ABBA. Är det tillåtet att gilla dem nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-12-15 11:20

För min egen del så har jag nog aldrig upplevt någon annan popgrupp som berör mig lika mycket som abba generellt. Det är soundet tillsammams med harmonierna i rösterna som är helt unikt och skapar en skön varm känsla i bröstet.

När jag var liten hade jag en röd batteridriven kassetbandspelare som svajjade märkbart. På den lirades frekvent ett lila kassettband med blandade Abbalåtar i åldern någon gång mellan ca 5 och 7 år ca 1982. Jag vet inte om det var den äckliga färgen på bandet som gjorde det, men det var alltid "speciellt" att lira den och jag får ibland känslan att återigen sitta i myspyjamasen och lyssna på abba när jag hör vissa av låtarna. Snacka om nostalgitripp!

Låtar som tex Hole-in the soule, I have a dream, Fernando, Chiquitita, Take a chance on me (det kluriga "take a chance, take a chance take a take a take a chance" kanon-mumlet av B & B är kul), Summer night city är hur bra som helst och inte så sönderspalade i radio. Abba hade en otroligt stora låtvariation trost det stundtals insmickrande soundet. Inte som dagens motsvarande superkommersiella popband som låter lika dant låt efter låt.

Nu lyssnar jag nästan aldrig på Abba (både i brist på album) men kanske mest för att jag inte vill lyssna sönder mina kära abba-barndomsminnen.

Man kan helt klart lyssna på Abba och gilla det. Jag tror många ogillar Abba med jantelagen som styrpinne (ett svenskt band med rötter i töntiga 60-talsband kan helt enkelt inte vara bra). När jag växte upp på 80-talet var det totalt förbjudet att gilla abba som princip, då skulle man hellre lyssna på Style och annat skit, hur många uppskattar sådana band i dag?

Vh
Tobbe
Senast redigerad av torbod 2006-12-16 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-15 11:24

Almen skrev:Och "Money for Nothing" med Dire Straits?

Angelo Branduardi "Cercando L'Oro"
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-15 11:33

soundbrigade skrev:

Mitt enda villkor med "Easy Money" är att du kör liveversionen från The Great Deceiver. 8) USA går bra det med, men den är ju litet tillfixad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-15 11:41

Efter Bill50x lovord lyssnade jag igenom hela "The Album" och blev, faktiskt, ganska besviken. Gruppen låter oerhört trött. Borta är de produktionsmässiga finesserna, de omedelbara melodierna och soundet känns allmänt avslaget. Spökrösten i introt till "Move On" och hurtfriska "Hole in Your Soul" känns oerhört daterade och nästan jobbiga att lyssna på. Bara den omtalade "Eagle" och delar av den avslutande minimusikalen "The Girl With the Golden Hair" får godkänt. OK, slingan i "Take a Chance On Me" är fortfarande lite småkul.

Jag får nog stöka om i min ABBA topp tre-lista. Hädanefter får "Arrival", "Voulez Vous" och "The Visitors" min rekommendation som de tre ABBA-album man bör äga tillsammans med samlingen "The Singles - The First Ten Years".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-15 11:55

Almen skrev:
soundbrigade skrev:

Mitt enda villkor med "Easy Money" är att du kör liveversionen från The Great Deceiver. 8) USA går bra det med, men den är ju litet tillfixad.

Jag gillar nog studioversionen mest men lyssnar gärna på "USA". (Fick hem den häromdagen).

Vad säger Fripp om ABBA??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-15 12:06

Ur en intervju 1981 med Robert Fripp och Joe Strummer. (!)
Musician skrev:Vic Garbarini: I got the new Ellen Foley record recently and I noticed that you and Mick wrote most of the tunes, and that you all (the Clash) back her up on the record. I played it for a few people and asked "now, who do you think this is?" Most people thought it was Abba...

Strummer: That's a compliment!

Fripp: Abba are very, very good.

Garbarini: I agree, but I'm surprised to hear you both say that. What do you like about them?

Strummer: They hardly ever lay a turkey on you. They've kind of hit a rut these days, but they were in there just blammin' 'em onto the charts for ages, which is admirable... also the girls are nice looking!

Så nu vet vi. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-12-16 09:55

Men hallå?
ABBA är JÄTTEBRA.
Vilka hits, vilka suveräna melodier.

Pöjkarna som sedan gjorde Chess är knappast
obegåvade melodiskapare.

ABBA's texter lämnar förstås en hel del att önska men jag lyssnar sällan på texterna.

Mvh Ljudkrav

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-12-16 20:03

Almen skrev:
Hmmm... "Money" är den svagaste låten på DSotM, "Money, Money, Money" är en av ABBAs vassaste...

Javisst är det så, och ändå är Pink Floyds låt milsvida bättre.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-12-16 20:05

Menar ni på fullt allvar att ni gillar ABBA ???

Trodde nog att tråden var ett skojigt inlägg!

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-12-16 20:07

Blev tvungen att plocka fram singeln "Doing the omoralisk schlagerfestival" Jess...där satt den.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-17 15:06

PekkaJohansson skrev:Efter Bill50x lovord lyssnade jag igenom hela "The Album" och blev, faktiskt, ganska besviken.

Jag blev positivt överraskad snarare, den lät bättre än jag mindes. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-17 15:44

Nattlorden skrev:
PekkaJohansson skrev:Efter Bill50x lovord lyssnade jag igenom hela "The Album" och blev, faktiskt, ganska besviken.

Jag blev positivt överraskad snarare, den lät bättre än jag mindes. :D

Ja, det beror nog mycket på vilken utgångspunkt man har. Själv är jag väldigt trött på de sönderspelade hitsen, hur bra och finurligt ihopkomna dom än må vara. Eagle och Name of the game tycker jag nog är uppfriskande "icke-hits", detsamma med Thank you for the music.

Detta hindrar ju förstås inte att flera av de andra skivorna har sina godbitar också.

Som jag skrev tidigare; håll er borta från hit-samlingarna, köp de genuina albumen.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-27 15:57

Pekka: Är det Arrival-utgåvan från 2001 som är rekommendabel? På Polar-etiketten så klart, men på bolaget UNI.

Föregående

Återgå till Musikstugan