Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Så om en ljudvåg innehåller energi och energi har massa - då borde ljudvågen kunna "ta sig fram" i vacuum även om inget hörs, eller?
/ B
soundbrigade skrev:Bill50x skrev:Så om en ljudvåg innehåller energi och energi har massa - då borde ljudvågen kunna "ta sig fram" i vacuum även om inget hörs, eller?
/ B
Det där låter som ett ämne för en zenbuddistisk meditation - ljudet av det ljudlösa ljudet.
Och valar och elefanter kan höra lägre frekvenser än vi, men det är egentligen inte konstigare än att andra djur uppfattar ljus utanför det spektrum som vi är känsliga för (ultraviolett och infrarött). Det är skillnad på om du har ett medium som signalen inte kan utbreda sig i. En liknande fråga men med ljus blir "Hur ser synligt ljus ut inne i en 2 meter tjock blyvägg?".Bill50x skrev:soundbrigade skrev:Bill50x skrev:Så om en ljudvåg innehåller energi och energi har massa - då borde ljudvågen kunna "ta sig fram" i vacuum även om inget hörs, eller?
/ B
Det där låter som ett ämne för en zenbuddistisk meditation - ljudet av det ljudlösa ljudet.
Mjae, inte riktigt
Tänk så här: En hund kan höra högre frekvenser än vi. Det gör att hundar kan höra ljud som vi inte hör. Min tanke var, finns det något annat som skulle kunna påverka ett ljud så att vi inte hör något men att det ändå finns där? Vacuum tex....
/ B
Almen skrev:Det är skillnad på om du har ett medium som signalen inte kan utbreda sig i. En liknande fråga men med ljus blir "Hur ser synligt ljus ut inne i en 2 meter tjock blyvägg?".
Svante skrev:Alltså, nu ska jag ge mig in på marker som jag egentligen inte behärskar. Allt baseras på det jag behärskar någorlunda, dvs ljud i luft.
Ljudets hastighet i vakuum är 345 m/s.
Det är ju så, att ljudhastigheten definieras (jajustdet) som c=sqrt(gamma*p0/rho0) där gamma =1,4 för diatomära gaser, p0 är det statiska trycket och rho0 är medeldensiteten.
Eftersom p0 är proportionell mot rho0 om temperaturen är konstant, så är ljudhastigheten konstant, dvs oberoende av trycket.
Det betyder att om man tager sig en mängd luft, och skickar ljud genom den så kommer ljudet att gå som den brukar med ungefär 345 m/s. Tunnar man sedan ut luften, men håller tempen konstant, så kommer hastigheten att vara densamma. Såvitt jag kan förstå kommer den aldrig att bli något annat, men...
Inget att bly sig om.Bill50x skrev:Almen skrev:Det är skillnad på om du har ett medium som signalen inte kan utbreda sig i. En liknande fråga men med ljus blir "Hur ser synligt ljus ut inne i en 2 meter tjock blyvägg?".
Just det. Och hur mår man själv där inne?
/ B
phon skrev:JDen blir så varm att man kyler den med flytande syre. hmm ... eller .. ja, nåt sånt dårå ...
BAMBAM skrev:Är det säkert att vakum är en gas?
- B
perstromgren skrev:Svante skrev:(Jag ser redan nu en svaghet i resonemanget, som jag annars tycker är rätt kul, kanske någon mer ser den?)
rho0 = 0 vid vacuum?
wayfarer skrev:Svante, alltså borde vakum enligt ditt resonemang ha ljudhastigheten mer enligt ljudetshastighet i väte en något annat eftersom det är den vanligaste ämnet.
Svante skrev:wayfarer skrev:Svante, alltså borde vakum enligt ditt resonemang ha ljudhastigheten mer enligt ljudetshastighet i väte en något annat eftersom det är den vanligaste ämnet.
Ah, ja förstås, så måste det vara. Så c=1269 m/s för vakuum. Skönt, då var det avklarat.
rikkitikkitavi skrev:Magnus, det är bara telepati. De läser dina tankar...
/rickard
Svante skrev:
Ah, ja förstås, så måste det vara. Så c=1269 m/s för vakuum. Skönt, då var det avklarat.
soundbrigade skrev:rikkitikkitavi skrev:Magnus, det är bara telepati. De läser dina tankar...
/rickard
Med vilken hastighet färdas tankarna i vacuum då?
phloam skrev:Edit: Men hur låter ljud i _mörk_ materia då? Mer goth då eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster