Bakåtriktad bas.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Bakåtriktad bas.

Inläggav Jocke » 2006-12-07 11:19

Jag har i flera år planerat en 2,5-vägare. Nyligen utvecklade sig planerna till en 3-vägare. Så projektet växer till sig om än långsamt och fortfarande har jag inte byggt något! :) Jag har lite funderingar på att placera basen bakåt eller nedåt.

Nu undrar jag hur högt jag ska våga dela?

Det diskuteras emellanåt här betydelsen av direktstrålande resp reflekterat ljud men basen är väl rundstrålande? var går gränsen?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Bakåtriktad bas.

Inläggav Naqref » 2006-12-07 12:07

Jocke skrev:Det diskuteras emellanåt här betydelsen av direktstrålande resp reflekterat ljud men basen är väl rundstrålande? var går gränsen?

Jupps basen är rundstrålande. Var gränsen går kan man kolla med Svantes Progg Edge där man helt sonika kollar på elementet monterat i bakbaffeln och gör en simulering. Där nivån börjar stiga i tonkurvan där börjar det hele att bli mindre rundstrålande och där full förstärkning finns av baffeln så är den inte rundstrålande öht utan strålar mer som en njure (fast bakåt då).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 12:27

Du menar att det handlar om strålningsegenskaperna, då! I princip skulle det då vara högtalarens storlek och baffelns utformning som sätter gränsen? Inga psykoakustiska fenomen i övrigt då?

/Jocke

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-07 12:38

Du har ju i huvudsak två saker som man måste hålla koll på. Dels strålningsmönstret och dels att ljudkällan hamnar närmare väggen och längre bak. Det kan ju vara en fördel, man vinner känslighet så länge bidraget från väggen adderas någorlunda i fas med direktljudet vilket beror på avståndet till väggen och frekvensen.

Annars borde det inte vara några psykoakustiska fenomen, är källan bara rundstrålande så spelar det ju ingen roll vilket håll elementet pekar. Bollen är rund hur man än vänder på den.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 13:01

Tack för synpunkter!

Har kollat lite i edge och det verkar bli möjligt att köra till 150-200Hz innan nivån stiger. Får se vad det kan bli av det?

Jag påminner mig resonemangen om subwoofers för många år sedan där det till en början hävdades att man bara behövde en för att man inte kunde höra riktning under 300Hz. Så småningom rekommenderades att även basen skulle vara i stereo - kan ha med CD att göra, man graverade ju vanligtvis basen i mono på LP. Här rekommenderas ju ännu fler men det verkar ju vara på helt andra grunder!

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-12-07 19:29

Ett tips kan vara att kolla var i frekvens den där LTS högtalren med bakåtriktad bas delas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-07 20:13

LTS-högtalaren med bakåtstrålande bas/basar delas vid 160 Hz.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 21:09

RogerGustavsson skrev:LTS-högtalaren med bakåtstrålande bas/basar delas vid 160 Hz.

Verkar ju vara en lämplig frekvens för att åstadkomma den där anpassningen av kurvan som IÖ brukar tala om! var det 200-300?

Det är principen för att förhålla sig till det här jag är ute efter - vet inte om det kommer att bli bakåt eller uppåt eller nedåt eller kanske rent av framåt? En sak är klar - basarna kommer onte att sitta öppet i alla fall!

Tack för tipsen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Bakåtriktad bas.

Inläggav Svante » 2006-12-07 22:43

Naqref™ skrev:
Jocke skrev:Det diskuteras emellanåt här betydelsen av direktstrålande resp reflekterat ljud men basen är väl rundstrålande? var går gränsen?

Jupps basen är rundstrålande. Var gränsen går kan man kolla med Svantes Progg Edge där man helt sonika kollar på elementet monterat i bakbaffeln och gör en simulering. Där nivån börjar stiga i tonkurvan där börjar det hele att bli mindre rundstrålande och där full förstärkning finns av baffeln så är den inte rundstrålande öht utan strålar mer som en njure (fast bakåt då).

Hmm, lattjo idé.

