Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Någon som vet varför CDn har mastrats åt helvete? Fylla i studion? Galen tekniker på LSD? Skivbolag som skiter i om produkten är bra, kvalitetsmässigt? Folk köper ju ändå, vilken sunk-kvalitet som än erbjuds.
Alltså, vad i h-e! Här snakcas det om 24 biatr och hej och hå i nya format. Vad spelar det för roll när mastringen ser ut som i exemplen ovan? Hu?
Man kanske borde ställa frågan direkt till skivbolagen.
subjektivisten skrev:Har bl a Kent's senaste på vinyl, undrar bara vilket program jag ska ha i datorn för bäst spela in det. Sedan har jag nog bara 3,5 mm plugg in.
Men som jag skrivit tidigare, analogt ljud (dvs vinylskivor) köps av entusiaster med högre krav men även med en mer förutsägbar återgivningsmiljö. Den digitala musiken ska passa även på sunkiga mp3-pinnar med hörsnäckor i tiokronorsklassen och i bullriga miljöer. Dessa ljudåtergivare klarar helt enkelt inte av någon större dynamik, användaren är dessutom troligen bara störd av en sådan.
Ljudkrav skrev:Bill50:Men som jag skrivit tidigare, analogt ljud (dvs vinylskivor) köps av entusiaster med högre krav men även med en mer förutsägbar återgivningsmiljö. Den digitala musiken ska passa även på sunkiga mp3-pinnar med hörsnäckor i tiokronorsklassen och i bullriga miljöer. Dessa ljudåtergivare klarar helt enkelt inte av någon större dynamik, användaren är dessutom troligen bara störd av en sådan.
Märkligt inlägg, Bill.
Analogt ljud är inte enbart lika med vinyl.
Varför skulle det vara just vinyl-älskare som är entusiaster?
Högre krav? - Varför utgå från att allt på CD är söndermastrat. Så är det inte.
Högre krav har man väl om man vägrar acceptera dåliga egenskaper från mediet och apparaterna man lyssnar på - i detta fall vinylskivor och vinylspelare.
Vad menar du med "mer förutsägbar återgivningsmiljö"?
"Den digitala musiken" ? Musik är musik. Hur det lagras är en annan sak.
Att pladdra om sunkiga MP3or med dåliga hörlurar - vad har det med CD-systemet eller CD utgåvor att göra? Ingenting alls!
Tror du att masteringstudios anpassar processen efter dåliga MP3-spelare?
CD-systemet har mkt högre dynamisk kapacitet än vinyl.
Det vet du väl?
Mvh Ljudkrav
Bill50x skrev:
Fungerar bra med 3,5 mm tele-plugg in i ljudkortet och ett par phono i andra änden in i ditt RIAA-steg. Själv använder jag Adobe Audition för att spela in, är mycket nöjd med detta program. Men det finns "riktiga" gratisalternativ på nätet till Audition, det har tipsats om detta i andra trådar.
/ B
mapem skrev:Skrämmande bilder! Skulle vara kul att veta om olika skivbolag har olika policies härvidlag, likaså om man kan se tydliga tendenser för olika musikgenrer.
Min upplevelse är att det inte finns några såna tydliga tendenser. Sannolikheten att hitta en bra inspelning/mastring är antagligen större inom klassiskt/jazz/"smal" rock än inom listpopen, men det finns usla exempel även inom de kategorierna.
Ragnwald skrev:Vilket år var det man började se texten (i övre högra hörnet) på LP-konvoluten; Digitaly remasterd ?
Det var väl ett försäljningsargument, alltså något positivt, ansågs det på den tiden. Tyckte redan då att de LP-skivorna lät helt platt och dött.![]()
Nagrania skrev:Innan digitaltekniken fanns, alltså före 1980 då var det nära nog omöjligt att hårdlimitera på det viset som man kan idag.
Då måste du ange om du har någon annan definition på dynamik än den gängse. Hur definierar du dynamik - som "förhållandet mellan högsta och lägsta signalnivån" eller "det som låter mest dynamiskt"? Det är ganska olika, nämligen.Bill50x skrev:Nej, jag VET inte att CD-mediet har större dynamik än vinyl. Men det är vad alla mätglada cd-älskare här på forumet hävdar
Du menar varför utnyttjas det så sällan? Det finns många CD-inspelningar med stor dynamik och sagolikt ljud. Det finns ännu fler med högkomprimerat ljud. Det säljer bättre och låter bättre i radio.Men kärnpunkten här är, VARFÖR utnyttjas inte cd-mediats potential?
Jojomensan! En symfoniorkester har väl inte mer än 70-80 dB i dynamik? Det klarar väl en bra anläggning av, bara man har tillräckligt många watt.Men det finns väl inget media idag som kan hantera en symfoniorkester med full dynamik? Och framför allt finns det väl mycket få musikanläggningar som kan hantera detta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster