hiphop

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

hiphop

Inläggav LEXrasta » 2006-12-15 23:54

Ja vad ska man säga om dagens hiphop?! Jag vet att hata är ett starkt ord men jag HATAR verkligen dagens hiphop.Allt går ut på att äga så mycket som möjligt. sen har dom mage att kalla sina kvinnor för bitches.Dom har fan absolut inget att komma med i sina texter bara massa trams om att dricka champange och att dom minsann äger 10 bentlys.Nu är jag inte nån hiphop motståndare för jag själv lyssnade och lyssnar på rap men när jag var 15-20 år gammal så var hiphoparna arga på samhället dom rökte crack och bodde i gettot texterna dom levererade var grymt bra och det fanns en mening i dom..
Den ända hiphopen som köps in av mig idag är the Roots.I min samling finns en arg 2pac,Dmx(sent 90tal),warren g,Fugees the score,Body count med bla ice-T(jäklar vad arga dom var) ja så tycker jag.

Vad tycker ni om dagens rap kontra gårdagens!?

igenom denna anläggningen
så kommer aldrig 50cent ,eminem,usher,g-unit mm mm spelas..

Bild
Senast redigerad av LEXrasta 2006-12-16 00:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-16 00:40

Jo... visst var det bättre förr! :)

/Peter

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-16 01:05

Finns en massa bra modern hiphop! Synd att du bara verkar tro att hiphop är det som spelas på MTV. Exemplifierar med några av mina favoriter som definitivt inte stämmer in på det du beskriver.

Ganska modernt, och "ghetto":
Immortal Technique
Dead Prez

Ganska modernt, vit hiphop:
R A The Rugged Man
Aesop Rock

Engelskt, inte direkt hiphop:
Mitchell Brothers

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-12-16 01:05

Inte för att jag är nån Hippetihoppare men du har rätt, dagens hiphop texter är patetiska. De gamla gardet inom hiphoppen hade ju iaf ett par ok låtar.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-12-16 01:09

JohanS skrev:Finns en massa bra modern hiphop! Synd att du bara verkar tro att hiphop är det som spelas på MTV. Exemplifierar med några av mina favoriter som definitivt inte stämmer in på det du beskriver.

Ganska modernt, och "ghetto":
Immortal Technique
Dead Prez

Ganska modernt, vit hiphop:
R A The Rugged Man
Aesop Rock

Engelskt, inte direkt hiphop:
Mitchell Brothers

Att det finns hiphop band som än idag är seriösa det förstår jag men SÅ mycket lyssnar jag inte på hiphop så att jag orkar sätta mig in i alla band som finns inom hiphop..Jag är nog en bakåt strävare när det gäller hiphop.. :?

/Danne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-16 04:22

LEXrasta skrev:Att det finns hiphop band som än idag är seriösa det förstår jag men SÅ mycket lyssnar jag inte på hiphop så att jag orkar sätta mig in i alla band som finns inom hiphop..Jag är nog en bakåt strävare när det gäller hiphop.. :?

/Danne

Men det irriterar dig tillräckligt starkt så du gjorde en tråd om det? Jag skulle inte starta en tråd om hur starkt jag ogillar dansband..

Jag äger och lyssnar till massor av breakbeats och hip hop som släppts de senaste åren. Jag tycker inte att det är hiphopen som sig som är problemet, utan problemet ligger någonstans kring de 10 största producenterna och vad den breda massan vill ha.

Hoppas du hittar någon annan trevlig musikstil att lyssna på istället!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-16 08:57

Jag håller väl med - på sätt och vis. Jag har lyssnat på denna musik, till och från, sedan Grandmaster Flash vräkte ur sig The Message och tycker att hip-hopen/rapen funkar lite som som film gör ibland - inte skulle jag vilja ha Don Corleone, Scarface eller någon annan filmgangster som granne, men på film blir dom facinerande.

Jag håller med slrt här.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-16 11:12

Nix. Den här konstarten ger mig lika litet som dansband, country och operett. Jag upplever det inte som musik, det finns inga instrument och det sjungs ingen sång. Uppläsning av limerickar är mer spännande än det här.

Vad jag tycker är värre är att man klassifierar den här musiken så hårt. Visst använder jag uttryck som art rock eller symfonirock om den musik jag lyssnar mest på, men i den kategorin finns Moody Blues, PFM, King Crimson och YES.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-16 11:13

Så vad ville du ha sagt? Att kommersiell MTV-hiphop är dålig?

