Måndagsfilosofi, eller likheten mellan låtar och A/B-tester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Måndagsfilosofi, eller likheten mellan låtar och A/B-tester

Inläggav Svante » 2006-12-11 22:06

Ja, ibland undrar jag hur min skalle funkar.

Jag sitter här och lyssnar på en låt och inser just att den är precis som ett A/B-test*. Den hade en stund ett kraftigt bandbegränsat ljud, lite sådär, telefonkvalitet, ni vet. Sen slog teknikern på fulla bandbredden och fifasen vad fint det lät. Man utnyttjade det att man är dålig på att höra absolut ljudkvalitet, men bra på att höra förändringar.

Likadant är det med ett A/B-test, det kan vara svårt att höra om en högtalare hemma i det egna vardagsrummet låter bra jämfört med högtalarna hemma hos polaren, trots att man har likvärdiga rum. Men ställer man högtalarna bredvid varandra och får växla mellan dem i ett A/B-test, ja då blir skillnaderna solklara.

Jag bara tänkte delge er min uppenbarelse... :D :roll:

*Ja ett sånt där med snabba växlingar, alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-11 22:19

Hehe, ska avslöja en sak som kommer sabba min trovärdighet fullständigt som kritisk lyssnare och "guldöra"..

För länge, länge sedan så byggdes det ett par högtalare i en stockholmsförort. Fina (nästan jättefina) komponenter i en välstagad och väldämpad 7 liters reflexlåda... lite inspirerade av Dynaudios 1.1 kan man säga.

Fulfilter och inga mätmöjligheter men polarn å jag tyckte hans alster började lira fint... alla fall ganska fint.

Polarn går hem å lämnar sina byggen kvar hos mig. Jag kikar lite på de löst hängande delningsfilterna på baksidan och gör en liten upptäckt..

Vi hade suttit å lyssnat på 1st 5" bas och 2st diskanter.. :oops:

p.s. jorå för fan, det är jag som hör skillnad på kablar å skit! :wink:

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Måndagsfilosofi, eller likheten mellan låtar och A/B-tes

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 22:23

Svante skrev:Jag bara tänkte delge er min uppenbarelse... :D :roll:

*Ja ett sånt där med snabba växlingar, alltså.

Det är måndag här också :-)

Jo, vissa saker går väldigt bra att avslöja i A/B-tester. Det utnyttjade jag tidigare när jag trimmade kassettdäck med en 400 Hz-ton, en 12 kHz dito samt öronen. Fungerade alldeles utmärkt.

Men min erfarenhet är att det är huvudsakligen frekvensgång och kanske "stereobredd" som man lätt avslöjar. Förr i tiden när brus var ett problem, eller åtminstone en del i återgivningen, kunde man lätt höra skillnad på det åxå.

Men det här med svän och homogenitet tycker jag man lättast skiljer åt genom lite längre lyssningsperioder.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 22:56

Piotr skrev:Hehe, ska avslöja en sak som kommer sabba min trovärdighet fullständigt som kritisk lyssnare och "guldöra"..

Ska jag kontra med nåt liknande då. Jag och en annan forummedlem lyssnade och jämförde Audio Pros A4-14 med två andra högtalarpar. Vi lyssnade ganska länge. Till sist spelade vi en låt där nåt ljud var mixat helt till ena kanalen. När vi spelade det på audioprohögtalarna var ljudet helt borta! Vi tittade på varandra och undrade hur det var möjligt.

..så kom vi på att man på baksidan av just de här högtalarna kan välja om de ska spela som vänster eller höger högtalare (båda matas med båda kanalerna med linjenivå). Vi hade suttit och lyssnat i mono i nån timme utan att märka det... :oops:

Jag är övertygad om att fler har såna här historier, fram med dem nu!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-12 00:09

Hahaha... förbenat roligt! Jaa, va ska man säga... de e bara te å hoppas på att man har lärt sig nåt sen dess.. :D

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-12 00:16

been there, done that!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-16 12:00

... bought the t-shirt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-16 12:02

...fegisar, kläm fram det nu! :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-16 12:11

Har haft en Miles Davis-platta sedan jag skaffade mina carlsson, upptäckte denna höst att den är i mono. Ändå så är den helt suveränt bra inspelad.

Jag monterade också ihop mina oa51:or efter uppgraderingen och trodde att äntligen skulle det lyssnas. Av en tur (otur?) så hittar avr7000 lite märkligt överblivet material precis bredvid...

Bild

Sedan dess har de fått heta Carlsson oa51.3 NoFluff DeLuxe. :oops: :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-16 12:29

För några veckor sedan fick jag för mig att jag skulle mickla lite med filtret i min Tact. Tanken var dels att se om det gick att dela så högt som 350hz. Samt prova att göra ett litet glapp mellan två delningar för att få ner en elak rumsresonans. Förutom det gjordes två andra delningar med ganska flack branthet. Jag fick alltså med mina befintliga inställningar 5st filter att switcha mellan på fjärren.
Satte mig ner och bytte filter lite slumpmässigt och skrev t.o.m ner skillnaderna på papper.
Efter drygt 15min visade det sig dock att enheten stod i correction mode, dvs rumskorrigeringen är aktiverad. Och då ändras inte filterna som väljs under bypass mode, utan delningen är inräknad i korrektionen.
Med andra ord så hade jag suttit och jämfört noll och ingen skillnad alls i en kvart, och dessutom skrivit ner skillnader på papper :oops:

Till mitt försvar kan nämnas att jag hela tiden tyckte att skillnaderna var mindre än förväntat. Och när det väl kopplades in riktigt, blev så stora skillnader att t.o.m min morsa skulle hört dessa. Men, men... pinsamt var det.
Visar också förväntningarnas effekt på hjärnan, eftersom jag hela tiden var medveten om hur filterna var konfigurerade, och hur det borde låta.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-12-16 13:35

Hehe...

En annan gammal historia: En kompis uppgraderade för många år sedan från sina Mosen-högtalare till ett par Boren (ca 20000 kr vid den tiden). Vi var ca 4-5 som 'premiärlyssnade' på dessa, varav några hade tillbringat ett antal timmar framför dessa nya burkar. Jag kom dit dag 2 och lyssnade. De flesta gav positiva superlativ, även om en viss tveksamhet hos några kunde skönjas mellan raderna. Men antagligen pga att det var en fin välsnickrad produkt med fint utseende och dessutom storebror till en vid den tiden hyfsat välrenommerad högtalare, fick tvivlen begränsat utrymme.
Men efter några timar gick jag ändå fram och närlyssnade på högtalarna och fann att diskanten hördes mkt svagt och endast väldigt höga frekvenser återgavs. Jag skruvade isär högtalarna och fann att ledningarna till diskanten i båda (!) högtalarna hade gått av vid filtret, så att endast en by-pass kondensator på 0,18 uF släppte igenom lite av den allra högsta oktaven! Hela tiden hade alla lysnnat på denna stympade återgivning och ingen hade egentligen på allvar ifrågasatt vad de hörde. En av de deltagande var studiotekniker och flera var inbitna audiofiler.

Detta blev en av flera lärorika upplevelser hur förutfattade meningar präglar upplevelser hos mig själv och andra. 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-16 13:41

markih skrev:[...] Hela tiden hade alla lysnnat på denna stympade återgivning och ingen hade egentligen på allvar ifrågasatt vad de hörde. En av de deltagande var studiotekniker och flera var inbitna audiofiler.

Detta blev en av flera lärorika upplevelser hur förutfattade meningar präglar upplevelser hos mig själv och andra. 8)

Hur någon kan vara skeptisk till behovet av blindtester blir ännu mer en gåta när man hör sådant där. Själv har jag bl.a. "hört" ganska stora skillnader när jag skruvat på tonkontroller som inte varit inkopplade...

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-12-17 00:49

Japp Magnus, det är för mig en gåta också.

