Skivor som jag aldrig skulle köpt

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Skivor som jag aldrig skulle köpt

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 20:49

"Vilka är mina två bästa skivor", "Dålig musiksmak" osv.
Oavsett vilka åsikter jag har om musik, oavsett vilka artister, skivor och vilken musikstil som tilltalar mig kan man då också undra. Vilka skivor har vi då släppt in i våra diskotek (musiksamlingar), vilka aldrig borde fått plats bland våra Eric Clapton, U2 eller Stravinskij.

Jag kan direkt bara komma på en skiva som är ett rejält felköp:
Keith & Julie Tippet - Couple in Spirit. Julie hette Driscoll innan hon gängade sig med King Crimsons förre keybordist Keith Tippet. Jag har uppskattat Keith i form av en Keith Tippet Group och ett dubbelabum med en supergrupp med namnet Centipede.
Här verkar Keith åla runt i flygeln och knäppa på strängarna eller banka på locket, medan Julie antingen blåser i en flaska eller wailar. "Så här tänkte jag mig inte döden".

Jag nämnde i en annan tråd Kylie Minogue och hennes Deconstruction. Den är förfärlig (allt låter likadant) men det finns en och bara en låt som är en ***** - Confide in Me.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-08 21:04

Å, jösses, jag har massor. Jag skäms nog för att räkna upp alla....
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-08 21:09

Nog har det väl blivit ett och annat genom åren. I synnerhet 29-kronors från Ginza som man köpt lite på vinst och förlust. Jag har någon samling med "great guitarists" som är någon sorts bisarr bootleg med miditrummor pålagda i efterhand i otakt (!) Den är inte bra. Högen med humbug-släpp som tyvärr bär Jimi Hendrix namn är inte heller någon höjdare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Skivor som jag aldrig skulle köpt

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 21:12

soundbrigade skrev:Här verkar Keith åla runt i flygeln och knäppa på strängarna eller banka på locket, medan Julie antingen blåser i en flaska eller wailar.

Det här låter ju skithäftigt, den skulle jag vilja lyssna på! Har själv en dubbel-lp med Fred Frith, "Live in Japan" heter den nog inte, men det är en live-skiva från Japan. Han rasslar med kedjor på pianosträngarna och bankar på allt möjligt. Vill inte påstå att jag spelar skivan på mina romantiska förförarmiddagar, men kul är det :-) Framför allt är det bra att släpa fram när kompisarna tycker att vissa Patricia Barber-låtar är "svåra"...

Annars finns det en tysk grupp som heter Deine Lakaien som består av en sångare samt en pianist. Deras i mitt tycke bästa skiva är "Kasmodiah". Såg dem live i Arvika förra året och dom var otroligt bra. Pianisten (flygelisten?) utnyttjade sitt instrument till det yttersta och drog sig inte för att knäppa direkt på strängarna för att skapa andra klanger. Suveränt bra!

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 21:17

Bill50x skrev:Det här låter ju skithäftigt, den skulle jag vilja lyssna på!

Du får gärna överta den ...

Jag köpte en Yes-platta för länge sedan (Close To The Edge). Tyckte direkt att den var usel. Men nu finns den där i hyllan, som CD visserligen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 22:00

soundbrigade skrev:
Bill50x skrev:Det här låter ju skithäftigt, den skulle jag vilja lyssna på!

Du får gärna överta den ...

Jag köpte en Yes-platta för länge sedan (Close To The Edge). Tyckte direkt att den var usel. Men nu finns den där i hyllan, som CD visserligen.

Självklart, vad vill du ha för den? Vinyl eller CD? Byta med något? Tror du jag har något som du vill ha?

Close to the edge är ju suverän. Att du numera tycker om den kanske beror på att du har "lång startsträcka" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-08 22:41

Det är bara att tacka för att man har internet numera, behöver aldrig mer köpa en dålig skiva :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 22:56

Strauss skrev:Det är bara att tacka för att man har internet numera, behöver aldrig mer köpa en dålig skiva :)

Precis!
Det jag gillar i MP3 måste vara bättre i wave - alltså lyssnar först i MP3 och sedan köper jag originalet.
Inga halvljumma plattor här inte.
Yes växer i längden. Det är knökigt musik man måste vänja sig vid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 23:00

Kylie Minogue - Kylie.... har jag inte ens kunnat byta in i skivbytaraffärer...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 23:00

soundbrigade skrev:Yes växer i längden. Det är knökigt musik man måste vänja sig vid.

Men Yes måste väl vara en lätt match för någon som växt upp med King Crimson?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-08 23:31

Nattlorden skrev:Kylie Minogue - Kylie.... har jag inte ens kunnat byta in i skivbytaraffärer...

:D :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-12-09 11:58

Skivrea i Visby...köper fyra CD, bl a Celine Dion " One Heart " :oops: :oops: Hur ända in i glödheta h...e var det möjligt?
Så går det om man dricker öl på Alis krog innan man handlar!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 12:40

hajen1 skrev:Skivrea i Visby...köper fyra CD, bl a Celine Dion " One Heart " :oops: :oops: Hur ända in i glödheta h...e var det möjligt?

DET DÄR, låter som en veckas semester tycker jag. :D
Det är väl värre än att vakna upp efter blöt natt med en rugguggla sovande på en arm, och man är tvungen att gnaga av den (armen) för att inte väcka henne ...)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-12-09 12:54

soundbrigade skrev:
hajen1 skrev:Skivrea i Visby...köper fyra CD, bl a Celine Dion " One Heart " :oops: :oops: Hur ända in i glödheta h...e var det möjligt?

