Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-05 12:07

Om jag kommer att skaffa en squeezebox så kommer jag lätt att styra
den från min mobiltelefon som har Windows Mobile som operativsystem 8)

Bara att använda inbyggda webläsaren för gränssnittet till slimserver o
så kopplar man upp sig via W-lan. :D

Bamsefar kör så hemma hos sig och det verkar hur smidigt som helst.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-05 12:11

Vaddå om du kommer att skaffa?

När du skaffar menar du väl :lol:

Once you pop, you can´t stop!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-05 14:34

Wolfie skrev:Om jag kommer att skaffa en squeezebox så kommer jag lätt att styra
den från min mobiltelefon som har Windows Mobile som operativsystem 8)

Bara att använda inbyggda webläsaren för gränssnittet till slimserver o
så kopplar man upp sig via W-lan. :D

Bamsefar kör så hemma hos sig och det verkar hur smidigt som helst.

Vad är det för telefon?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-05 16:36

QTEK S200 - om jag minns rätt :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-05 18:19

Jepps en Qtek S200 är det :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 00:18

Det har kommit en "ny färg" på SB:3 - helsvart och med den nya fjärren.

Introducing the all-black Squeezebox™ with the new candy-bar shaped remote. As Spinal Tap's Nigel Tufnel said, "It's like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black."

Order today for delivery by Christmas.

Jag gillar speciellt Spinal Tap citatet :D

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 10:44

En recension av Transporter från SoundStageAV.com
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-06 11:06

När "Transporter" gör det den heter - dvs innehåller en transport som rippar till FLAC och hämtar alla korrekta taggar för musiken inkl skivomslaget, för den summan, jag då kan jag bli intresserad.

Men just nu är det en överprisad produkt som inte tillför något markant jämfört med en SB3 + extern DAC (vilket garanterat blir billigare, och MINST samma ljudåtergivningskvalitet).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-12-06 11:09

Håller med Bamsefar :).

Den svarta SB3'an var snygg!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:09

Bamsefar skrev:När "Transporter" gör det den heter - dvs innehåller en transport som rippar till FLAC och hämtar alla korrekta taggar för musiken inkl skivomslaget, för den summan, jag då kan jag bli intresserad.

Men just nu är det en överprisad produkt som inte tillför något markant jämfört med en SB3 + extern DAC (vilket garanterat blir billigare, och MINST samma ljudåtergivningskvalitet).

Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

Men har man en dator, vilket lixom hör till konceptet, har man ju alt det där redan....

Nä, har nog inte riktigt förstått... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-06 11:26

Bill50x skrev:Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

Men har man en dator, vilket lixom hör till konceptet, har man ju alt det där redan....

/ B

Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Jag har för övrigt min server i en garderob, väl ljuddämpat och dessvärre något varmt (jag jobbar på kylningen av servern - inte det lättaste). Så jag blir tvingad att använda min bärbara PC med EAC + FLAC osv. Och exakt som du säger är ju det "gratis" iom att jag redan äger all denna hårdvara. Fast skall man då köpa en Synology 106 och rippa och inte har en PC/MAC så måste ju denna hårdvara då köpas - tänk om Transporter då löst detta problem genom att göra allt detta rakt och enkelt med just det en transport av något slag.

Näe Transporter är en bling-bling produkt utan värde.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:37

Bamsefar skrev:Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Just det, det står mig fritt :-)
Och fick jag välja skulle jag starta med en KlämLåda då den är mycket snyggare än Transportern och verkar ha tydligare display åxå. När jag sedan känner för det (och om skillnaden märks hos mig) kompletterar jag med en extern DAC i någon form.

/ B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-12-06 11:42

Fasen vad snygg den nya svarta var då... Hade jag vetat att den skulle komma för ett par veckor sedan när jag köpte min hade jag väntat. Jag fick iaf med den nya fjärren, och det känns ju bra dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:45

Stranne skrev:Fasen vad snygg den nya svarta var då...

Men oavsett vilken färg som visas och oavsett i vilket sammanhang så är det samma låt i displayen! Har dom betalt för att plugga den låten?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:50

Bamsefar skrev:
Bill50x skrev:Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

/ B

Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr)

18995+frakt

för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Jag har för övrigt min server i en garderob, väl ljuddämpat och dessvärre något varmt (jag jobbar på kylningen av servern - inte det lättaste). Så jag blir tvingad att använda min bärbara PC med EAC + FLAC osv. Och exakt som du säger är ju det "gratis" iom att jag redan äger all denna hårdvara. Fast skall man då köpa en Synology 106 och rippa och inte har en PC/MAC så måste ju denna hårdvara då köpas - tänk om Transporter då löst detta problem genom att göra allt detta rakt och enkelt med just det en transport av något slag.

Näe Transporter är en bling-bling produkt utan värde.