Ett annat exempel: Gjorde ett BT för 2 år sedan. A/B-test mellan CD-spelare. 10 pers lyssnade med blandad erfarenhet. Kalibrerad nivå och en dyr fin Yamaha DVD mot en 668.
Växlade ett antal ggr, först öppet sedan blint. Stora skillnader hördes och utlåtande som 'nu är det musik, det hörs att Yamaha tillverkar musikinstrument' etc yttrades. Det var bara det att jag av misstag satt och vred på rec-selector istället för input-selector (vreden såg likadana ut). Vi hade lyssnat på pioneer'en hela tiden.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-17 05:03

markih skrev:Japp Magnus, det är för mig en gåta också.

Ett annat exempel: Gjorde ett BT för 2 år sedan. A/B-test mellan CD-spelare. 10 pers lyssnade med blandad erfarenhet. Kalibrerad nivå och en dyr fin Yamaha DVD mot en 668.
Växlade ett antal ggr, först öppet sedan blint. Stora skillnader hördes och utlåtande som 'nu är det musik, det hörs att Yamaha tillverkar musikinstrument' etc yttrades. Det var bara det att jag av misstag satt och vred på rec-selector istället för input-selector (vreden såg likadana ut). Vi hade lyssnat på pioneer'en hela tiden.

Fniss! :lol:
Mundus Vult Decipi

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-17 11:47

Själv lyssnade jag dagligen i ca en vecka på ett högtalarpar som var ur fas!! :oops: En kompis som kom hem till mig gjorde mig uppmärksam på detta! :) Det märkliga är ju att jag själv inte märkte detta!
Jag tyckte mig höra att det lät annorlunda, men kom inte ens på tanken att kontrollera.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-17 16:36

Nefilim skrev:Själv lyssnade jag dagligen i ca en vecka på ett högtalarpar som var ur fas!! :oops: En kompis som kom hem till mig gjorde mig uppmärksam på detta! :) Det märkliga är ju att jag själv inte märkte detta!
Jag tyckte mig höra att det lät annorlunda, men kom inte ens på tanken att kontrollera.. :?

Fasfel är luriga, det behöver inte alls låta fel utan kan t.ex. låta extra öppet och "luftigt" och även mer detaljerat. Det avslöjas dock ganska lätt genom att ljudbilden blir orolig och ändras kraftigt bara man rör det minsta på huvudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 18:00

Svante skrev:Jag är övertygad om att fler har såna här historier, fram med dem nu!

Japp, jag har också en, fast jag lurades (nästan) med flit! :oops:

Det hände sig att ett antal kompisar visste att det finns fina kablar och fula kablar, så jag frågade om vi kunde proöva hemma hos mig en afton. Visst, det kunde vi.

Först bad jag dem lyssna till min anläggning som den normalt är uppkopplad, för att säkra att "upplösningen" räckte. Jo, det gjorde den. Sedan kopplade jag in de nya kablarna mellan CD-spelare och försteg, men till en annan ingång, så vi kunde jämföra med fulkablarna (CD-spelaren har två utgångar).

Jag satte igång en skiva, och bad om intryck. Nu "spelade musikerna i takt" och "det blev svartare tysnad" och några fler sådana intryck uttalades. Men jag bytte aldrig ingång, vilket jag inte insåg med detsamma. De hade lyssnat på fulkabeln igen, och det berättade jag.

Placebo är starka saker! Inga fler provlyssningar kom till stånd.
... tycker jag!

Per

Keba

Inläggav Keba » 2006-12-17 19:03

Kopplade filtren till en av mina högtalare baklänges en gång.. Jag använde dem flera dagar innan jag skulle testmäta igen. Tonkurvan blev väl sisådär +-10dB fel utan att jag direkt reagerade på att det var fel.. :oops:

Och ändå försöker jag fortfarande justera för fel på mindre än 1dB.. Verkar ganska onödigt egentligen.

Återgå till Generellt om hifi