Vad betyder utseendet för er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-11 21:37

MichaelG skrev:Däremot har jag tyckt bättre om utseendet på vissa saker än på andra - men aldrig egentligen brytt mig.

Det här är intressant :D Det du säger ovan är (ur mitt perspektiv) motsägelsefullt - om du kan tycka att vissa saker är snyggare, då är du väl inte helt likgiltig? Dvs du får någon slags estetisk upplevelse nånstans.

Att "bry sig" är kanske en annan sak; jag förstår att det inte alls är "viktigt" för dig, speciellt inte i förhållande till ljudet. Men vad jag är ute efter är mer att även du - förutom att du inte "bryr dig", vilket jag önskar att jag kunde i högre grad :) - kan reagera på utseendet.

Samt att just den reaktionen kanske, åtminstone i vissa fall, kan påverka helhetsupplevelsen? Jag tror att alla reagerar mer eller mindre, och att det för en del kan ha nån slags psykologisk relevans. Frågan är vad :)

Edit: varning för trött-svammel :D

Edit2: Ponera att en person levt med nån sunkig paketstereo, men så plötsligt en dag ersätts denna med en cd/förstärkarcombo från t.ex. McIntosh (extremt exempel). Jag skulle kunna tänka mig, att redan när personen packar upp dessa pjäser, ser och känner dem, redan då uppstår förväntningar på en ljudupplevelse som motsvarar, eller formas av, känslan hos själva apparaturen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-12 19:48

phloam skrev:
En egenhet jag har är att jag helst undviker trä (möjligen ok hos vintage), jag tycker teknik ska se ut som teknik, inte möbler :D

Normalt sett håller jag med till 100 % angående trä (det ska vara blänkande metall :D ), men i detta fall kan jag göra ett undantag. Jag hittade denna kombo (som gärna skulle få stå hos mig) i den långa " A photo of your Squeezebox setup (please)"-tråden hos SlimDevices. En Transporter tillsammans med en förstärkare från Redgum Audio. Coola kylflänsar på undersidan 8)

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-13 14:09

TCM skrev: Coola kylflänsar på undersidan 8)

Ah, alltid lika kul att bli överraskad när man tror att allt redan är gjort :D Gäller kanske inte bara kylflänsarna i detta fall :)

Men annars undrar jag vad utseendet har för betydelse _utöver_ estetiska aspekter. Kan det påverka hur vi lyssnar?

Se exemplet ovan eller tänk er följande:

En förstärkare med mer kraft och bättre ljud än t.ex. MacIntoshen ovan - fast kamouflerad i en plastig, billig Siba-stereo. Tar det längre tid att komma på att den faktiskt låter bättre, än om den varit placerad i ett stort, brutalt och påkostat väldesignat skal?

(Jag tänker jämförelsevis på exempel där folk kommit på att de suttit och lyssnat på nåt som var t.ex. felkopplat utan att märka det osv....)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-12-13 16:02

En sak som jag kan störa mig ENORMT på är när snygga, fina, lovande prylar som man äger och tycker om - vill tycka om - när dom inte håller måttet. :cry: Alltså, dom är så snygga och man upplever dom som fullständigt spjutspetsteknologiska - och så är dom bara skit. Sånt kan jag gräma mig på.

Annars så har jag mina prylar i ett jättefint gammalt skåp, en gammal teve faktiskt, med dörrar till. Och så placerar jag någon pryl ovanpå, bara för att den är fin. :) Nu ståtar en skitsnygg SC-9:a ovanpå skåpet. Den stod tidigare på en ännu snyggare tuner från Optonica (båda svarta) vilket gav karaktär åt vårt vardagsrum. Ångrar lite att jag sålde tunern. Saknar den av estetiska skäl.

Mitt inlånade Yamaha-steg skulle inte få stå framme...

/en john med inredningsanpassade högtalare

Föregående

Återgå till Generellt om hifi