Jag kunde inte låta bli att slå av huvudkällan i Edge så att man bara ser diffraktionskällorna. Då blir det så här (för en baffel och ett element som är misstänkt lik de i EPS):

Bild

Jag försöker just nu förstå varför gröna kurvan (baksidan) avviker från 0 dB vid en så mycket högre frekvens än den röda (framsidan)... :?

Men det kanske är rätt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 23:14

Intressant Svante!

På framsidan ligger +3dB vid c:a 250Hz medans baksidan ger en naturlig rolloff på -3dB vid 800Hz. Framsidan ligger då på +10dB!

Akustiskt filter?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-07 23:42

Jocke skrev:Intressant Svante!

På framsidan ligger +3dB vid c:a 250Hz medans baksidan ger en naturlig rolloff på -3dB vid 800Hz. Framsidan ligger då på +10dB!

Akustiskt filter?

/Jocke

Ja, precis som alla hinder, reflektorer, rum etc. är akustiska filter... :wink:

Värt att nämna är dock att rummet inte alls är med i den här simuleringen, den är helt i frirymd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 23:56

Det där var ju skillnaden vid 180 grader, hur skulle det se ut vid 90 ?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-08 00:28

Jocke skrev:Det där var ju skillnaden vid 180 grader, hur skulle det se ut vid 90 ?

/Jocke

DET är betydligt svårare att räkna ut. Väldigt mycket svårare, faktiskt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-08 00:49

Fast baksidan ger ju ett så pass intressant resultat att det kan vara värt att fundera vidare på. Frifält var det. 180 grader. Då försvinner ju allt riktat ljud ut i "rymden" och det finns inga reflexer.

I ett rum mot en vägg antar jag att "room gain" ger bashöjning och reflexerna gör det lite spretigt uppåt?

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-08 01:06

Svante skrev:

Akustiskt filter?

/Jocke

Värt att nämna är dock att rummet inte alls är med i den här simuleringen, den är helt i frirymd.

Vore ju intressant om man kunde styra det "akustiska filtret" för att påverka frekvensgång och rolloff. Nog hade vi en tråd för länge sedan om en konstruktion med en platta framför basen? Skulle kanske kunna ge något liknande men styrbart resultat i rum? Basen är ju alltid på samma avstånd till plattan medans avståndet till väggen varierar med högtalarens placering.

I så fall skulle väl plattans storlek och spaltens öppningsarea vara intressanta för utfallet? Möjligheten finns ju också att införa dämpmaterial för dämpning av högre frekvenser.

Tja, det var kvällens hjärnblödning!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-08 08:45

Jocke skrev:
Svante skrev:

Akustiskt filter?

/Jocke

Vore ju intressant om man kunde styra det "akustiska filtret" för att påverka frekvensgång och rolloff. Nog hade vi en tråd för länge sedan om en konstruktion med en platta framför basen? Skulle kanske kunna ge något liknande men styrbart resultat i rum? Basen är ju alltid på samma avstånd till plattan medans avståndet till väggen varierar med högtalarens placering.

I så fall skulle väl plattans storlek och spaltens öppningsarea vara intressanta för utfallet? Möjligheten finns ju också att införa dämpmaterial för dämpning av högre frekvenser.

Tja, det var kvällens hjärnblödning!

/Jocke

Mja... Alltså, tonkurvan blir ganska olika i olika riktningar, och möjligtvis är det en möjlighet, men förmodligen är det bara jobbigt. Om man verkligan vill ha ett akustiskt filter är det bättre med en bandpasslåda. Då kommer allt ljud ur en någorlunda liten öppning, och då blir högtalaren rundstrålande.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-08 10:55

Ja, du har säkert rätt, Svante! Vid den tiden på natten när jag skrev är nog inte hjärnan i "toppform". :? Drabbades av en akut eufori :wink: när jag såg dina fina kurvor :roll: , öhh - simuleringar menar jag så klart :!: vet inget om dina kurvor. :)

Intressant fenomen är det trots allt!

/Jocke

Återgå till Teknikforum