Det måste ju ha kommit som en chock.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-16 11:39

Jag tycker inte om det - ger mig inget, säger mig NOLL. Min personliga åsikt är att det är dåligt eftersom jag inte tycker om att lyssna på det.
Sedan tycker jag det är trist att en TV-kanal är fylld till 150% av den här sortens "musik" - kommersiell eller ej.
Jag lyssnar väl på annan musik som också är kommersiell, men den är melodisk och trevlig för örat och själen.

NEJ jag kan inte med hiphop/rap/techno, lika lite som lever, bruna bönor och ärtsoppa tillhör maträtter jag har fördagsamhet med.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-16 12:13

Kommersiell betyder ju inte per automatik dålig. Motownsoulen var i praktiken lika kommersiell som dagens hiphop. I fallet hiphop finns det dock en enorm och spretig musikscen utanför det likriktade man hittar på MTV.

Det är lite som att ha SIBA som referensram för hifi.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-16 13:53

Kanske jag har för smal musiksmak - jag har inte hört något som fått vänsterfoten att börja svänga i takt. Men som sagt - när mitt musikintresse består i ett antal enskilda grupper och musiker ur en ganska snäv skara "musikgenrer" där ingentig kommer i närheten av disco, soul, rythm'n'blues, blues, jazz, hamnar hiphopen säkert långt bortom vintergatans alla stjärnor.
Och jag vill inte bli frälst.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-12-16 14:08

Slartibartfast skrev:
LEXrasta skrev:Att det finns hiphop band som än idag är seriösa det förstår jag men SÅ mycket lyssnar jag inte på hiphop så att jag orkar sätta mig in i alla band som finns inom hiphop..Jag är nog en bakåt strävare när det gäller hiphop.. :?

/Danne

Men det irriterar dig tillräckligt starkt så du gjorde en tråd om det? Jag skulle inte starta en tråd om hur starkt jag ogillar dansband..

Jag äger och lyssnar till massor av breakbeats och hip hop som släppts de senaste åren. Jag tycker inte att det är hiphopen som sig som är problemet, utan problemet ligger någonstans kring de 10 största producenterna och vad den breda massan vill ha.

Hoppas du hittar någon annan trevlig musikstil att lyssna på istället!

[slrt]

Att jag inte gillar dagen mtv Hiphop är för att det sänder ut fel singnaler till alla ungar som går runt och tror dom e gansta och kallar tjejer för bithes and ho...Dansband har ju inte riktigt lika dåligt inflytande på ungdommar vad jag vet!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-16 15:48

Gangsterrap är ju en särart inom rapmusiken som i sin tur ären del av hiphopkulturen som i sin tur tillhör svart amerikansk kultur.

Riktigt pinsamt blir det först när vita medelklasskillar anammar något som måste ses i sitt rätta sammanhang, dvs. med rötterna i ghetton och misär som vi inte har här, inte ens i våra förorter.

Till rapmusikens försvar kan man säga att den är på många sätt nyskapande (scratching, electro, rytmik osv), det är onekligen väldigt fräckt och har nog betytt mycket för dess popularitet.

Annan bra icke-gangsta är Lupe Fiasco och Arrested Developement som ju gjort comeback (uttalat anti gangsta). Public Enemy är ett måste.

Edit: hehe är inte Marantz lite blingbling förresten ;) :P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-16 18:02

Fick hem en CD förra veckan som är en samling av lite gamla Malcom McLaren-grejjor, som han gjorde på och i samband med skivan "Duck Rock". Det är även en del hip-hop-nissar som gör covers på McM-låtar t.ex. Buffalo Gals. Och nu snackar vi -83, 84. Det här var bra. Och skivan börjar med att Malcom berättar om när han för första gången mötte Africa Bambata. Då, på det tidiga -80talet hände det grejjor! Hip hopen som gjörs nu (den som spelas på MTV i alla fall) är gjord för och av snubbar som går i klänning, även om dom låtsas som något annat.

Det kanske görs bra hip hop nu också. Eller snarare, jag vet att det görs. Jag tycker Latin Kings har gjort bra hip hop.

