Preamp, pot eller dac??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Engh

Bra DAC

Inläggav Engh » 2006-12-18 13:44

Vill bara återgå lite till ämnet (för det handlar väl fortfarande om "Köpråd"), genom att ge ett köpråd.
Advatage DAC1 är enligt min mening en trevlig DAC, med fjärr.
Och den driver slutsteg riktigt bra (har själv provat med både Advantage A300 och Rotel RB-991)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-18 14:46

Vill bara slå ett slag för passiv lösning. Görs det rätt så fungerar det alldeles utmärkt.

Tvärt emot vad vissa hävdar så skall spänningsdelaren vara så lågresistiv som möjligt. I praktiken är det drivande CDP/DAC som lägger ribban. Om man har en bra strömförmåga så kan man välja en attennuator på ca 1kohm, detta är lågt nog för att eliminera problem med för tidig diskantavrullning.

Den där gamla "10x" regeln kan man glömma direkt. Om man har ett ingångssteg i motagaränden som är högkapacitiv (FET ingång, stor kondensator typ..) så är det viktigt att ha en låg drivresistans dock då man annars får ökad distortion.

Har man ett ingångssteg med låg impedans (läs bipolära trissor) så fungerar en relativt hög drivresistans linjäriserande på vissa distortionsfenomen i ingångsstegets överföringsfunktion.

Vitkigt att ha attenuatorn/spänningsdelaren nära slutsteget så man har så kort kabelsnutt som möjligt. Kabeln från källan till attenuatorn kan vara längre då den dämpas utav den (förhoppningsvis) låga utgångsimpedansen från CDP/DAC... ca 100ohm eller så.

Ytterligare en fördel vid passiv drift är att köra balanserat. På så vis reducerar man ytterligare effekten av EMI/RFI i den sista kabeln dvs. den fram till slutsteg.

Om det finns nån vettig färdig lösning för en rimlig slant, det har jag inte en aning om...

... vilket leder mig till mitt andra slag.

Jag vill passa på å slå ett andra slag :) för att pula ihop nåt själv då det är busenkelt. Jag föreslår följande recept för en första bekantskap;

-Oballat

Ett metalfilmsmotstånd i serie med signalen och ett till därefter till jord. Detta ger en grunddämpning och ställer högsta möjliga volym. Släng på en vridpot parallellt med shuntmotståndet.. klart!

-Ballat

Ett seriemotstånd på varje +/- ledare samt ett shuntmotstånd mellan + och - efter seriemotstånden. Lägg sen på en vridpot parallellt över shuntmotståndet.

Dessa lösningar kostar inte många kronor att prova och presterar bra. Gillan man det hela så sliter man ur potarna (plast med kolpulver eller papper med kolpulver) och ersätter med en stegad attenuator så man bara har metalfilmsmotstånd i signalen.

Motstånd kostar ett par kronor, en bra pot ca en hundring. Stegad att. ca 1000kr.

/Peter

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-12-28 02:44

Piotr, jag får ett intryck av att du förstår vad du pratar om, även om jag själv inte är kunnig nog att följa resonemanget, tyvärr. Jag är alltså ingen hemmapulare utan vill köpa färdigt i låda. Efter ditt inlägg blev jag ännu en gång lite uppeldad av tanken på passiv attenuator med fjärrkontroll och hittade följande prisvärda(!) komponenter:

http://www.placetteaudio.com/remote_control.htm

http://www.soniceuphoria.com/index.htm

Vad säger ni allvetare? Är det hokus-pokus eller kompetent ihopsatt? Våra favorittidningar verkar i alla fall förtjusta...

Piotr skrev:Vill bara slå ett slag för passiv lösning. Görs det rätt så fungerar det alldeles utmärkt.

Tvärt emot vad vissa hävdar så skall spänningsdelaren vara så lågresistiv som möjligt. I praktiken är det drivande CDP/DAC som lägger ribban. Om man har en bra strömförmåga så kan man välja en attennuator på ca 1kohm, detta är lågt nog för att eliminera problem med för tidig diskantavrullning.

Den där gamla "10x" regeln kan man glömma direkt. Om man har ett ingångssteg i motagaränden som är högkapacitiv (FET ingång, stor kondensator typ..) så är det viktigt att ha en låg drivresistans dock då man annars får ökad distortion.

Har man ett ingångssteg med låg impedans (läs bipolära trissor) så fungerar en relativt hög drivresistans linjäriserande på vissa distortionsfenomen i ingångsstegets överföringsfunktion.

Vitkigt att ha attenuatorn/spänningsdelaren nära slutsteget så man har så kort kabelsnutt som möjligt. Kabeln från källan till attenuatorn kan vara längre då den dämpas utav den (förhoppningsvis) låga utgångsimpedansen från CDP/DAC... ca 100ohm eller så.

Ytterligare en fördel vid passiv drift är att köra balanserat. På så vis reducerar man ytterligare effekten av EMI/RFI i den sista kabeln dvs. den fram till slutsteg.

Om det finns nån vettig färdig lösning för en rimlig slant, det har jag inte en aning om...

... vilket leder mig till mitt andra slag.

Jag vill passa på å slå ett andra slag :) för att pula ihop nåt själv då det är busenkelt. Jag föreslår följande recept för en första bekantskap;

-Oballat

Ett metalfilmsmotstånd i serie med signalen och ett till därefter till jord. Detta ger en grunddämpning och ställer högsta möjliga volym. Släng på en vridpot parallellt med shuntmotståndet.. klart!

-Ballat

Ett seriemotstånd på varje +/- ledare samt ett shuntmotstånd mellan + och - efter seriemotstånden. Lägg sen på en vridpot parallellt över shuntmotståndet.

Dessa lösningar kostar inte många kronor att prova och presterar bra. Gillan man det hela så sliter man ur potarna (plast med kolpulver eller papper med kolpulver) och ersätter med en stegad attenuator så man bara har metalfilmsmotstånd i signalen.

Motstånd kostar ett par kronor, en bra pot ca en hundring. Stegad att. ca 1000kr.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-28 10:06

Placeten har jag hört mycket positivt om och den använder mycket bra motstånd. Den konstanta inresistansen på 9kOhm betyder dock att det sitter fler motstånd än nödvändigt för en dämpning (som jag tolkar det). Möjligen är det inget problem.

Den andra Soniceuphoria är en helt anna typ av lösning. Den har en typ av transformatorer som ändrar signalnivån i stället för motstånd. Detta borde ge mer distortion samt även avrullning i diskanten. Många hävdar dock att denna lösning är den optimala passiva varianten. Själv har jag inte hört nåt sånt.

Fölåt för att jag tjafsar om en DIY lösning men det är lika bra som de färdigköpta... i stället för 10.000.- så kommer man undan med ca 300.- för en fungerande testpryl. Kanske du kan få hjälp av nån?

Nu vet jag inte hur viktigt det var med fjärr iofs. men googla "stepped attenuator" så hittar du tjockt med info.

/Peter

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-28 11:41

Piotr:

Dessa har jag sett många prata gott om. Är det något sådant du pratar om?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-28 12:10

Yup! Den där ser väldigt intressant ut för den som inte vill löda själv. Bästa tänkbara passiva lösningen som "add on" till en befintlig rig.

/Peter

Föregående

Återgå till Köpråd