Min uppfattning är att det PatrikF skrivit är en salig blandning. Jag har inte sett just något som kan kallas "helt korrekt" av det han skrivit, men vissa detaljer har varit det.
Det mesta han skrivit har varit påståenden (jag hävdar att... och liknande) som har någon sorts verklighetsbaserad utgångspunkt, men som ändå blir fel på grund av att han i påståendena också (gång efter annan) lyckas få in även sina egna missförstånd om vilken bäring det han läst har på olika situationer.
I det senaste inlägget lyckas han blanda ihop:
1. Lyssningsrum=rum som är bra att lyssna i (Vilket är det som Toole pratar om),
med: Lyssningsrum=rum som folk i Sverige sitter och lyssnar på musik i.
(Vilket är två väsensskilda saker.)
2. Diffusfält under ljudande förhållanden,
med: Diffusfält under efterljudande förhållanden.
(Vilket är två väsensskilda saker.)
3. Fakta om definitioner av de olika begreppen,
med: Åsikter om sakers tillämpbarhet som han sett i text han läst.
4. Han säger sig tala om avklingning (reverberation) och inte reflexioner,
Men han blandar ihop med att: RT15 i princip UTESLUTANDE hanterar tidsförloppet när disparata reflexioner råder!
(Dessutom skiljer man inom akustiken mellan tidiga reflexer och sena reflexer, och sena reflexer är synonymt med reverberation - det vill säga icke utskiljbara sekundära eller senare reflexioner!)
5. Han blandar ihop informationsbrus i text, med störljud! (anser att informationsbrus i text gör det svårt att mäta RT60!)
Kort sagt - det är meningslöst att försöka kommentera det han skriver, ty vad man än skriver så kommer det mera vettlösheter från honom. Därför skriver jag detta inlägg till alla andra som läser på faktiskt.
För hur skall man kunna kommentera huvudlösheter som:
PatrikF skrev:Jag hävdar att det är fel att tala om reflektionsfält och efterklangsradie när det gäller smårumsakustik och normala lyssningsrum. Om dessa begrepp förutsätter diffusa ljudfält.
Detta påstående har han i liknande ord repeterat åtskilliga gånger i denna tråd, utan att ha så mycket som antytt att han förstår sambandet mellan ett rums storlek, dess eferklang och rummets efterklnagsradie.
PatrikF skrev:Just detta med huruvida det är lämpligt att tala om diffusa ljudfält i smårumsakustik verkar vara en punkt där våra åsikter går isär. Jag hävdar att det inte alls är tillämpbart. Din ståndpunkt är jag osäker på.
Detta trams är baserat på att han gjort sitt påstående om att diffusa ljudfält inte råder i lyssningsrum till någon sorts axiom (ett påstående som inte behöver varken motiveras eller bevisas), trots att han inte ens verkar fatta vad ett diffust ljudfält är för något!
Än mindre vill han acceptera att praktiskt taget alla normala lyssningsrum har delar av rummet med dominerande direktljud och andra delar med ett diffust ljudfält - vilket gäller för ALLA rum! Även ett konserthus har ju delar med dominerande direktljud (oftast är dessa volymer större än de är i ett normalt lyssningsrum).
Att berätta om detta om och om igen, med olika ord, utan att någoting överhuvudtaget tycks gå in i PatrikF's skalle - känns helt meningslöst.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).