Jag tycker också att det är mycket pengar (för mycket för mig i alla fall), men du jämför lite fel tycker jag - du jämför begagnatpriser med nypriser. Enligt prisjakt får du betala 12500 kr för Benchmark DAC-1 och knappt 3000 kr för SB3 - det blir nästan 15500. Sen är det väl inte bara dac:en som är förbättrad i Transporter.

När det gäller ripping- och taggingfunktioner i Transporter så känns inte det som något jag skulle vilja ha. Har man rippat 1000+ cd:s så vet man vilka problem som kan uppstå och då vill i alla fall jag hellre sitta vid datorn med den bättre överblick som den ger. Hade du tänkt dig att rippa från Transporter -> server, eller hade du velat ha inbyggd hårddisk i Transporter?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:53

Bill50x skrev:
Stranne skrev:Fasen vad snygg den nya svarta var då...

Men oavsett vilken färg som visas och oavsett i vilket sammanhang så är det samma låt i displayen! Har dom betalt för att plugga den låten?

/ B

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... nk+martini

Till Transporter använder dom Herbie Hancock

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:57

Bill50x skrev:
Bamsefar skrev:Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Just det, det står mig fritt :-)
Och fick jag välja skulle jag starta med en KlämLåda då den är mycket snyggare än Transportern och verkar ha tydligare display åxå. När jag sedan känner för det (och om skillnaden märks hos mig) kompletterar jag med en extern DAC i någon form.

/ B

Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Transporter

Display

* Two large, high-resolution vacuum fluorescent displays
* 640x32 greyscale pixels, combined display
* Beautiful high-speed, full-screen visualizers
* Bitmapped graphics, multiple fonts, animation, and images
* Brightness control

SB 3

Display

* Large, high-resolution vacuum fluorescent display
* 320x32 greyscale pixels
* Beautiful high-speed, full-screen visualizers
* Bitmapped graphics, multiple fonts, animation, and images
* Brightness control
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 12:04

TCM skrev:Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Okejrå :-)

Men SB är i alla fall mycket snyggare.....

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 12:17

Bill50x skrev:
TCM skrev:Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Okejrå :-)

Men SB är i alla fall mycket snyggare.....

/ B

Ja, du behöver inte övertyga mig om Squeezeboxens förträfflighet :D . Jag har nyligen firat 1-årsjubileum för min SB och jag älskar den lika mycket fortfarande.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 13:38

Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-06 15:42

Strauss skrev:Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Exakt! Helt klart dags för dig att Byta Strauss, o så vet du vart du ska
vända dig när du vill sälja din fula silverfärgade SB billigt :lol: :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 15:46

Wolfie skrev:
Strauss skrev:Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Exakt! Helt klart dags för dig att Byta Strauss, o så vet du vart du ska
vända dig när du vill sälja din fula silverfärgade SB billigt :lol: :wink:

Ska ha minst 3 hemma när jag är klar, helst 4 :)

Musikrum, vardagsrum, sovrum ... sen en till grabben när han blir lite större .. sen en till andra grabben när han också är lite större... osv osv :P

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-10 17:07

För alla som är gifta eller sambo

Från SlimDevices pressida:

In December's People Magazine, Squeezebox was named the #1 gift for The Man In Your Life.

This smart little box connects Internet tunes to your stereo, streaming online playlists through your own speakers.

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-10 18:11

Jag är på gång att införskaffa en Squeezebox också. Finns dom helsvarta på lager hos någon återförsäljare redan nu?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-10 18:52

David_A skrev:Jag är på gång att införskaffa en Squeezebox också. Finns dom helsvarta på lager hos någon återförsäljare redan nu?

Ej i lager (Preliminär leverans 2006-12-18 )

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102601

Hos dom andra registrerade återförsäljarna kunde jag inte hitta svart/svart-modellen.

http://www.slimdevices.com/au_resellers.html#sweden
When routine bites hard

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2006-12-10 22:31

köper man direkt från slim devices så får man en transporter + en SB för 13800:- + moms (3450:-)=17250:- ink frakt.
Det tillkommer lite växelpengar som ups tar ut i service för tullavgifter och dyl.
Landar ungefär på 18000:-
Men då får man både en transporter och en SB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:39

Tycker det verkar vara trist som fan med denna "box". Har redan datorn kopplad till stereon för slölyssning när jag surfar, men annars så är det fysiska format som gäller
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2006-12-10 22:42

Det är otroligt bekvämt att kunna byta skiva utan att behöva resa sig ur soffan :P
Sen är ljudet super från transportern.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:43

Ja, jag har fortfarande fötter som fungerar så jag överlever att byta skiva. Sedan så går ju datorn använda om jag måste slölyssna :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-10 22:52

subjektivisten skrev:Ja, jag har fortfarande fötter som fungerar så jag överlever att byta skiva. Sedan så går ju datorn använda om jag måste slölyssna :wink:

Ja slölyssnar man med en transporter är det något som är fel :lol:
Kom och hälsa på nån gång så ska jag omvända dig din lodis :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi