från o-ballat till balanserat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

från o-ballat till balanserat

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-15 18:45

Jag ska köra med obalanserad utgång in i en apparat som har balanserad ingång. Jag antar att jag kopplar ihop signaljord och ena pinnen (-) in den balanserade kontakten. Skärmen kommer att kopplas extrent till chassijord på drivande apparat (jag håller alltid isär skärm och signaljord på dom kablar jag göra själv (själv är bäste dräng)).

Men hur är det med nivåerna? Utgången på drivande apparat är en OPA 134 och med den matningsspäning den får kan den putta ut max 8 volt (ca). Det är alltså toppnivå. Räcker detta? Vilka problen kan uppstå?

Kabeln kommer att bli ganska kort, ca 1 meter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: från o-ballat till balanserat

Inläggav n3mmr » 2006-12-15 19:24

Max_Headroom skrev:Jag ska köra med obalanserad utgång in i en apparat som har balanserad ingång. Jag antar att jag kopplar ihop signaljord och ena pinnen (-) in den balanserade kontakten. Skärmen kommer att kopplas extrent till chassijord på drivande apparat (jag håller alltid isär skärm och signaljord på dom kablar jag göra själv (själv är bäste dräng)).

Men hur är det med nivåerna? Utgången på drivande apparat är en OPA 134 och med den matningsspäning den får kan den putta ut max 8 volt (ca). Det är alltså toppnivå. Räcker detta? Vilka problen kan uppstå?

Kabeln kommer att bli ganska kort, ca 1 meter.

Utan att berätta vilken känslighet efterföljande apparat har så kan din fråga inte besvaras.

Fast, med de flesta kommersiella apparater borde ca 2V RMS räcka.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-16 19:11

Det kan också vara bra att impedansbalansera "sändarsidan" om man vill åtnjuta balanseringens fördelar. Används ofta i mikrofoner. Ibland är ímpedansabalansering illa utförd och balanseringens fördelar uteblir. Ett exempel på det sistnämnda är de billiga Behringer C2-mikrofonerna.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-16 20:15

Det räcker mer än väl med 8 volt. Det är ju 20dB över 0.775 volt vilket brukar vara den nominella nivån för hemprylar medans den brukar ligga 6dB högre i studiovärlden. När man använder balanserade förförstärkare brukar maxnivån således ligga högre +24 ja ända upp till+30dB med 600 ohms last. Att man alltid använder balanserade anslutningar till mikrofoner i studion beror på att det ibland kan bli långa kablar och att spänningen från en mikrofon inte är linjenivå. Dessutom är det den enda möjligheten att fantom-mata en kondensator-mikrofon. Har man möjlighet att köra balanserat så är det dumt att inte göra det men det är ingen garanti för att det kommer att låta bättre.

Återgå till Teknikforum