/Peter
Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
Morgan skrev:En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
Har vi kommit till en återvändsgränd?
patrikf skrev:Piotr, jag ska gå igenom tråden och se vilket inlägg jag inte har svarat på. Jag är tvungen att sålla bort mycket tyvärr, och då kan frågor missas.
Tvett. Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Övertygelse är en väldigt viktig parameter vid stereoåtergivning.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Har vi kommit till en återvändsgränd?
patrikf skrev:Tvett. Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
patrikf skrev:Övertygelse är en väldigt viktig parameter vid stereoåtergivning.
IngOehman skrev:Det är de som förstår som låter sig övertygas - och de som inte fattar som inte övertygas, inte det motsatta. Du är ett utmärkt exempel på just detta. Det är för övrigt rätt typiskt för vetenskapliga saker - det är de som inte förstår resonemangen som förblir skeptiska.
iö skrev:Det är för övrigt rätt typiskt för stringent utredda vetenskapliga saker - det är de som inte förstår resonemangen som förblir skeptiska.
patrikf skrev:Problemet BBC-dippen försökte lösa var nivåmatchning mellan mid och diskant. Genom att sänka diskantnivån lite nära delningsfrekvensen där den spred med än miden blev högtalarens totalljud i rummet behagligt.
PatrikF skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
PatrikF skrev:Däremot tycker jag att det verkar vettigt att reflekterat ljud ska vara likt direktljudet.
PatrikF skrev:Jag tror att det är väldigt svårt att deducera sig fram till hur människor upplever ljud.
PatrikF skrev:Jag upplever också att Toole inte har så mycket idéebakgrund. Jag tycker att det är befriande. Istället har han utfört en storartad insats för att systematiskt utforska olika aspekter av återgivning ur högtalare som är betydelsefulla för oss stereolyssnare och lägga ihop dessa resultat med aktuell forskning inom akustik och hörselforskning.
PatrikF skrev:När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
steveo1234 skrev:"Det enda du lyckas med, är att demostrera av att du är XXX, utan omdöme. "
"Att reflektera intelligent över frågeställningar är nog dessvärre inte PatrikF's starka sida"
Om admin tycker att ovanstående är ok så vänligen radera mitt konto här. Ing Öhman må vara otroligt kunnig inom sitt område, men ovanstående är personangrepp på låg (hög?) nivå.
Piotr skrev:Hmm, ja kanske lite (lite) starka ord från IÖ... men
i mina ögon så är det i högsta något som Patrik sas. "ber om". Det är möjligt attt Patrik inte förstår hur han i själva verket framstår (och då är det synd om honom) men sådant provokativt beteende som Patrik pysslar tycker jag personligen ALLTID skall lyftas fram och markeras. Man kan inte till 100% hålla sig "lugn" och håla sig till sakfrågan i sådana här lägen.
Mina ärlig åsikter.
Viss balans bör finnas, visst, men att visa känslor och att markera när någon går för långt, det tycker jag är ca 110.7% naturligt...
Min känsla är inte att Patrik är ute efter att (åtmionsone inte enbart)lära, utan att skapa turbulens. Det har han lyckats med och det kallas trolling på internetspråk.
/Peter
Piotr skrev:Hmm, ja kanske lite (lite) starka ord från IÖ... men
i mina ögon så är det i högsta något som Patrik sas. "ber om". Det är möjligt attt Patrik inte förstår hur han i själva verket framstår (och då är det synd om honom) men sådant provokativt beteende som Patrik pysslar tycker jag personligen ALLTID skall lyftas fram och markeras. Man kan inte till 100% hålla sig "lugn" och håla sig till sakfrågan i sådana här lägen.
Mina ärlig åsikter.
Viss balans bör finnas, visst, men att visa känslor och att markera när någon går för långt, det tycker jag är ca 110.7% naturligt...
Min känsla är inte att Patrik är ute efter att (åtmionsone inte enbart)lära, utan att skapa turbulens. Det har han lyckats med och det kallas trolling på internetspråk.
/Peter
UrSv skrev:Det skrivs spaltkilometer med förklaringar men han trollar bara vidare. Jag har full förståelse för IÖs inlägg och hade inte kunnat uppvisa me än en bråkdel av hans tålamod efter att ha blivit behandlad så illa som han blir behandlad av PatrikF i, till synes, varje tråd som PatrikF skriver i.
PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster