sedan därefter olinjäriteter i uppvärmingen som kan få olika effekter hos molekyler (rotation o d). Om jag läste rätt. Kemi nämndes inte med ett ord. Men jag har ju en tidig upplaga som trycktes 2000.
lilltroll skrev:Ljud beter sig adiabatiskt vid låga ljudtryck, men inte vid mycket stora ljudtryck.
rikkitikkitavi skrev:ang. ljudcykeln- borde man inte röra sig fram o tillbaka längs samma adiabat?
dvs från en start T o P till nästa T o P och sedan tillbaka?
/rickard
lilltroll skrev:Svante: Kan man nu lägga in en 2:a tons generator i ekvivalentschemat för den slutna högtalarlådan baserat på ovan simulering, nu när trycket är känt?
Svante skrev:
Men jag vet inte, om det finns en knapp märkt "distortion" i Basta! så kommer den att användas för att ta fram högtalarens distorsion oavsett hur många reservationer jag gör om att det här bara modellerar en liten del av den totala disten.
Naqref™ skrev:Du kan ju lägga in ett aktiveringstest där man måste svara rätt på 5 flervalsfrågor innan knappen aktiveras![]()
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 17 gäster