Och skulle det då handla om double decay med stora kaviteter hos jänkarna?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Min privata uppfattning är att det är trivsamt att sitta i en miljö som bidrar med lämplig halt "icke störande" tidiga reflexer*, således att man kan orientera sig i sin närmiljö, men att påtaglig efterklang i närmiljön är av ondo.
*Vilket betyder att de skall vara tillräckligt svaga, tillräckligt många (men även tillräckligt glesa!), tillräckligt frekvensoberoende och tillräckligt skiljbara från ljudbildens ljud. Det sistnämnda ställer geometriska krav, ty det kräver att vissa reflexionsriktningar undviks, isynnerhet inom vissa tidsintervall.
patrikf skrev:IngOehman skrev: Om du har några egna uppfattningar av något, så berätta gärna om dem! Men gör det i en rimlig ton. Ditt ändlösa föreläsande bestående av hugskott och gissningar presenterade som fakta, är rätt tröttsamt i längden att behöva se.![]()
Det var ju tråkigt att höra. Min ambition är att peka på att det finns olika uppfattningar om bla akustik.
PatikF skrev:IngOehman skrev:Detsamma gäller dina gissningar om vad de som invänder mot det du skriver, själva har för uppfattningar i olika akustiska frågor. Om du vill veta så fråga, men sluta förolämpa folk genom att projicera dina förutfattade meningar om vad de tycker på dem.
Vh, iö
Ja, du ska kanske starta ett eget forum där du får bestämma vad och hur det ska skrivas själv? Min rekommendation är att inte läsa mina inlägg om du uppfattar det som förolämpningar när jag redovisar en annan åsikt än dig.
PatikF skrev:Ps, Vad står Vh för som alltid står i slutet av dina inlägg?
IngOehman skrev:Oj, det blir ju en hel lärobok det, och det får definitivt inte plats på ett internetforum, i synnerhet inte med tanke på att man får kritik redan är man skriver pytteinlägg på 1/100 av det, för att de är för långa...![]()
Skriver man bara lite riskerat det att bli tumregelmässigt.![]()
Så nej, jag avstår nog.
IngOehman skrev:Men lite sa jag ju i varje fall.![]()
Fast det var kanske mest saker du redan håller med om?
Vh, iö
Piotr skrev:HSideback skrev:Word!
(Önskar att jag var kapabel att tillägga något på samma nivå som herrarna ovan, men inser min begränsing)
Word... med det avses?![]()
![]()
Piotr skrev:HSideback skrev:Word!
(Önskar att jag var kapabel att tillägga något på samma nivå som herrarna ovan, men inser min begränsing)
Word... med det avses?![]()
![]()
Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
patrikf skrev:Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
Hej.
Vilken betydelse har örats överföringsfunktion när det gäller att uppnå realism vid stereoåtergivning menar du? Och är det någon ny kunskap som inte har nåt ut ännu?
patrikf skrev:Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
Hej.
Vilken betydelse har örats överföringsfunktion när det gäller att uppnå realism vid stereoåtergivning menar du? Och är det någon ny kunskap som inte har nåt ut ännu?
Morgan skrev:*asgarv*... Ja, Patrik, det där försökte Ingvar förklara för dig i den kilometerlånga tråden ....
Om det blir en intervju kommer saker som dessa helt säkert att beröras, eftersom det ju är psykoakustiska elementa när man diskuterar stereoåtergivning. Dessvärre saknas facklitteratur på området (eller den är i alla fall så esoterisk att jag inte lyckats finna den).
patrikf skrev:Trots att det är psykoakustiska elementa saknas facklitteratur på området. Hur går det ihop?
IngOehman skrev:Appropå Word...
Kommer att tänka på frågan i någon annan tråd, där något undrar
vad "ordet" betyder (även om det var ett specifikt ord det rörde sig
om den gången).
Hurusomhelst: Ordet är sanningen.![]()
Vh, iö
Morgan skrev: *klipp*......Därför vill jag ha "mer Ingvar åt folket", för den snubben har tänkt längre och bättre än många sådana "stora namn" i branchen enligt min högst amatörmässiga bedömning.
Piotr skrev:"På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi."
Näe, inte ironi men kvalificerat skrotprat!
Bill50x skrev:Piotr skrev:Hm. På vilket sätt är det "skrotprat" att IÖ får högsta betyg? Menar du att Patrik har fel genom att göra så? Att IÖ inte är värd ett högt betyg?
Eller är det bara fel därför att det är Patrik som säger så?
/ B
När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
paa skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Hm. På vilket sätt är det "skrotprat" att IÖ får högsta betyg? Menar du att Patrik har fel genom att göra så? Att IÖ inte är värd ett högt betyg?
Eller är det bara fel därför att det är Patrik som säger så?
/ B
För att uttalandet påminner om liknande angående religion och tomten, om möjligheten för många att uppleva saker, om man blir övertygad om saker som inte är vetenskapliga. Högsta betyg som hypnotisör, typ.
Piotr skrev:Bill
Antingen så missförstår jag eller du budskapet från Patrik i det sista stycket?När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
Tolkar det som att fantasi och vilja är det viktigaste, i motsatts till en noga planerad återgivningssituation, och att IÖ med sin förmåga att övertyga skulle "hjälpa" stackars faktiskt medlemmar och LTSare att höra det dom hör..
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster