Unamco T1

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Unamco T1

Inläggav n3mmr » 2006-12-11 15:31

En kompis fick en Unamco T1 med nån okänd pickup på.

Kan Unamco T1 vara värt jobbet att modda? Jag har för mig att jag sett en sån, dundermoddad, hemma hos en LTS-medlem. Den hade en del impande egenskaper, som att man kunde slå ner locket med full kraft medan man spelade en skiva utan att nån störning märktes.

Nån som har erfarenhet?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-11 16:17

Vad vill du uppnå med modifieringen? Duger den inte som den är?

Jag vill minnas att den var rätt OK, men jag har å andra sidan aldrig varit petig med grammofoner.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-11 17:56

Har aldrig hört en skivspelare i moddat skick som låtit signifikant "bättre" än en omoddad. Vad för inblickar i mekaniken har dom fullständigt missat på fabiken?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-11 18:13

Harryup skrev:Har aldrig hört en skivspelare i moddat skick som låtit signifikant "bättre" än en omoddad. Vad för inblickar i mekaniken har dom fullständigt missat på fabiken?

mvh/Harryup

Jag håller egenligen med dig, men man skulle kunna tänka sig att konstruktören kapat kostnader för att få modellen att sälja. Då kan en händig amatör kanske lägga på det där lilla extra för att få det som det var tänkt, om konstruktören haft fria tyglar.

Men jag har svårt att tro det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-11 18:38

Jag har en modifierad Unamco. Den ser numera ut så här:
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-11 19:18

RogerGustavsson skrev:Jag har en modifierad Unamco. Den ser numera ut så här:

Jag kan ju inte uttala mig om hur den fungerar, däremot kan jag säga att den är klart snyggare än originalet! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-11 21:13

Av originalet återstår yttre och inre tallrik och axeltappen. Lagerhuset är nytt. Likströmsmotor med batteridrift stumt kopplad till chassit. Chassi i akrylblylaminat (22 mm tjockt och tungt). Nedre halvan av det som syns på bilden är bara dekor för att dölja fötter och elektronik. Avfjädring via fötter från Sonic Design. Tallriksmattan kommer från NAD. Armen är en Rega RB-300. I lådan ligger en LTS-RIAA och en Ortofon OM40.

Har tidigare använt den med en Audio-Technica OC-7 och en Emerald-RIAA (diskret uppbyggd). Det lät inte helt illa.... Trots avsaknad av mjuk upphängning inga problem med återkoppling.

Detta är min andra modifiering av Unamcon. Den förra hade 12-tums STAX-arm och originallådan kvar (dock med minimalt hålrum). Innerchassit var av en annan konstruktion och topplattan annorlunda. Pickup var då Dynavector Karat 23R.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-11 22:30

RogerGustavsson skrev:Detta är min andra modifiering av Unamcon.

Vad var det för fel på originalkonstruktionen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-12 08:13

Framförallt tyckte jag inte tonarmen var i klass med resten. Själva drivverket hade tyst gång, lågt svag och var okänslig för återkoppling (om den stod på ett stabilit underlag). Tallrikslagret var heller inte så bra med sin plastbricka i botten. Tyckte heller inte om det veka innerchassit i plåt som var helt odämpat och knappast så styvt som det borde vara. Första ombyggnaden blev en anpassning till den något längre Stax-armen. Den var inte mycket bättre än Unamco-armen men tillsammans med de övriga modifieringarna blev det ett steg framåt.
I och med inköpet av den kortare Rega-armen började en anpassning till den. Gjorde flera experiment med helt lådlösa konstruktioner bl.a. ett enkelt kors i plexiglas placerat på de tre fjädrarna från Unamcon. Armen fick den långa utriggaren för sig, lagret i centrum, och motorn monterades med gummiband. Fungerade bra även om ergonomin var helkass. Nästa steg blev en rektangulär träplatta ställd på fjädrarna från Unamcon. Såg bättre ut. Testade att montera motorn stumt men det gick inte. Införskaffade då en likströmsmotor av samma typ som Verdier använde. Den gick bra att montera stumt utan några som helst störningar. Sedan gick projektet mera ut på att förfina utseendet. Rega-armen gav/ger jämfört med Unamco- och Stax-armarna en lugnare diskantåtergivning, renare och mera välupplöst helt enkelt. Det är vad jag kommer ihåg. Blir inte så mycket spelat nu för tiden, inte minst då den inte har varit komplett på ett tag.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-12 15:34

Gummimattan ser fräsch ut. Den är nyinförskaffad, antar jag, eftersom Unamcon har en matta med små gummipluppar i original. Har Verdier-motorn hastighetsreglering? Driver du med rem eller tråd?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-12 20:11

Gummimattan är från NAD. Gick att införskaffa separat för ca 20 år sedan - den är alltså inte ny! Är 5 mm tjock, betydligt kraftigare än Unamco-mattan. Drivningen sker via flat rem och hastigheten kan regleras. Räcker att ändra likspänningen. Ett vanligt 9V-batteri räcker för drift i många timmar.

Återgå till Vintage-hifi