Jag satt i min äckliga bil på väg hem från sälen förra vintern. Det var ett program på radion jag lyssande på. Jag hade passerat malung och var på väg mot Dala-Järna. Någon snubbe rappade och det svängde som fan, live alltså, med riktiga musiker, riktig trummis och hela köret. Jag fick senare veta att det var Timbuktu. Och jag säger bara att det är tragiskt att karln inte släpps fram ordentligt på skiva. För live var han jävligt bra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
boyafraid

Re: hiphop

Inläggav boyafraid » 2006-12-17 00:21

LEXrasta skrev:när jag var 15-20 år gammal så var hiphoparna arga på samhället dom rökte crack och bodde i gettot

ja, det måste ju ha varit lätt för dig att identifiera dig med

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-17 01:44

Lyssnar faktiskt lite på hip-hop.. fast det jag fastnat för är en vit brittisk kille med birmingham-dialekt. :) The Streets förståss, Original pirate material och A grand don´t come for free är väl dom skivor jag uppskattar mest. 8)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-17 12:46

boyafraid skrev:
LEXrasta skrev:när jag var 15-20 år gammal så var hiphoparna arga på samhället dom rökte crack och bodde i gettot

Det var alltså inte bara jag som reagerade på den raden... :? . Det var alltså bra så länge dom rökte crack och bodde i gettot? Det var ju när dom flyttade till Beverly Hills det började bli farligt på riktigt.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-17 12:50

Ett komiskt sidspår till detta tycker jag det är när kvinnliga, feministiska, recensenter kan skriva upp en del av dessa artister och andra artister från typ Jamaica som är uttalat "mansgrisiga". :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-12-18 18:03

TCM skrev:
boyafraid skrev:

Det var alltså inte bara jag som reagerade på den raden... :? . Det var alltså bra så länge dom rökte crack och bodde i gettot? Det var ju när dom flyttade till Beverly Hills det började bli farligt på riktigt.

I den raden var det lite allvar och lite skämt.. :) Inte ta allt så allvarligt :?
/Danne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-18 19:42

LEXrasta skrev:Att jag inte gillar dagen mtv Hiphop är för att det sänder ut fel singnaler till alla ungar som går runt och tror dom e gansta och kallar tjejer för bithes and ho...Dansband har ju inte riktigt lika dåligt inflytande på ungdommar vad jag vet!

Ah då är jag med.

Då skulle jag föreslå att vi pratar om det hela lite mer allmänt bara. Jag har inte hört mycken hårdare metall som pratar om kärlek heller? Fast ändå verkar alla döds-, black- och gothrockare hålla sig i skinnet och vara osedvanligt trevliga och ickevilliga att döda samt umgås med föredettalevande ting. Hmm, har helt tappat min tänkbara tråd... om någon finner den så säg till.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-18 19:50

LEXrasta skrev:.Dansband har ju inte riktigt lika dåligt inflytande på ungdommar vad jag vet!

Nja, dansbanden brukar vittna om alla medelålderspar som grovhånglar och till och med kn*llar på dansgolvet i takt till "Min blonda blåögda sommarbrud i jeans ..." :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-18 19:53

soundbrigade skrev:
LEXrasta skrev:.Dansband har ju inte riktigt lika dåligt inflytande på ungdommar vad jag vet!

Nja, dansbanden brukar vittna om alla medelålderspar som grovhånglar och till och med kn*llar på dansgolvet i takt till "Min blonda blåögda sommarbrud i jeans ..." :)

Mmm...Dansbandsmusik. :P Minns det glada -70-talet. Ung och vacker var man då. (Nu är jag bara och) :? Många kvinnor blev det då!! :P :wink:

Dans i parker och på logar. Sprit dracks i bilarna på parkeringarna.
Alla flickor åt P-piller och AIDS fanns inte än! Mmmm. :D

Det ni ungtuppar! 8)

Och framförallt. Hiphoppen var inte uppfunnen! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-18 20:02

Nefilim skrev:Och framförallt. Hiphoppen var inte uppfunnen! :)

Det var helt klart bättre förr :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-12-18 22:49

jag beklagar om det kastar någon skugga på din helvita svenne-och-lotta-idyll, men jo, det var den

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-18 22:51

boyafraid skrev:

jag beklagar om det kastar någon skugga på din helvita svenne-och-lotta-idyll, men jo, det var den

helvita svenne-och-lotta-idyll? :D

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-12-18 22:53

ah som lionel richie - världens vitaste neger 8)
men ja, det var lite det som var poängen

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-18 23:06

boyafraid skrev:

Dagens kommentar! :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-12-19 18:26

Har aldrig lärt mig skilja på hiphop, triphop, rap, ganzta rap och allt vad det nu kan heta. Lyssnar mest på elektroniskt, industri osv, men 2Pac är en riktigt "killer". Börjar gunga med huvudet så fort jag hör nåt av honom, gammalt som nytt (släppt efter hans död).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-20 16:37

boyafraid skrev:

Kan så vara, men om den fanns i detta land på den tiden så var den mycket liten eller obefintlig!

...-och dessutom var väl inte Svenne o Lotta helvita precis!! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nästa

Återgå till Musikstugan