DET DÄR, låter som en veckas semester tycker jag. :D
Det är väl värre än att vakna upp efter blöt natt med en rugguggla sovande på en arm, och man är tvungen att gnaga av den (armen) för att inte väcka henne ...)

8) Medhåll! : CD:n lämnad till Rädda Barnens loppis, vilket förmodligen är lättare än att lämna in en avgnagen arm ( skulle vara till soppköket då ) :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-12-09 16:51

Köpte en platta med Tangerine dreams på vinst å förlust vid tillfälle. Det kunde jag låtit bli...

En annan gång såg jag en video med Appocalyptica (en tolkning av Nothing else matters) å gick å köpte två skivor. En halv låt var skitbra, resten var mest bara skit.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-09 16:55

hajen1 skrev:
8) Medhåll! : CD:n lämnad till Rädda Barnens loppis, vilket förmodligen är lättare än att lämna in en avgnagen arm ( skulle vara till soppköket då ) :roll:

Men fy vad taskigt... har inte barnen det svårt nog ändå? Celine Dion?!?
8) :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-09 17:24

Köpte "Rosen" med Arne Qvick i min ungdom, en EP-skiva. :oops: :oops:

Likaså "Jag Är Lapp Och Jag Har Mina Renar" , med Sven-Gösta Jonsson, den rockande samen. Har kvar dessa skivor än.. :oops: :D
"Jokkmock Rock" en höjdare!

(Vinner jag??) 8)

Den rockande samen

Rosen lyrics

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 17:32

Jahapp, där kom lunchen ... :evil:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-09 17:34

Nefilim skrev:Köpte "Rosen" med Arne Qvick i min ungdom, en EP-skiva. :oops: :oops:

Likaså "Jag Är Lapp Och Jag Har Mina Renar" , med Sven-Gösta Jonsson, den rockande samen. Har kvar dessa skivor än.. :oops: :D

(Vinner jag??) 8)

Nej, varför skulle du göra det? Rubriken är ju "Skivor som jag aldrig skulle köpt", och du kan rimligen inte ånga de inköpen, de måste ha varit till mycket glädje, åtminstone då! Att de är lite omoderna nu, innebär ju inte att de var usla inköp då, val?
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-09 17:47

perstromgren skrev:
Nefilim skrev:Köpte "Rosen" med Arne Qvick i min ungdom, en EP-skiva. :oops: :oops:

(Vinner jag??) 8)

Nej, varför skulle du göra det? Rubriken är ju "Skivor som jag aldrig skulle köpt", och du kan rimligen inte ånga de inköpen, de måste ha varit till mycket glädje, åtminstone då! Att de är lite omoderna nu, innebär ju inte att de var usla inköp då, val?

Ursäkten är hrmm...att jag var blott ung då.. :oops: Mycket ung.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 18:41

Tanken var att vi skulle skriva om skivor "som aldrig, om vi varit vid våra fulla sinnens bruk" skulle hamnat i våra skivasamlingar. Alltså helsneda felköp. Skivor vi trodde var bra, skivor vi fick på köpet, eller som vi under inverkan av proholalkocenten införskaffat och vilka nu står och skämmer ut sig själva och vår egen excellenta och esoteriska musiksmak.

Frågan "musik jag inte skulle skaffa" finns i egen en tråd redan -men som sagt här handlade det om de hermeliner som redan ormat sig in bland våra kissemissar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-12 11:38

Jaz Coleman & Anne Dudley - Songs from the victorious city

Köpte den för att den stog med bland samplingarna på Enigma 2-skivan. Beställningsvara, svindyr. Helt kass.

Sen har jag en massa andra usla skivor också. Kanske borde försöka sälja av lite? Några stinkare:

Kristina Bach (skivan har en historia om hur den blav köpt, men fy fan vad dålig den är. Kommer jag på HiFi-mässa någon gång ska jag försöka få den spelad där för att se reaktionen hos utställaren. Hans rum kommer att bli tomt på folk fantastiskt fort.) Det är tysk schlager med som jag skulle tro (kan knappt någon tyska) småsnuskig text.
Dave Angel
Yes
Manu Dibango (trippel CD köpt på chans, men den låt jag vill ha var inte med :( )

Dålig skiva som jag haft, men sålt och ångrat mig:
Laban - Love in sibiria (dansk "italo-disco")
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-12 11:50

Max_Headroom skrev:Dålig skiva som jag haft, men sålt och ångrat mig:
:D
Ångrat dig :?: att du sålt eller köpt :?: :?:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-12 13:29

lasselite skrev:En annan gång såg jag en video med Appocalyptica (en tolkning av Nothing else matters) å gick å köpte två skivor. En halv låt var skitbra, resten var mest bara skit.

Dom har jag också två skivor med. Skulle ha den med "Nothing else matters" som är kanon, men köpte fel (jävligt fel!). Var tvungen att köpa en skiva till... Usel rakt igenom den också, utom just nämda låt. Men den ensam är värd hela skivan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-12 13:31

soundbrigade skrev:
Max_Headroom skrev:Dålig skiva som jag haft, men sålt och ångrat mig:
:D
Ångrat dig :?: att du sålt eller köpt :?: :?:

Att jag sålt. Men till all lycka finns ju Nätet, så jag har laddat ned den som mp3a.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 13:40

Dansk Italo-disco 8O Brrrrr..

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-12 13:43

Bill50x skrev:Dansk Italo-disco 8O Brrrrr..
/ B

Laban - låter bekant. Att bara kalla sig Laban :x

Jag skulle till att köpa ett album med Black (Wonderful wonderful world - nånting), men sedan jag hört hela albumet tvärvände jag. Sådan smörja och så en ynka låt som var så bra och resten rena kräkmedlet.

Återgå till Musikstugan